FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Dreamliner kan bli stående på bakken i ett år

Av Jan Ovind04.02.13 09:55 | Oppdatert: 04.02.13 19:10

Del saken på:

Pessimistiske flyanalytikere og etterforskere frykter at Boeings nye superfly, 787 Dreamliner, i verste fall kan bli stående på bakken i mellom ni måneder og et år.

...men Norwegian lover likevel langdistanseruter fra mai

I januar i år eksploderte litium-ion-batteriet bak i flyet etter at en Japan Airlines-maskin landet i Boston og passasjerene og mannskapet - 183 mennesker totalt - hadde forlatt flyet, etter en 12 timer lang flygning over Stillehavet fra Tokyo.

Kan ta tid

Samme måned førte sterk varmeutvikling i litium-ion-batteriet bak i flyet til at en 787 fra ANA måtte nødlande på en innenriksflygning i Japan. Fra 33.000 fot tok det bare 14 minutter til flyet var parkert på bakken og passasjerene kunne kaste seg i redningsskliene.

Til å begynne med trodde man at problemene med de brann- og varmeutsatte litium-ion-batteriene skulle være relativt raskt løst.

Men nå advarer representanter for de amerikanske luftfartsmyndighetene (FAA) og fremtredende flyanalytikere om at det kan ta lang tid før problemene er over.

FAA-sjef uttalte nylig at luftfartsadministrasjonen nå vil gjennomgå hele sertifiserings-, produksjons- og monteringsprosessen av Dreamlineren.

Den tidligere Boeing-konsulenten Oliver McGee kaller oppgaven «et gigantisk teknisk puslespill».

Det passer svært dårlig for Norwegian, som skal debutere som Dreamliner-langdistanseselskap til New York 30. mai i år - og som venter sin første maskin i april.

I øyeblikket står samtlige Dreamlinere som har vært i trafikk - 50 i tallet - parkert rundt i verden.

Informasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian er ikke i tvil om at selskapet vil starte langdistanseflygningene som planlagt.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Skal fly

- Vi har absolutt til hensikt å fly, og så får vi komme tilbake til eventuelle back-up løsninger hvis det skulle bli aktuelt, skriver hun i en epost til VG.

Hun understreker at selskapet i løpet av få uker vil motta seks nye Boeing 737-800-fly, som også vil være i stand til å fly langdistanser - med et drivstoffstopp.

Halvparten av Dreamlineren, inkludert bærende elementer, er laget av plastkompositter. Det er også langt mer strøm om bord i flyet enn på tidligere flytyper.

Kjempebatterier

Av vekt/ytelses-årsaker har Boeing valgt å installere litium-ion-batterier - bak og foran i flyet - og det er denne batteritypen det stilles store spørsmålstegn ved.

Elektrisiteten brukes i stedet for hydraulikk og luft til alt fra trykkabin, kompressorer, bremser, flaps og avisning i luften av forkanten på vingene.

Batteriene er så sterke at de kan varme opp 600 husstander.