FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Hurtigruten blir «norskere»

Av Dag Fonbæk04.09.15 19:07 | Oppdatert: 04.09.15 21:06

    Del saken på:

    Hurtigrute-skipene får helt nytt interiør: Ut med slitt «danskebåt» og rosa-lilla kitsj. Inn med nordlys og frisk, norsk stil.

    Se den enorme forvandlingen!

    NOE HELT ANNET: Slik blir nye Paromama Cafe om bord i Hurtigrute-skipene. Rustikke møbler, ryer på gulvene og ferske bakervarer i hyllene. Lyst, norsk og stilig er dommen. Illustrasjon: Tillberg Design. Foto: ,

    Hurtigruten seiler i medvind og hadde rekordresultater i andre kvartel. Passasjerene strømmer til. Rederiet har refinansiert lån, fått nye eiere og bestilt nytt explorer-skip.

    Samtidig har de lagt om matstellet om bord. Pizza og ferdigmat er kastet over bord. I stedet får skipene matleveranser fra 30 lokale råvarelverandører kysten rundt.

    Annonsørinnhold

    Og mer nytt er på gang:

    Alle Hurtigrutens 11 skip i rutetrafikk langs norskekysten skal få ny innmat. Et tresifret millionbeløp skal brukes til å gi skipene et lyst og stilrent nordisk interiørdesign – tilpasset omgivelsene skipene seiler forbi.

    FØLG VG PÅ FACEBOOK!

    Tre, skifer og lær

    VG har tyvtittet på de nye Hurtigrute-interiørene.

    Borte er det slitte, litt glorete danskebåt-preget med overdreven fargebruk. Både resepsjonsområdet, restauranten, barene, trimrommet og lugarene får nå et lyst og lekkert preg – som garantert vil skille Hurtigrutens skip fra mange av de øvrige skipene i cruiseindustrien.

    FØR: Dagens resepsjonsområde på MS «Polarlys». Glorete og fælt. Foto: Jon Are Husby Foto: ,
    ETTER: Lys og lekker lobby. Slik blir passasjerenes første møte med Hurtigrute-skipene. Illustrasjon: Tillberg Design Foto: ,

    Materialvalget blir utpreget nordisk, bl.a. tre, skifer og lær.

    De første fire skipene fra 1990-tallet får sin «facelift» allerede neste år: MS «Polarlys», MS «Nordkapp», MS «Nordnorge» og MS «Kong Harald».

    Hurtigruten minutt for minutt: Reddet NRKs seertall

    – Vi oppgraderer interiøret på skipene i en stil hvor farger og materialer er hentet fra naturen. Slik skal vi forsterke følelsen av å være på en komfortabel og hyggelig ekspedisjonsreise, sier Hurtigrute-sjef Daniel Skjeldam til VG.

    Ti år siden

    Det er ti år siden Hurtigruten gjorde sin siste store investering - i ekspedisjonsskipet MS Fram. Etter flere tunge år med underskudd, øynes en ny storhetstid for såvel kystrutetrafikken som explorer-produktet, som de nye britiske eierne ønsker å utvikle.

    NÅ: Dagens restaurant på Hurtigruteskipet MS Polarlys. Nokså 90-talls. Foto: Jon Are Husby Foto: ,
    SNART: Så mye hyggeligere blir det å spise i Hurtigrute-skipenes buffetrestataurant. Illustrasjon: Tillberg Design. Foto: ,

    Rederiet har satt seg fete mål om å bli verdensledende innen naturbasert og bærekraftig ekspedisjonstursime i polare farvann - og det er altså her rederiets nyanskaffede explorerskip kommer inn.

    Tanken er også å bruke MS Midnatsol som ekspedisjonsskip i Antarktis.

    22 dager på hver

    Men det er altså de mange kystruteskipene som nå skal oppgraderes med nye interiører, som skal bidra til å skille Hurtigrutens preg fra andre skip i cruiseindustrien.

    Selv om naturopplevelsene, aktivitetene om bord og utfluktene i land fortsatt blir viktigst, håper Skjeldam & co at kjempeinvsteringen i nye interiører vil bli tatt godt imot av passasjerene.

    NÅ: Slik ser dagens tomannslugarer ut på MS «Polarlys». Foto: Jon Are Husby Foto: ,
    MYE HYGGELIGERE: Hurtigrute-skipenes nye lugar-design er lyst og stilrent. Illustrasjon: Tillberg Design. Foto: ,

    MS Polarlys skal først ut. 11. januar går skipet ut av ruten i Bergen, og rivningen av interiøret starter umiddelbart. Tre skift skal jobbe døgnet rundt – og bare 22 dager senere skal den 20 år gamle damen igjen møte norskekysten, helt ny innvendig.

    Resten av Hurtigrute-skipene i kysttrafikk skal renoveres i tur og orden i samme tempo.

    Klikk deg frem til din drømmedestinasjon