FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Glemt å sette mobilen i flymodus?

Av Maria Aarli-Grøndalen11.10.19 10:52 | Oppdatert: 15.10.19 09:57

Del saken på:

Da kan det være din skyld at flyet ditt blir forsinket.

– Å bruke mobil som ikke er på flymodus fjerner en sikkerhetsmargin. Den kan forstyrre flyets kommunikasjon. Det er ingen større risiko for at flyet faller ned, men det kan bli forsinkelser, spesielt ved landing, sier pilot og flysikkerhetsansvarlig i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval til VG Reise.

Jo flere som glemmer å sette elektronisk utstyr i flymodus, jo større kan forstyrrelsen i flyets egne datamaskiner bli.

– Vi piloter kan ofte høre skurring i øreklokkene. Det er verst dersom det er lavsiktsforhold, altså tåke. Flyet settes på autopilot ved landing og denne er helt avhengig av at signalene ikke blir forstyrret, alt må fungere 100 prosent.

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke koble deg på usikret nettverk på reise

– Glemmer du å sette mobilen i flymodus, kan forstyrrelsene i verste fall føre til at pilotene ikke kan stole på instrumentene i flyet, sier Skatval.

Men flyet faller altså ikke ned.

– Luftfartstilsynet kjenner ikke til at det i nyere tid har oppstått farlige situasjoner i fly på grunn av forstyrrelser fra mobiltelefoner eller andre elektroniske enheter som passasjerer har tatt med om bord, bekrefter Håvard Vikheim, kommunikasjonsdirektør i Luftfartstilsynet til VG Reise.

Nye fly er bedre rustet

Reglene er slik at flyselskapene selv bestemmer om passasjerene skal få bruke elektronisk utstyr om bord eller ikke. Men flyselskapet må kunne dokumentere at ingen del av flyet blir påvirket av stråling fra det aktuelle utstyret.

– Dette er dyrt og omfattende å dokumentere for fly som ikke ble levert med slik dokumentasjon fra produsent. Derfor ber de fleste flyselskaper i stedet passasjerene om sette utstyret i flymodus, forklarer Vikheim.

Opplever du at flyselskapene ikke lenger har like strenge krav til bruk av flymodus? Det er trolig et inntrykk som har spredt seg som følge av innfasing av nye fly som er sertifiserte for å tåle strålingen fra elektronikk, mener Vikheim.

– Nye fly er oftere enn tidligere sertifisert for bruk av elektronikk med sendere. Derfor vil man som passasjer i økende grad oppleve at bruk av slik elektronikk er tillatt, utdyper han.

«Kan forstyrre i teorien»

Flyselskapet Norwegian Air Shuttle, opplyser også i 2019 i sin sikkerhetsvideo at «elektronisk utstyr som inneholder sendere og mottagere er ikke tillat, da disse kan innvirke på flyets systemer.»

– Alt elektronisk utstyr kan i teorien forstyrre flyets systemer. Derfor må våre passasjerer sette alt elektronisk utstyr i flymodus om bord Norwegians flyginger, sier Tonje Næss, senior kommunikasjonsrådgiver i Norwegian til VG Reise.

LES OGSÅ: Luftfartstilsynet advarer mot å fly med disse flyselskapene

Samme flyselskap har gratis WiFi på nesten alle sine fly.

– Ved hjelp av gratis WiFi om bord, får man gjort alt fra å ringe, streame, surfe på nettet og så videre, sier Næss.

Men hvordan kan det være trygt å koble seg på denne? Kan ikke signalene fra gratis WiFi også innvirke på flyets systemer?

– Jeg kan forsikre om at WiFi’en om bord er helt trygg. Den er laget for å ikke forstyrre noen av flyets systemer, sier Tonje Næss til VG Reise.