FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Hundrevis «Kjos-faste» etter ny Dreamliner-svikt

Av Ingrid Hvidsten01.05.14 23:19

Del saken på:

Flere flygninger er rundt ett døgn forsinket på grunn av teknisk trøbbel på et av Norwegians skandalerammede Dreamliner-fly.

Norwegian: - Jobber for å hente oss inn igjen så fort som overhodet mulig

Etter noen måneder uten store problemer, sliter Norwegian igjen med å holde prestisjeflyene Dreamliner i lufta.

I fjor red Dreamliner-trøbbelet Norwegian som en mare, og i januar satt 285 passasjerer «Kjos-fast» i Bangkok.

Torsdag kveld er flere flygninger over Atlanteren kraftig forsinket - opp til rundt 30 timer. Passasjerer i Oslo, Stockholm, København, Fort Lauderdale og New York må smøre seg med tålmodighet.

- Vi tok sjansen på Dreamlineren, og trodde det var i orden, men det skulle vi aldri gjort. Nå skal vi få fly med Pullmantur hjem i morgen kveld, det var jo ikke det jeg bestilte, sier Espen Forsberg til VG.

Oppgitt

Sammen med kona Benedicte har han hatt seks dager i New York. Fem timer før de egentlig skulle fløyet hjem til barna kom beskjeden per tekstmelding fra Norwegian: Dreamliner-flyet kommer ikke til å gå på grunn av tekniske problemer. I stedet må paret vente et døgn på et erstatningsfly.

- Det er greit nok med en ekstra kveld i NY, men vi har vært her i seks dager og har tre små barn som vi har avtalt barnevakt for til i morgen. Nå blir det en ekstra belastning på besteforeldre, tanter og onkler. Det var jo en grunn til at vi hadde bestilt hjemreise i kveld, sier Forsberg.

- Veldig beklagelig

- Det jeg kan si er at det er flere avganger på langrutene våre som er kraftig forsinket, har vært det siden i går og vil være det inn i morgendagen. Det er veldig beklagelig for de som er rammet, og det skyldes tekniske problemer med Dreamliner, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Ifølge informasjonssjefen har én Dreamliner-maskin vært ute av drift siden onsdag, noe som har skapt store følgeforsinkelser. Samtidig har et annet fly vært forsinket.

- Problemet med det ene flyet har tatt for lang tid å fikse. Vi har leid inn fly fra andre selskaper for å redusere forsinkelsene. Flyet fra Oslo til New York skal være på vei over nå, men når de kommer dit må mannskapet ha sin myndighetspålagte hviletid. Det er en jumbojet som er satt inn, og som er satt inn til å fly Oslo-New York og tilbake, sier Sandaker-Nielsen.

- Vi jobber for å hente oss inn igjen så fort som overhodet mulig, og de passasjerene som eventuelt vil bli berørt, vil få beskjed om det, tilføyer han.

Kunder som ikke vil reise likevel når det flys med innleide fly i stedet for Dreamliner tilbys pengene tilbake, sier informasjonssjefen.

- Men vi ønsker å få passasjerene våre frem, og da setter vi heller inn erstatningsfly. Jeg tror de fleste setter pris på at flyet går, sier han.

Mange hundre passasjerer er rammet av de kraftige forsinkelsene.

- Nå har vi hatt en teknisk feil som har vart for lenge, men de siste månedene har Dreamliner gått veldig bra, med få forsinkelser. Da er det ekstra uheldig og trist for de som rammes. Vi jobber selvfølgelig på spreng for å hente inn forsinkelsene. Men når man blir stående i så mange timer tar det dessverre litt tid, sier Lasse Sandaker-Nielsen.

I januar måtte Norwegian-sjef Bjørn Kjos legge seg flat og beklage overfor de mange passasjerene som ble sittende strandet på ulike flyplasser i julehøytiden. Forsinkelsene fikk i fjor sitt eget kallenavn - «Kjos-fast».