FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Kanalbåtførere gjør det sakte

Av Vibeke Montero (tekst og foto)Av Spencer Montero (foto)09.08.18 11:32

Del saken på:

Kanalbåtferie er sakte ferd gjennom vakkert, engelsk landskap. Fortøy båten ved en pub, og ta en badepause. Naviger over to hundre år gamle akvedukter – og kjenn det historiske suset. Det har du tid til.

– Å kjøre kanalbåt er ikke vanskeligere enn å kjøre en jolle. Det er fort gjort å lære det grunnleggende, sier Trond Mikkelborg (49) fra Meløy i Nordland.

Han og familien har leid kanalbåt på Kennet and Avon-kanalen like ved Bath i Sørvest-England, og vi møter dem ved den to hundre år gamle Avoncliff-akvedukten.

Annonsørinnhold

På kanalbåtvis kommer man kjapt i prat med andre båtførere, eller «boaters» som engelskmennene sier. Trenger man hjelp til å fortøye, får man det, og på vannveiene hilses det høflig over muddergrønt kanalvann.

Familievennlig ferie

Trond Mikkelborg (49) og kona Beate Henningsen (48) har vært på kanalbåtferie i England to ganger tidligere. Da lenger nord rundt industribyene Birmingham og Manchester.

–Jeg synes det røffe industripreget i nord kan være vel så vakkert som den billedskjønne naturen vi har sett langs denne kanalen, sier Beate.

Med seg på turen har de sønnen Jostein (18), som også er stor fan av denne avslappende, men likevel aktive ferieformen. Her er det noe å gjøre for hele familien. For selv om det går i sakte fart, så må man åpne både sluser og svingbroer underveis.

Høydepunktet på Kennet og Avon-kanalen er Caen Hill-slusene. Hele seksten sluser på rad i en bratt bakke, der det gjelder å være fingernem og rask. Kanskje ikke noe å anbefale for nybegynnere, men familien Mikkelborg/Henningsen er klar for utfordringen.

– Litt spenning må vi ha underveis, sier Trond.

Slow travel

Det er en økende trend å reise i sakte fart. På sykkel, til fots, på hesteryggen eller på båt. Det kalles «slow travel» og det gjør noe med deg. Morgenkaffen lukter bedre, fuglene synger klarere, samtalene blir dypere og opplevelsene underveis fester seg i hele sanseapparatet.

Reiser man med bil eller fly, er det fort gjort å gape over for mye og haste videre for fort. I sakte fart rekker sansene å registrere inntrykkene. Det er deilig, og undere over alle undere; etter to dager glemmer tenåringene å lade duppedittene sine.

Plutselig er det mer spennende å mate andungene som freser over vannflaten når de skjønner at det vanker maiskorn. Det er morsommere å styre båten enn å spille onlinespill. Og når kvelden faller på, fortøyer vi båten i fellesskap. En holder regi på tauverket og den andre hamrer inn fortøyningspålene. Så hopper vi i land og rusler til nærmeste pub. Det er nesten så vi drister oss til å bruke emneknaggen #familieharmoni.

Historisk sus

Kanalbåtturisme er ikke som annen turisme i den forstand at kanalene ikke er konstruert for forlystelse. Kanalnettverket som spenner hele Midt-England har en solid forankring i landets handelshistorie. Kanalene ble konstruert i takt med den industrielle revolusjonen så tidlig som på 1700-tallet for å frakte råvarer lenge før jernbanen ble påtenkt. Det er ingeniørkunst og dristig satsing, og når vi putrer langs kanalene i dag er det verdt å skjenke en tanke til de som gravde dem ut for hånd.

Vannveiene forfalt gradvis etter at jernbanen overtok varetransporten, men de siste femti årene har de blitt restaurert av statlige instanser og av frivillige som har sett hvilken kulturarv som skjuler seg i det overgrodde kanallandskapet.

I dag er kanalene populære blant kanalbåtentusiaster, så vel som blant turgåere som ferdes på «the towpath», som er stiene som går langsmed kanalene. Det jogges, sykles og luftes hunder. Selv pensjonistene med stokk tar seg frem raskere enn oss, men det bryr vi oss nesten ikke om.

Sakte fart – en tålmodighetsprøve

Den største utfordringen underveis er hverken å navigere den lange, smale båten eller å legge til for kvelden. Men å holde tempoet nede, når du vet at motoren kan yte mer, er en tålmodighetsprøve.

Det er fristende å gi litt mer gass når det ikke er motgående trafikk. Men det er utvilsomt sakte fart som gjelder. 6,5 kilometer i timen er maksfart, og når du passerer andre båter som ligger fortøyd langs kanalsiden, må du senke farten til minimum, hvilket betyr ca. 3 kilometer i timen. «Tick over when passing moored boats» står det å lese på skilt. «Boaters do it slowly» står det på andre. De som har hengt ut skiltene er såkalte «livaboards», altså folk som lever på båtene sine. Gasser du opp, risikerer du å skape en bølge som knuser tallerkenene deres og river ut fortøyningspinnene deres. Altså, et heftig brudd på de uskrevne reglene som gjelder på kanalene. Det gjelder å vise hensyn, slå av en høflig prat og respektere de som har kanalene som sitt hjem.

Hvordan gikk det med kanalveteranene?

Etter at vi kom hjem fra England, måtte vi dobbeltsjekke med familien Mikkelborg/Henningsen hvordan det gikk i de legendariske Caen Hill-slusene.

–I tredve varmegrader var det ganske slitsomt å manøvrere seg gjennom de 16 + 3 slusene. Det var gudskjelov lite trafikk, men vi brukte likevel tre og en halv time opp. Det var det verdt, rapporterer Beate på flyplassen i Bodø på vei hjem.

Har de noen tips å dele med nybegynnere som har lyst til å prøve seg?

Det må være å leie båt fra et anerkjent selskap som har gode rutiner for rengjøring, service og opplæring, sier Beate. Hun er bitt av basillen, og etter en uke om bord på Ginny Marie, er det lett å forstå hvorfor. Kanalbåtferie er rett og slett godt for sjelen.

Fakta

Kennet and Avon-kanalen strekker seg fra Bristol i vest til Reading i øst. Her kan du navigere langs hele 140 kanalkilometer gjennom over hundre sluser. Kanalen ble konstruert i 1718, og ble først og fremst brukt for å frakte kull og stein fra vest til øst.

Her kan du leie båt

Det finnes mange kanalbåtutleiere langs Kennet og Avon-kanalen. Pris fra 9.600 kroner for en langhelg for to personer i høysesong.

Vi leide med Black Prince i Bradford-on-Avon, og var strålende fornøyd både med båten, servicen og opplæringen vi fikk.

Sally Narrowboats er en annen stor utleier i samme område. De har mange båter å velge mellom, og vi snakket med mange fornøyde kunder underveis.

Høydepunkter underveis

Bath – en av Englands vakreste byer, og en praktisk base før eller etter kanalbåtferien. Byen er kjent for sine romerske bad, og du kan fortsatt bade i vannet fra den opprinnelige kilden i dag.

Bradford-on-Avon – Koselig landsbyliv i denne vakre, lille byen som ble etablert av romerne. Her kan du se fantastisk 1600-tallsarkitektur, og nyte engelsk landsbyliv på sitt mest pittoreske.

Dundas-akvedukten og Avoncliff-akvedukten – Disse to akveduktene er blant de mest imponerende strukturene i det engelske kanalnettverket. Designet av ingeniør John Rennie.

Cross Guns Pub – Tradisjonell pub med nydelig mat og idyllisk beliggenhet ved Avoncliff-akvedukten. Her kan du også ta et bad i den vakre elven Avon.

Caen Hill Locks – mellom Rowde og Devizes er det seksten sluser på rad etter hverandre. Dette er ikke noe du begir deg ut på som kanalbåtjomfru, men spennende når du har litt slusetrening bak deg.

Fem gloser du bør kunne

Engelskmennene har som kjent et ord for alt, og kanalbåtterminologien inneholder noen gloser du bør kunne.

Tick over – Farten (ca. 3 km/t) som anbefales for amatører på kanalene. Holder du deg ikke til dette tempoet når du passerer båter som ligger fortøyd ved kanalbredden, risikerer du å bli kjeftet på ettersom høyere fart skaper en bølge som kan løsne fortøyningen deres.

Liveaboard – Folk som bor fast på kanalbåten sin kalles «liveaboards».

Windlass – L-formet verktøy som brukes for å åpne og lukke slusene underveis.

Towpath – Stiene som går langsmed kanalene.

Swing bridge – Noen av broene underveis kan åpnes og lukkes for kryssende biltrafikk. Disse må åpnes manuelt.