FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Norges mest trendy feriefolk

Av Øyvind Engan (grafikk) 21.06.09 09:00 | Oppdatert: 11.02.16 13:35

Del saken på:

Karianne Sundby (39) vokste opp med campingferie. Nå gjør hennes to barn det samme.

- Jeg husker tilbake på campingferiene da jeg var liten. Det var selvfølgelig best når det var fint vær. Men det var nesten så vi gledet oss til regn likevel. For da lagde mamma kakao til oss inne i vognen. Og så satt vi og spilte ludo og hørte på den koselige trommingen på taket, mimrer Karianne.

Bli med og diskuter campingvogner på VGDebatt

Familien Sundby er i godt selskap. Mens norske hoteller måtte bokføre gjestenedgang i fjor, kunne campingplassene glede seg over vekst. Fra 2007 til 2008 økte antall campingovernattinger fra 8,4 til 8,6 millioner, ifølge Statistisk sentralbyrå.

Les også:Slik lukeparkerer du med campingvogn

Det var norske campinggjester som sto for hele økningen.

- Og forhåndsbookingene for denne sommeren er minst like store som i fjor på denne tiden, sier Jan Henrik Larsen, avdelingssjef for NHO Reiselivs campingavdeling.

Mange norske campingplasser har investert mye penger på å øke standarden de siste årene.

- Campingplassene rapporterer til oss at gjestene blir lengre enn før. De lengter ikke lenger hjem til badet sitt, sier Larsen.

Familien samlet

Det er ikke de gigantiske luksusvognene som leder an i salget. Ifølge Norsk Caravan Club etterspør vi nå først og fremst helt vanlige vogner og bobiler.

Har du spørsmål om campingferie? Spør vårt Reisepanel

Karianne og Jan Arne Sundby (44) kjøpte sin nåværende campingvogn i 2005. Da var den to år gammel, og kostet 220 000 kroner. Både Helene (16) og Jørgen (13) har for lengst fått smaken på campingferie.

- Jeg synes det er koselig å være i vognen, for da er hele familien sammen. Vi er liksom nærmere hverandre enn hjemme i huset, sier Jørgen.

På tunet utenfor huset til familien Sundby står campingvognen klar for årets sommertur. Den går til Vita Sandars Camping i Mellerud i Sverige.

- Det er en flott plass ved Vänern, med både sandstrand og svømmebasseng. Vi har vært innom der flere ganger før, men bare korte besøk. I år blir vi i to uker, sier familiefar Jan Arne. Helene gleder seg til å treffe vennene fra i fjor.

Her kan du laste ned 80 gratis reiseguider

- En av dem har vært på Vita Sandar 13 år på rad. Jeg har snakket med henne på Facebook, og vet at hun skal dit i år også, sier Helene.

- Hvilke sosiale koder er viktige å beherske på campingplassen?
- Det handler mest om vanlig folkeskikk. Sett deg inn i regelverket på den enkelte campingplass. Og så ligger det i ryggmargen at vi demper oss etter klokken 23, sier Jan Arne.

- Det er noen konger på alle campingplasser. Det er bare å ikke bry seg om dem, tilføyer Karianne.

- Hvordan oppfører campingplasskongen seg?
- Han kjører bil til do, ler Jan Arne.

Billig

Friheten til å kunne reise hvor du vil. Det er argumentet som før eller siden dukker opp når du snakker med ekte campingentusiaster.

- Campingvognen er en fleksibel hytte. Vi kan ha hytte ved sjøen om sommeren og hytte på fjellet om vinteren, sier Karianne.

Familien Sundbys vogn har vannbåren gulvvarme. Selv forteltet takler temperaturer ned i ti minus.

- Og så er det billig ferie. For 14 dager på Vita Sandar betaler vi 3000 kroner, opplyser Jan Arne.
Om vinteren pleier de å ha vognen på Dokka.

- Mange lurer på hvorfor vi drar til akkurat Dokka. «Skjer det noe der, da?» spør de. Da svarer jeg: «Nei, ingen verdens ting! Og det er det som er så deilig», sier Karianne - og ser ut som om hun allerede har drømt seg inn i sofakroken med en god bok.

I Asker bor to nybegynnere i campingfaget. For to og et halvt år siden kjøpte Ingun Heskestad Grytli (55) og Knut Olav Grytli (55) sin første bobil.

Knut Olav var pådriveren.

- Jeg har prøvd ferie i liten båt, og var skeptisk til alt som er trangt, sier Ingun.

Skepsisen forsvant etter første bobiltur, som gikk gjennom Sverige, Tyskland og Polen til Baltikum.

- I Latvia fikk vi en dag øye på noe lyst, strandaktig mellom trærne. Vi kjørte gjennom skogen på en vei som nesten bare var en sti, og endte opp på en fantastisk sandstrand. Den var to-tre kilometer lang, og vi hadde den omtrent for oss selv hele dagen. Der og da fikk jeg sansen, forteller Ingun.

Fantastiske muligheter

I fjor gikk turen til Nord-Norge.

- Vi er litt rastløse begge to. Nå kunne vi bruke bilen som base for sykkelturer og turer i fjellet. Det var helt fantastisk, sier hun.

- Det fine med Norge, og særlig Nord-Norge, er at det ikke er nødvendig å bo på campingplass. Ofte kan vi bare finne et idyllisk sted og parkere der, sier Knut Olav.

Ved Svartisen ble bilen en kveld stående på en rasteplass med nydelig utsikt, men en del trafikkstøy. Turistinformasjonen kunne berolige dem med at veien ble stengt om natten.

- Da ble det blikk stille. Vi var fire små bobiler som sto der, og det ble et utrolig hyggelig fellesskap. Et tysk par var veldig imponert over at vi hadde med sykler. Vi var veldig imponert over deres kajakker, forteller Ingun.

Vidunderet ble kjøpt rett før en kraftig avgiftsøkning trådte i kraft. Den var et halvt år gammel og bruktimportert, og kom på 550 000 kroner.

Skallet er en standard minibussmodell fra Volkswagen.
Men i grunnen minner den mer om Transformers-leketøy: Taket kan løftes opp og bli til en sovehems. Forsetene snus rundt og blir til en sittegruppe sammen med baksetet. Campingstoler og bord ligger gjemt i dørene. Kjøleskap, vask og gassbluss er det også plass til.

Men ikke dusj.

- Vi får en litt sporty innstilling til det. Plutselig synes vi det er helt greit å bade i 12 grader i Lofoten, forteller Ingun.

- Det er faktisk mange fordeler ved at bilen er såpass liten. Den er ikke lengre enn en Audi A6, så den er helt grei å lukeparkere. Og vi kan kjøre på steder vi ikke hadde kommet til med en stor bil, sier Knut Olav.

Paret har til sammen fem voksne barn og hytte på Hvaler. Der tilbringer de stadig mindre tid.

- Vi planlegger å være på hytta tre uker i sommer. Etter det synes vi at de voksne barna kan få ha den for seg selv. Men hvis det blir dårlig vær, tar vi bilen og reiser tidligere, sier Knut Olav.

- Vi snakker om å kjøre til Tyskland. Og så drømmer vi om Alpene, Italia og den franske Rivieraen, sier Ingun.