FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Storinnrykk av amerikanske turister etter Frost-filmen

Av Mona Langset24.07.14 01:32

Del saken på:

I kjølvannet av Disney-filmen Frost, har det vært en formidabel interesse for Norge i amerikanske medier. Nå strømmer amerikanske turister til Norge i hopetall.

Hittil i år er USA det landet som har hatt størst økning av antall turister til Norge. Tidligere har det vært Kina, men nå er turismen fra øst i ferd med å avta. I stedet kommer amerikanerne for fullt.

- De første fem månedene i år har amerikanske gjestedøgn i Norge økt med 36 prosent sammenlignet med i fjor. De amerikanske turoperatørene vi samarbeider med melder om 30 til 40 prosent økning, sier Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge

Ifølge Tuftin gjør økt flykapasitet mellom Norge og USA det både enklere og billigere for amerikanere å komme hit. Likevel gir han filmen Frost en stor del av æren for den økte Norges-interessen.

Bare tre måneder etter premieren i november 2013, var besøket på På Visit Norways amerikanskenettportal mer enn tredoblet

Figurene i filmen Frost har navn som Sven, Anna, og Olaf, og handlingen foregår i byen Arendelle. Der er det stavkirker, troll, fjordhester, nordlys og bunader. Slottet i byen er inspirert av Akershus festning i Oslo, og det ligger i en fjord ikke helt ulik Nærøyfjorden.

Mediedekning verdt 188 millioner

- Mediedekningen av Norge i USA har vært over all forventning i år. Den har gitt norsk reiseliv uvurderlig drahjelp. Antatt annonseverdi på omtalen så langt i 2014 er allerede på 188 millioner kroner, sier reiselivsdirektør Tuftin.

- Det har vært reportasjer om Norge flere ganger i uken både på nett, TV og radio. Det har vært rene reiselivsreportasjer, og det har vært reportasjer satt i sammenheng med at skaperne av filmen Frost har vært i Norge latt seg inspirere av norsk natur, sier han.

Barnebarnet har Frost-dilla

Elizabeth og Bruce Severeid fra Puyallup i Washington, kjenner godt til filmen Frost. Men det var ikke først og fremst den som fikk dem til å reise til Norge for første gang nå i år.

- Dette har vært et livsmål for meg lenge. Både min fars foreldre og min mors besteforeldre utvandret fra Norge. Nå skal vi besøke slektninger på Vestlandet, forteller Bruce. (62)

Men først skal de på Vikingskipmuseet, Munch-museet og Vigelandsparken i Oslo. Og så skal de ta den populære rundreisen «Norge i et nøtteskall»

Der får de med seg flere av stedene som har gitt inspirasjon til skaperne av filmen. Blant annet Nærøyfjorden og fiskebryggen i Bergen.

Vi treffer det amerikanske ekteparet på Akerhus festning i Oslo.

- Det skal bli morsomt å vise barnebarnet vårt bilder av disse stedene når vi kommer thjem igjen. Hun er fire år og har helt dilla på filmen. Vi har ikke sett den selv ennå, og hun vil gjerne at vi ser den sammen med henne. Jeg har lovet å sy samme type drakt som en av hovedpersonene i filmen har til henne, forteller Elizabeth. (62)

Reiselivsdirektør Tuftin forteller at de som kommer til Norge først og fremst på grunn av filmen Frost, er interessert i å se Akerhus festning i Oslo, Bryggen i Begen, Flåm, Balestrand, Geirangerfjorden, Nærøyfjorden, Trondheim og Røros.

Disneykonsernet selger egne pakketurer til turister som vil ha en kompakt opplevelse av alle stedene som har gitt filmskaperne inspirasjon.

Vil ha aktivitetsferie

Denne ekstrempakken tilbyr også noe av det stadig flere amerikanske turister er ute etter: Aktiviteter som brevandring, rib-turer og rafting.

- Vi ser en merkbar økt etterspørsel etter aktivitetsferier. Det er særlig unge amerikanere fra California og New York som er på jakt etter slike opplevelser, sier Per-Arne Tuftin.

Ifølge Tuftin var de fleste amerikanske turistene for noen år siden godt voksne, og de kom gjerne fordi de lette etter sine norske røtter.

I det siste har det vært økt interesse for Norges-ferie både blant unge voksne på jakt etter opplevelser, og amerikanske barnefamilier som gjerne reiser flere generasjoner sammen.