FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Charterselskap tar nye klimagrep

Av Mona Langset11.04.19 09:11 | Oppdatert: 16.04.19 12:02

Del saken på:

TUI vil nå betale klimakompensasjon for sine nordiske gjester.

Oppdatert 16. april 2019: I dag har også Ving offentliggjort at de vil klimakompensere for flyreiser deres gjester foretar fra og med 29.april. Det gjelder både når de reiser med eget flyselskap og når de reiser med andre flyselskaper gjennom dem.

Stadig flere nordmenn blir opptatt av miljøet og å ta miljøvennlige valg, og flere charterselskap har tatt grep for å svare på nettopp dette.

Kommunikasjonsansvarlig Nora Aspengren i TUI forklarer at utslippene fra reisen og oppholdet til deres nordiske gjester nå skal kompenseres ved at tilsvarende mengde utslipp reduseres et annet sted i verden.

TUI har valgt å samarbeider med selskapet South Pole om dette. For hver gjest som bor på et av TUIs egne hoteller, eller reiser med et av selskapets egne fly, betaler TUI en kompensasjon til et av South Poles prosjekter. Dette er prosjekter som utvinner energi fra solkraft, vind, vann og biogass i India, Thailand og Vietnam, steder der energien ellers ville blitt utvunnet fra for eksempel kull. Prosjektene bidrar også til utdannelse, jobbmuligheter og investering i lokal infrastruktur, forklarer TUI i en pressemelding.

– Dette gjelder fra 1. mai, og omfatter mer enn 200 hoteller, samt alle TUIs avganger med TUI Fly Nordic og TUI Airways, sier kommunikasjonsansvarlig Nora Aspengren.

I praksis gjelder klimakompensasjonen likevel kun for hoteller i sommer, i og med TUIs egne fly først settes inn i vinterprogrammet fra Norge.

De som reiser med Apollo har også mulighet til å klimakompensere for sine reiser, men der må gjestene betale for det selv.

– Viktigere å fly mindre

Fremtiden i våre hender mener at selskapet med dette går i riktig retning, men at det likevel er en svært lang vei å gå.

Leder for Framtiden i våre hender Anja Bakken Riise, påpeker at klimagassutslippene fra norsk flybasert turisme er enorme.

– Å kompensere for utslipp er en god start, men ikke en fullstendig klimaløsning, sier hun.

– Det viktigste vi gjør er å redusere utslippene, og i denne sammenhengen betyr det faktisk færre flyreiser. Her har TUI mye å bidra med, ved å prioritere reisemål som krever kortere flyavstander samt å bruke mer energieffektive fly, sier hun.

Anja Bakken Riise mener at reisebyrået Berg-Hansen gjør mye riktig ved systematisk å tilby sine kunder mest mulig bærekraftige alternativer, inkludert mer kortreiste reisemål.

Vil betale for bærekraft

VG reise har tidligere skrevet at nordmenn ønsker å reise med bedre miljøsamvittighet, og at mange er villige til å betale ekstra for det. Samtidig svarer kun 17 prosent at de er villige til å redusere antall flyreiser for å bidra til et grønt skifte i Norge, ifølge NHO Reiselivs grønne reisegallup fra 2018.

De største charterselskapene merker også økt etterspørsel etter miljøvennlige alternativer fra sine kunder, noe Ving, Apollo og TUI langt på vei allerede tilbyr. Alle de tre har blant annet miljøsertifiserte hoteller med kortreist mat. Ving og Apollo samarbeider med selskapet GreenSeat for å gi kundene mulighet til å klimakompensere for egne reiser.

– Men er ikke alt dette bare dråper i miljø-havet, og i bunn og grunn tiltak som skal få nordmenn til å fly – og forurense – mer?

– Vi har jobbet med bærekraft i mange år og klimakompensasjonen er bare ett av mange tiltak vi gjør. Dette er ikke nok alene, men enda et skritt i riktig retning. Vi er veldig bevisst vårt ansvar og vår rolle i dette, sier Nora Aspengren i TUI.

TUI har som mål å være helt klimanøytrale innen 2030.

Tog-charter

For 12 år siden lanserte TUI – den gang det het Star Tour – charterturer med tog sørover i Europa. Under navnet Blue Train begynte de med turer til Nord-Italia. Les VG fra 2007 her. To år senere hadde de til sammen 26 såkalte Blue Train og Tema-reiser med tog på programmet. Men så ble det brått borte.

– Hvis bærekraft er viktig: Hvorfor gjenopptar dere ikke charterturer med tog?

– Det er jo også et interessant spørsmål og absolutt aktuelt nå. Vi tilbyr først og fremst reiser som ligger langt sør for Oslo og rent praktisk vil nok togreiser som eneste transportmiddel by på noen logistiske utfordringer. Dette er også et spørsmål om hva kundene våre etterspør. Det er et tema vi undersøker og vi ønsker å se hvilke løsninger som ev. kan fungere, sier kommunikasjonsansvarlig Nora Aspengren i TUI.