Hovedinnhold

Her er årets «Idol»-dommere

<p>NY JURY: Øyvind «Vinni» Sauvik (t.v.), Gunnar Greve og Sandeep Singh utgjør 75 prosent av neste sesongs Idol-dommerpanel. Foto: ESKIL WIE FURUNES</p>

NY JURY: Øyvind «Vinni» Sauvik (t.v.), Gunnar Greve og Sandeep Singh utgjør 75 prosent av neste sesongs Idol-dommerpanel. Foto: ESKIL WIE FURUNES

Disse tre karene blir dommere når «Idol» kjører i gang rett etter nyttår. Tone Damli uteblir, men låtskriveren hennes kommer.

Denne saken handler om:

Som VG skrev torsdag, er en av tidenes største «Idol»-profiler ute av juryen.

Les også: Tone Damli dropper «Idol»

Derimot skal Ina Wroldsen være med. Hun har skrevet en rekke av Damlis låter.

– Ina burde vært her nå. Det hadde blitt et mye penere bilde, pludrer Vinni foran fotografens linse.

For låtskriver og artist Wroldsen er akkurat nå i USA. Så de tre mannfolkene må representere juryen alene, inntil videre. Og la estetikken hvile.

<p>UTE: Tone Damli. Foto: MATTIS SANDBLAD<br/></p>

UTE: Tone Damli. Foto: MATTIS SANDBLAD

Faglig tyngde mangler det for øvrig ikke:

Ina Wroldsen (31), med sin internasjonale låtskriverkarriere for folk som One Direction, Britney Spears og Calvin Harris.

Øyvind «Vinni» Sauvik (38) er en erfaren og merittert artist, både som Paperboys-sjef og soloartist.

Sandeep Singh (29) er for tiden musikkansvarlig i Dagbladet, med blant annet en profilert karriere som anmelder og journalist i VG bak seg.

Gunnar Greve (33) er artist-manager – blant andre for Vinni – og den eneste med Idol-dommer-erfaring fra fire tidligere sesonger.

– Ærlig talt; nykommerne kan glede seg. Idol er en egen greie, der den enkelte dommer skal bidra høyst subjektivt og personlig. Den personlige touchen er viktig! Sier Greve.

<p/> <p>INNE: Ina Wroldsen.<br/></p>

INNE: Ina Wroldsen.

TRULS M. QVALE., TV 2

– Gunnar har erfaring. Det gir trygghet. Jeg vil lene meg tungt på ham - og stemme motsatt, erter Vinni.

– Hva venter du deg?

– Jeg har vært i jury en gang før, i NRKs Stjernekamp. Det var etablerte artister. Dette blir annerledes, nå skal vi treffe ukjente folk med drømmer og ambisjoner. Fett nok! Jeg venter meg lange dager med fin lyd. Så får vi ta det derfra.

– Singh, du har anmeldt i mange år og har derfor menings-trening?

– Ja, jo, men dette blir annerledes. Som anmelder har du fred og ro og tid til å høre gjennom stoffet flere ganger. I Idol må man reagere spontant og formulere seg på stedet. Klart det er spennende, for jobben er jo å stimulere noens drømmer. Eller knuse dem, sier Singh.

– Det intuitive er viktig - når det er basert på kunnskap og erfaring. Det spesielle med Idol er jo at man følger med på den musikalske utviklingen til de som går videre. Da er det vår jobb å pushe der vi mener talentet ligger, for å hjelpe fram et best mulig resultat, sier Greve.

– Men blir det ikke kjedelig; lange og mange timer med artister som vi jo vet ikke nødvendigvis er strålende?

– Tja; jeg vil vel heller si at det skal bli spennende å jakte på potensialet hos deltakerne og dra det frem, sier Vinni.

– Bra svar av Vinni! Det er langt fra alltid at de i utgangspunktet mest «ferdige» artistene, som blir de råeste til slutt. Det har vi erfart, sier Greve.

– Det kan skje magiske ting. Men, selvfølgelig, man skal grave i mye kull, før man finner en diamant, filosoferer Vinni.

– Du er minst kjent i panelet, Singh; klar for kjendisliv?

– Er det sånn det skjer, da?

– Det er 26 programmer; du kommer mye på TV, forklarer Greve.

– Du kan jo forsøke turban?

– He he; det bruker jeg faktisk av og til, litt i sånne situasjoner der andre folk bruker bunad. I bryllup og annet stas. Så det er ikke helt utenkelig, for så vidt. Men det er vanskelig å få skikkelig til. Så da må jeg ha med pappa for å hjelpe. Og det bør han kanskje gjøre. For dette er første gang pappa kan ringe til familien i India og skryte av hva jeg har utrettet. Det er jo bra ting.

Ina Wroldsen forteller på telefon fra Nashville at hun lenge har hatt lyst på en rolle i dommerpanelet i ««Idol»».

– Jeg har ikke fått sett så mye på det norske ««Idol»», men jeg har sett det godt fra baksiden gjennom «X Factor» i England hvor jeg har jobbet nært med både plateselskap og artistene til Simon Cowell, sier hun.

Wroldsen håper hun og resten av dommerpanelet klarer å skape en trygg og god plattform for deltakerne.

– Jeg tror man må se artistene nesten før de ser seg selv. Alle må være i forkant, for det går så fort, og de blir kjent over natta, sier hun.

– Deres største Idol-øyeblikk?

– Da Astrid Smeplass sang første gang i 2013. En åpenbaring! Mener Greve.

– Jeg husker veldig godt da Margaret Berger sang «Stop» av Sam Brown. Det var et TV-øyeblikk, synes Wroldsen.

– Det var helt spesielt å være i Australia på den andre siden av kloden 1. januar 2004 og se på at Kurt Nilsen vant World Idol, sier Singh.

– Enig med Sandeep. Men jeg husker også meget godt første gang jeg hørte Alejandro Fuentes. Og glemmer aldri da jeg selv opptrådde på en Idol-finale. Det var svært; da fikk jeg jo oppleve hvor svært hele greia faktisk er, sier Vinni.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra TV

Se neste 5 fra TV