FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

VG testet elfly: Kan bli din flyhverdag i nær fremtid

Av Mona LangsetAv Tore Kristiansen (foto)29.04.19 13:19 | Oppdatert: 30.04.19 07:14

Del saken på:

Avinor tror at de første el-ruteflyene kan være på vingene i Norge allerede i 2025.

Foreløpig finnes det bare ett elfly i Norge. Det er innkjøpt av Avinor, og driftes av Norges Luftsportforbund.

Det er 100 prosent utslippsfritt og nærmest lydløst for de som står på bakken.

Flyet er til forveksling lik et lite seilfly. Det har plass til en pilot og en passasjer. Når jeg smyger meg ned i passasjersetet ved siden av Norges første sertifiserte elflypilot, Helge Storflor, føles det nesten som å kle på seg et bitte lite skall med vinger. Men flere flyprodusenter jobber for at det skal bli mulig å operere større fly med elmotor innen få år. De kan være 100 prosent elektriske, eller en variant med hybrid.

– Norge, med våre mange små lufthavner og korte flystrekninger, vil være et interessant marked for de første elektriske flyene. De vil ha begrenset rekkevidde og være relativt små, sier Olav Mosvold Larsen, leder for klimaprogrammet til Avinor.

– Vi forventer at de første elektriske passasjerflyene kommer til å ha litt under 19 seter, noe som har med sertifiseringen å gjøre. Rekkevidden kan bli rundt 200 kilometer for helektriske fly, og betydelig lengre hvis de har mulighet til å lade batteriene underveis, såkalt hybrid-elektrisk. De vil passe perfekt på mange av de flygingene som allerede foretas på kortbanenettverket i dag, sier Mosvold Larsen.

Rekkeviddeangst

Da VG ankommer Kjeller flyplass, er elflyet LN-ELA ferdig ladet. Pilot Helge Storflor tar ut ladekontakten, som er til forveksling lik den jeg selv bruker ved hurtigladning av min egen elbil.

– Etter en times lading har vi strøm nok til å fly i en time, forklarer han.

Etter å ha kjørt noen langturer med elbil og ofte kjent på angsten for å gå tom for strøm før vi kommer til neste hurtiglader, lurer jeg på om Helge Storflor har kjent på rekkeviddeangst i luften. Men piloten forsikrer om at rekkevidde er noe man må ta hensyn til i all flyging. Ikke bare elfly.

– I et vanlig fly må man også tenke på at man alltid har mulighet til å gå til en alternativ flyplass hvis det blir dårlig vær eller hvis det skjer noe på rullebanen. Det samme gjelder på dette flyet. Man må følge med på energimengden og tilgjengeligheten til enhver tid.

– Men hva skjer hvis vi går tom for strøm? Slutter alt å virke – som i en elbil?

– Man kommer selvfølgelig ikke i en slik situasjon – men hvis – så vil dette flyet kunne glidefly og lande trygt på hvilket som helst jorde. Det er ikke slik at flyet faller rett ned fordi om motorene kutter, og det gjør ikke store fly heller. Dette flyet er laget av en seilflyfabrikk, vingene er veldig lange, og gir utmerket løft. Hvis man flyr under termikk, kan man faktisk sette motoren i tomgang og fly av gårde som et seilfly, hvis man har oppdrift, forklarer han.

Klar til takeoff

Når vi har kløvet inn i de smale setene, sjekker piloten at min fempunkts sikkerhetssele sitter som den skal, og setter på headsettene med kommunikasjonsutstyr.

Han vipper fire små brytere på dashbordet opp, og dermed er hovedbatteriet aktivert. Han slår på radiosystemet, stiller inn høyden over havet og trykker på knappen for batteriet til motoren, og dermed begynner propellen å gå rundt. Vi hører ingen motorlyd. Det eneste er lyden fra propellen.

Etter en kort taksetur mot rullebanen gir han full speed, og etter få sekunder er vi på vingene. Vi får Lillestrøm og Åråsen stadion under oss. Det er som å fly et bitte lite motorfly, bortsett fra at det eneste vi hører er lyden fra propellen.

– Vi gjorde noen støytester med Avinors spesialteam, fløy med full power over 1000 fot, slik vi skal når slike tester gjøres. De klarte ikke å måle oss. Vi fikk utstedt støysertifikat som viser 0,0 desibel. Så flyet er knapt hørbart på bakken og har null lokale utslipp, forteller piloten.

Tre hovedspor for å redusere utslipp

Elektriske fly er bare ett av tre hovedspor Avinor og norsk luftfartsbransje jobber med for å redusere klimagassutslippene de neste tiårene. De andre to er mer energieffektive fly og jet-biodrivstoff.

– Norge er et land det er vanskelig å se for seg uten luftfart på kort og mellomlang sikt. Samtidig er vi bekymret for hva som skjer med klimaet på kloden vår. Derfor jobber både luftfart og andre sektorer med å få utslippene ned, sier Olav Mosvold Larsen i Avinor.

– De siste 20 årene er utslipp per passasjerkilometer halvert hos de norske flyselskapene. Men siden trafikkveksten har vært større enn det man har klart å redusere utslippene, er vi nødt til å gjøre mer. Derfor jobber vi også med tilgjengelighet for bærekraftig jet-biodrivstoff. OSL ble i 2016 den første lufthavnen i verden som kunne tilby dette til alle flyselskap som tanker der, sier han.

Nå i det siste har også elektrifisering kommet opp som en stadig mer relevant løsning for kortbanenettet.

– Når er det realistisk at vi kan fly elektrisk mellom kortbaneflyplassene i Norge?

– Basert på den informasjonen vi har fra flyprodusentene, tror jeg det er realistisk at vi kan se de første elektriske passasjerflygingene i Norge et sted rundt 2025, sier Olav Mosvold Larsen, leder for klimaprogrammet til Avinor.

Widerøe vil kjøpe elfly

Administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen ser for seg at det tar noen flere år.

– Vår forventning er at de første elektriske flyene som er store nok til å ta med passasjerer er klare fra produsenten i 2022 eller 2023. Men derfra er det en lang prosess før de er sertifisert til å ta med passasjerer. Min beste vurdering i øyeblikket er at de vil være klare for kommersiell drift en gang mellom 2025 og 2030.

– Og da vil Widerøe kjøpe slike fly?

– Ja, vår vurdering er at når det er sertifisert, er det også sikkert. Vi tror at de første kommersielle flyene av sikkerhetshensyn vil være hybrider. De vil ha en konvensjonell motor, en rekkeviddeforlenger, i reserve. Widerøe har store ambisjoner om å være tidlig ute i utviklingen. Distriktene er helt avhengige av et godt transporttilbud, derfor er vi veldig opptatt av å komme ut med en bærekraftig løsning, sier administrerende direktør Stein Nilsen.