UTE-TV: Tirsdag kveld viste TVNorge «I kveld med YLVIS » på storskjerm på Youngstorget i som «nødhjelp til Canal Digital-ofrene», som er rammet av konflikten med Telenor og Canal Digital. Bård Ylvisåker på storskjermen. Foto: Terje Bendiksby , NTB scanpix

Kommer med nytt tilbud i tøffe forhandlinger: - Telenor tilbyr ti øre pr. måned pr. kunde

Telenor-sjef: - Tredje gang Discovery truer med svarte skjermer når de ikke får det som de vil

Kilder tett på forhandlingen bekrefter overfor VG at etter Discoverys tilbud fra onsdag, har Telenor nå tilbudt en prisvekst på cirka ti øre per måned per kunde.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Dette er betaling for de 13 kanalene som nå er i svart, og svaret på Discoverys mye omtalte ønske om «en kaffekopp» i året.
Tilbudet inkluderer etter det VG erfarer ikke Tippeligaen, som behandles i en separat forhandling.

Hverken informasjonssjef i Telenor, Tormod Sandstø eller Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Network ønsker å si noe om hvor forhandlingene står i dag.

Les også: Oppsigelsestrøbbel for Canal Digital

TV-krigen mellom Canal Digital og Discovery står om flere
hundre millioner kroner. Telenor mener at tøffere og mer kravstore amerikanske eiere, er årsaken til bruddet mellom de to selskapene.

REAGERER: Tormod Sandstø, kommunikasjonssjef i Telenor Foto: ,

- Vi har alltid blitt enig med TV Norge-eierne før, men etter at amerikanske Discovery kom inn på eiersiden i 2013 er det nesten påfallende at de kjører svarte skjermer som virkemiddel. Bare i løpet av 15 måneder har nordiske kunder tre ganger mistet kanalene når amerikanske Discovery ikke får det som de vil, sier informasjonssjef i Telenor, Tormod Sandstø, til VG.

Han forteller at først skjedde det med svenske Boxer idesember 2014: Deretter med Telia i april i fjor.

- Dette er første gang vi forhandler med Discovery om TVNorge-kanalene og nå er det norske seere som mister kanalene, fordi man benytter samme virkemiddel her, fortsetter Sandstø.

TVNorge: Canal Digital har økt prisen med 1000 kroner

- Å snakke om vårt amerikanske eierskap er en avsporing. Telenor er nesten dobbelt så store som Discovery. Det virker som de ikke er interesserte i å snakke om hva denne saken handler om. Telenor har økt prisene ut mot sine kunder med 1000 kroner siden vi forhandlet sist, i 2010. Ikke ett øre av disse har tilfalt oss, eller produksjon av norsk TV. Vi ber om en prisøkning tilsvarende én kopp kaffe per kunde i året, og at Telenor betaler på samme nivå som de andre norske distributørene – som vi har avtaler med, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Networks til VG.

REAGERER: Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Networks. Foto: TVNorge ,

Canal Digital tilbyr nå sine kunder både gratis tilgang til filmkanalen «C-more» i to måneder og gratis tilgang til Discoverys nettspiller «D play» ut februar som plaster på såret.

- Selv om dette bare er en nettløsning, er det i hvert fall en mulighet til å se de kanalene som ikke er tilgjengelig på TV mens konflikten pågår, sier Sandstø.

Samtidig legger han ikke skjul på at Telenor og Canal Digital blir beskyldt for ikke å være villige til å betale ekstra for norsk innhold.

- Men vi reagerer sterkt på at vi blir beskyldt for ikke å være villige til å betale ekstra for norsk innhold. Det er ikke tilfelle. Tvert i mot. I forhandlingene med Discovery har vi gitt klart uttrykk for at vi er villige til å strekke oss langt når det gjelder Discoverys norske kanaler, TVNorge. Fem, Max og Vox. Vi betaler gjerne for godt norsk innhold. Det er totalprisen som blir for høy, sier Sandstø.

Les også: Ordkrig mellom Discovery og Canal Digital

Allerede i forrige uke før forhandlingene brøt sammen reagerte Telenor på Harald Strømmes kaffekopp-regnskap, hvor han skrev på egne hjemmesider at «prisøkningen vi ber om fra Telenor og Canal Digital tilsvarer én kopp kaffe, per kunde, per år».

- TVNorge-sjef Harald Strømme og Discovery Networks krever en kaffekopp per kunde mer i året av distributøren Canal Digital. Hvert år. Totalsummen kan bli 300 millioner kroner, skrev DN onsdag.

Sandstø ønsker ikke å si noe mer om dette utover det han sa til VG forrige fredag:

– Dette er en ren avledningsmanøver fra Strømmes side. Hadde det vært så enkelt hadde vi vært enige for lenge siden. Kravet om prisøkning er på flere hundre millioner kroner i avtaleperioden.

Sett fra Canal Digitals side er det de andre mindre og mer nisjepregede Discovery-kanalene striden står om.

- Amerikanske Discovery, som er et gigantisk medieselskap, handler rettigheter for milliarder, for eksempel OL rettigheter for 1,3 milliarder euro og deretter vil de sende denne ekstraregningen rett til kundene, sier Sandstø.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder