Fredagsbytte til ingen nytte

TV 2 prøver å kapre seere

TV

Etter å ha fått juling av NRK to uker på rad, byttet TV 2 sendetiden på «Tommys popshow» og «Hotel Cæsar». Uten at det hjalp noen verdens ting.

Publisert:

TV2 innrømmer at den svært overraskende endringen ikke ga de resultatene de hadde tenkt seg.

- Ja, vi hadde håpet på å beholde seerne på «Hotel Cæsar», sier TV 2s informasjonssjef Geir Mikalsen.

Fallende tall

Men slik gikk det altså ikke. Etter fire programmer med fallende seertall bestemte TV 2 seg for å sende «Tommys popshow» en time tidligere, klokken 19.30, for å unngå den direkte konkurransen med Ivar Dyrhaugs musikalske spørrelek «Beat for beat» på NRK1.

«Tommys popshow» oppnådde sist fredag kveld 337000 seere, en økning på 72 000 seere fra forrige fredag. Samtidig mistet «Hotel Cæsar» 83 000 seere på grunn av rokeringene. Mens 479 000 seere så «Hotel Cæsar» da programmet gikk på sitt faste tidspunkt forrige fredag, var det sist fredag 396 000 seere da intrigene på såpehotellet ble sendt en time senere enn vanlig.

- «Hotel Cæsar» har mistet en del seere, men det store flertallet følger fortsatt serien, sier Geir Mikalsen.

- «Tommys popshow» går opp med 72 000 seere, mens «Hotel Cæsar» synker med 83 000. Dere har jo egentlig tapt seere på å bytte sendetid?

- Jo, jeg ser poenget ditt.

- Men da var dette kanskje ikke et så lurt trekk likevel?

- Vi får se litt over tid og ta én uke om gangen. Det siste momentet er å se om reprisen på fredagens episode av «Hotel Cæsar», som blir vist på mandag, trekker flere seere enn tidligere, sier Mikalsen.

Jubler

Men hovedpersonen selv, Tommy Steine, jubler over flere seere.

- Det var deilig, smiler han, og har nye mål klare:

- Hvis vi klarer å legge oss mellom 400 000 og 500 000 seere, så har vi gjort en braksesong, mener Steine.

- Men det er et stykke igjen til det målet?

- Nei da, det er 100 000 seere til! Det er ikke mye! De to første programmene hadde vi over 500 000 seere.

Men det var før NRK begynte å sette inn støtet på fredagskveldene. For selv om seertallene for Tommys program stiger etter bytte av sendetid, stjeler fremdeles «Beat for beat» seere av «Tommys popshow». I den siste halvtimen av showet forsvinner mange seere over til NRKs musikalske spørrelek.

Det er ikke bare antall seere som er viktig for Tommy, men også hvilke grupperinger som ser på.

- De unge velger TV 2. For jeg er fremtiden og «Beat for beat» er fortiden! gliser Tommy, som mener at konkurrenten bør fornyes.

Neste program av «Tommys popshow» blir et Idol-spesial. David, Linn, Jeanette og Espen, alle fra Idol-konkurransen, kommer til å delta.