Seerflukt fra «Tabloid»

TV

Den nye «Tabloid»-sjefen Jan Øyvind Helgesen trekker langt fra så mange seere som forgjengeren Pål T. Jørgensen.

Publisert: Oppdatert: 18.09.06 07:16

AvKikka Krog, Rune Skogseth og Jørgen Thaule

Siden den tidligere «God morgen, Norge»-verten tok over som programleder for «Tabloid» i august, har programmet i snitt samlet 160000 seere. Det er rundt 65000 seere lavere i snitt enn hva Pål T. Jørgensen hadde i samme periode i fjor.

Faller jevnt

- Et fall på 65000 sammenlignet med tilsvarende uker i fjor, er jo et stort dropp. Men sammenlignet med siste program i vår, da Pål T. Jørgensen hadde 188000 seere, ble jo fallet mindre, påpeker radio- og TV-sjef Hilde Øverby i Mediaedge:CIA.

Øverby mener likevel at fallet er for stort til at det bare kan forklares med sesongsvingninger. Hun peker på at høstens «Tabloid» faller jevnt over i alle målgrupper, men mest blant menn: 35 prosent blant mannlige seere, og 25 prosent blant kvinnelige seere.

Medieekspertene mener det er flere grunner til at seerne flykter fra «Tabloid». Konkurranse fra programmer som går samtidig på andre kanaler, kan være en årsak. Men de tror også skiftet av programleder har en stor innvirkning på seeroppslutningen.

Øverby mener at Pål T. Jørgensen fremstår som mer spiss enn Jan Øyvind Helgesen.

- Helgesens programlederstil er ikke like markant, seerne forbinder ham kanskje mer med kos og frokost-TV. Men vi må huske på at han bare har noen få uker på lufta, så ting kan endre seg, sier hun.

Øverby er likevel av den oppfatning at et kjent TV-ansikt som Helgesen burde hatt noe høyere seertall fra starten av. Kommunikasjonsrådgiver Hans Geelmuyden mener det er urettferdig å sammenligne Helgesens og Jørgensens programlederstil.

- Det var vanskelig å hoppe etter Wirkola, og jeg tror det er vanskelig å hoppe etter Jørgensen også. Når et program skifter programleder, skifter det også identitet, og det kan være livsfarlig i TV-sammenheng. Helgesen er helt sikkert en flink fyr, men det kan ta lang tid for ham å bygge sin menighet, sier Hans Geelmuyden.

Han tror ikke Helgesens bakgrunn som programleder for «God morgen, Norge» går ut over tyngden eller kredibiliteten hans.

Lei

- Jeg tror folk rett og slett begynner å bli lei av debattprogrammer. Det går på selve formen. Opinionsledere jeg har vært i kontakt med, sier de forholder seg stadig mindre til disse programmene. Det rammer selvsagt ikke bare «Tabloid», sier Geelmuyden.

Også administrerende direktør og rådgiver i Initiative Universal Media, Arne-Inge Christophersen, tror de dalende seertallene kan være et signal om at «Tabloid» er på hell som program.

- Det kan være at folk er mettet på programformatet. Folk endrer medievanene sine hele tiden, og mediehverdagen nå er helt annerledes enn hva den var for bare et par år siden. Det er rett og slett mer konkurranse både fra andre kanaler og andre typer medier, sier han.

TV2 sier uansett at de godt fornøyd med Helgesens innsats. Ikke minst sett i lys av at han etterfulgte kanskje Norges mest profilerte debattleder, som har ledet «Tabloid» i seks år.

- I fjor var det også valgår. Vi kommer ikke til å evaluere «Tabloid» før sesongen er over. Det er altfor tidlig å trekke noen konklusjoner, sier konserndirektør Rune Indrøy.

- Jeg har ingen kommentarer til seertallene. Jeg har akkurat begynt i en ny jobb, og den er beinhard. Jeg har mer enn nok med å samle sammen til en debatt hver dag og har ikke tid til å fokusere på tall, sier Jan Øyvind Helgesen i en kort kommentar til VG.

- Jeg har sluttet i det programmet, så dette vil jeg ikke uttale meg om, sier Pål T. Jørgensen.

Her kan du lese mer om