FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Mener hotellsøkemotorer driver juks og ulovligheter

Av Gjermund GlesnesAv Jostein Matre 25.08.11 08:37 | Oppdatert: 25.08.11 21:39

Del saken på:

(VG Nett) Flere hoteller frykter de taper penger på det Forbrukerombudet mener er ulovlig juks fra søkemotorer som på internett selger hotellovernattinger.

Forrige uke skrev aftenposten.no, og senere VG Nett, at hotellsøkemotoren hotels.com tilbyr hotell de ikke har samarbeid med. Hotel Park i Bergen frykter de har tapt penger på dette.

På hotels.com står det at hotellet er fullt på de datoene du har søkt etter. Det skjer uansett hvilke datoer du søker på. Og det skjer uten at hotellet faktisk er fullt. I stedet gir hotels.com deg mulighet til å bestille rom på noen av hotellene de faktisk samarbeider med.

Nå viser det seg at dette gjelder flere hoteller, men også andre søkemotorer.

Gloppen Hotell på Sandane dukket opp i VG Netts søk både på Expedia.com, Eurobookings.com og Hotels.com - til tross for at hotellet aldri har hatt avtale med noen av disse nettstedene, ifølge daglig leder Dag Moen.

Også det norske nettstedet Hotell.no tilbyr flere hoteller det ikke har avtale med, blant annet i Rica-kjeden.

- Jævlig frekk

Kommersiell direktør i Rica Hotels, Pål Semb-Johansson, sier til VG Nett at Rica-kjeden ikke har noen avtale med Hotell.no.

- Og det er flere sånne tilfeller. Det fins tusenvis av hotellbookingsteder på nettet, og mange av dem har vi ikke avtale med. De fleste fjerner når vi krever det. Men hos noen dukker vi opp igjen. Andre klarer vi ikke å identifisere. Noen ganger må vi ty til advokat, sier han videre.

Semb-Johansson tror nettstedene har flere grunner til å ta med for mange hoteller i søkene sine.

- De gjør det nok for å gi inntrykk av at de har et fullstendig innhold, at de er seriøse og at alle hotellene er kunder hos dem. Og de ønsker å få hoteller til å inngå avtale med dem, sier han.

Rica-toppen anser likevel ikke dette for å være noe stort problem.

- Det er selvfølgelig ikke bra, men det er ubetydelig i den store sammenhengen. De aller fleste booker gjennom seriøse kanaler. De useriøse har ikke noe volum, sier han.

Dag Moen i Gloppen Hotell - som er feilaktig representert på både Expedia.com og Hotels.com - reagerer sterkere.

- Det er en jævlig frekk måte å drive på. De oppgir at vi har fullt hele tiden. Dermed søker folk andre steder. Dette kan ha betydd mange tapte bookinger i den tiden jeg har vært inne der, uten at jeg noen gang får vite det, sier han.

- I tillegg bruker de feil bilder av hotellet, sier han videre.

Skylder på tredjepart

Fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet mener nettstedenes juks er ulovlig.

- Det vil være villedende og i strid med markedsføringsloven å hevde at man selger en tjeneste man ikke kan levere. Det kan også være villedende å oppgi at hotellene er fulle når de ikke er det, sier han til VG Nett.

Han opplyser til at ombudet kan ta opp problemstillingen på eget initiativ, eller hvis de får klager.

Hotels.com sin talsmann i Norge, Knut Narvestad, sier følgende i en e-post til VG Nett om at Gloppen hotell er feilaktig representert hos dem:

- Takk for at dere har gjort oss oppmerksomme på denne saken. Akkurat dette hotellet kommer til vår site via SABRE, en tredjeparts leverandør. I dette tilfellet ser det ut som om det kan være et problem med den informasjonen hotellet har gitt leverandøren. Vi undersøker saken videre for en rask løsning på dette og ber samtidig om unnskyldning for eventuelle ulemper kunder kan ha opplevd i å prøve å bestille rom til dette hotellet.

- Forskjell

Daglig leder i Hotell.no, Christer Palmgren, sier til VG Nett at Rica-hotellene som dukker opp hos dem gjør det fordi kjeden samarbeider med en tredjepart, som hotell.no har samarbeid med.

- Men de tilbyr kanskje bare noen få rom fra de hotellene. Når de er solgt vil det komme opp at det ikke er flere tilgjengelige. Vi kan ikke styre hvor mange rom hos hotellkjeden som tilbys via en slik agent, sier Palmgren, som legger til at kjedene er klar over at dette skjer.

Palmgren påpeker også at iblant hender det at hoteller selv kan oppgi å være fulle, men siden de har avtaler om å selge noen av rommene for dem hver dag, kan de likevel tilby rom på det aktuelle hotellet.

Han mener det er forskjell på en kjede som samarbeider med en agent, slik Rica gjør, og et hotell som Hotel Park Bergen, som ikke samarbeider med noen.

- Et slikt hotell vil ikke komme opp hos oss, slik det har gjort hos hotels.com.