USIKKER FREMTID: TVNorge-ledelsen er ikke fornøyd med seertallene til «Kompani Karlsen» og varsler at programmets fremtid er usikker. Foto: EIRIK HELLAND URKE / TVNorge
USIKKER FREMTID: TVNorge-ledelsen er ikke fornøyd med seertallene til «Kompani Karlsen» og varsler at programmets fremtid er usikker. Foto: EIRIK HELLAND URKE / TVNorge

Seerne svikter Karlsen

Halvparten av seerne forsvant på TVNorge

TV

Da Jan Fredrik Karlsen var på TV 2 hadde han et snitt på alle sine skjult kamera-programmer på 413.000 seere. I høst hadde han sin første sesong på TVNorge og klarte bare å samle et snitt på 196.000 seere.

Publisert: Oppdatert: 02.11.13 13:42

- Nei, vi er ikke lurt av Karlsen. Vi hadde håpet på bedre seertall og har ennå ikke bestemt oss for om vi skal lage en ny sesong av «Kompani Karlsen», sier programdirektør Eivind Landsverk i TVNorge til VG.

Det kan TV/radiosjef i mediebyrået OMD, Ulrikke Ohrvik forstå.

- Det er ikke alltid gitt at man klarer å ta med seg seere på et konsept som har vært en suksess på en kanal til en annen. Det synes jeg ikke bare «Kompani Karlsen» er et eksempel på, men også «Kjendisbarnevakten» som i utgangspunktet gikk på NRK1 og som TV3 har prøvd seg på denne høsten, sier Ulrikke Ohrvik til VG.

Les også: Jan Fredrik Karlsen skremte bort kiloene

Landsverk påpeker at det er flere forhold enn seertallene isolert sett som spiller inn når han vurderer det videre liv til et programformat.

- Det handler om konkurransesituasjonen og målgruppestrukturen. «Kompani Karlsen» er for eksempel best likt i aldersgruppen 12-19 år og det er tross alt fremtidens TV-seere. Men rett etter nyttår skal produksjonsselskapet presentere en sesong 2 med de forbedringer av programmet som de mener kan gjøres og så får vi se, sier Landsverk.

Selv har Jan Fredrik Karlsen ingen kommentar til VG i denne saken. Han henviser til TVNorge.

Landsverk er også usikker på fremtiden til «Den hemmelige millionæren», en annen av høstens nykomlinger på TVNorge.

- Det vi har bestemt oss for helt sikkert ikke gå videre med er «Alt er til salgs», men vi får sikkert se mer til programlederen Didrik Solli-Tangen, fortsetter Landsverk.

En vi også helt sikkert kommer til å se mer til er Asbjørn Brekke i Espen Eckbos skikkelse.

- Vi er strålende fornøyde med de seertallene han har klart å oppnå. Han hadde 565.000 på det beste og rundt 400.000 etter at han fikk direkte konkurranse fra «Farmen». Det synes jeg det står respekt av, sier Landsverk.

Selv om ingen av dem dukker opp igjen etter nyttår, har Landsverk og resten av TVNorge ledelsen allerede også gitt brødrene Ylvis, «Åndenes makt», «Alt for Norge» og ikke minst «71 grader nord» fornyet tillitt.

- Til høsten markerer vi 15-årsjubileum for «71 grader nord» samtidig som TVNorge fyller 25 år, sier Eivind Landsverk.

Til tross for at fremtiden fortsatt er usikker for enkelte av høstens nykommere, får TVNorge godt skussmål for TV-høsten 2012.

- Alt over 200.000 seere er bra og TVNorge har møtt svært tøff konkurranse fra TV 2 og «Farmen» denne høsten, sier TV/radio-sjef Morten Wilberg i mediebyrået Carat til VG.

Følg VG Rampelys på Facebook !