FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Ryanair-sjefen kaller passasjerene idioter

Av Dag Fonbæk05.09.12 16:22 | Oppdatert: 06.09.12 10:08

Del saken på:

(VG Nett) Ryanair-sjef Michael O'Leary fornekter seg ikke. Nå skjeller han ut passasjerene sine som dumme idioter.

Den eksentriske Ryanair-sjefen skaper sjokkbølger langt utenfor luftfartsindustrien med sitt raseriutbrudd mot egne passasjerer, som ikke printer boardingkortet sitt for å unngå gebyr, skriver The Mirror.

O'Learys utbrudd kom som en reaksjon på klagen fra tobarnsmoren Suzy McLeod, som reagerte på at hun ble ilagt et gebyr på 236 pund (circa 2200 kroner) fordi hun ikke hadde printet ut boardingkortene til seg selv, foreldrene og de to barna på ti og tre år da hun skulle sjekke inn på flyplassen i Alicante.

Annonsørinnhold

Overfor The Mirror unnskylder Suzy McLeod seg med at hun hadde feriert to uker i Spania, uten tilgang til verken PC eller printer.

- Burde betale mer

Men tobarnsmoren får ingen sympati fra Ryanair-sjefen:

- Hun er en idiot som betaler hundrevis av pund og etterpå klager fordi hun selv har brutt avtalen hun inngikk da hun booket billetten, fråder O'Leary.

LES OGSÅ: Ryanair vil kjøpe Stansted flyplass

- Vi synes faktisk fru McLeod burde betale ekstra for å være så dum, legger han til.

Dummes ut

På godt norsk driter O'Leary regelrett ut passasjeren:

- Det finnes altså ikke internettkafeer i Alicante der hun kunne printet ut ombordstigningskortet sitt. Og heller ikke hoteller der hun kunne fått hjelp til det. Og selvsagt finnes det ikke fax-maskiner i Spania som en venn hjemme kunne benytte for å hjelpe henne...

F***-up

- Så går hun ut på Twitter etterpå, Gud hjelpe meg, og ber oss legge om våre rutiner. Nei, det har vi ikke tenkt å gjøre! raser Ryanair-sjefen.

O'Leary, som i ordkrigen mot SAS har kalt seg selv for «a pain in the SAS», går ikke av veien for å snakke i store bokstaver - også i omtalen av sine egne passasjerer:

- Fru McLeod skrev til meg i forrige uke og ba om kompensasjon og litt goodwill - og jeg svarte henne høflig at hun kan takke seg selv og burde gi oss kompensasjon:

«It was your f***-up and if you screw up, you compensate us and you send us a gesture of goodwill», er ordene O'Leary skal ha brukt i svaret til tobarnsmoren.

- 0,02 prosent like dumme

The Mirror har spurt O'Leary om fru McLeod er eneste passasjer som har latt være å printe ut boardingkortet.

Til det svarte Ryanair-sjefen at «0,02 prosent av passasjerene er like dumme»...

LES OGSÅ: Kutter stort i Spania

Med 79 millioner passasjerer i året, som Ryanair hevder å ha, tilsvarer det 15.800 reisende. Ikke småtterier.

Gebyr-selskap

For Ryanair-reisende er det velkjent at gebyrene kan bli mange og dyre hvis man glemmer å skrive ut boardingskort, pakker noen kilo for mye i kofferten eller vil ha prioritet ved ombordstigning.

LES OGSÅ: Forbrukerombudet møter veggen hos Ryanair

Selskapet gir nærmest bort flyreiser - men tar igjen i fullt monn på gebyrsiden.

Do-gebyr

Gebyriveren er nærmest blitt et image for O'Leary & co, som også bruker det som PR-stunt. Blant annet uttalte selskapet at det ville montere myntinnkast på toalettdørene på flyene.

I sommer ble det også kjent at Ryanair er i samtaler med flyprodusenter for å få bredere dører på flyene, slik at de kan sluse passasjerene raskere ut og inn av flyene - og dermed øke lønnsomheten...

- Måtte betale

Suzy McLeod sier hun ikke hadde annet valg enn å betale de dyre gebyrene da hun ankom Alicante-flyplassen. For hjem måtte familien.

Klagen hennes har imidlertid resultert i storm på sosiale medier fra folk som er kritiske til Ryanair og kundebehandlingen deres: Suzy McLeod har fått mer enn 500.000 tilhengere på Facebook og på Twitter.

- Frekk

- O'Leary er frekk, og måten han svarer på sier mye om flyselskapet hans, sier Suzy McLeod til The Mirror.

- Hvorfor skal noen måtte bruke dyrebar ferietid i utlandet for å lete etter en kafé eller et hotell for å skrive ut sine boardingpass? spør hun.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon