NORGESKLAR: Etter noen roller i utlandet er Aksel Hennie nå klar med hovedrollen i en ny, norsk dramaserie med krigen i Afghanistan som bakteppe.

NORGESKLAR: Etter noen roller i utlandet er Aksel Hennie nå klar med hovedrollen i en ny, norsk dramaserie med krigen i Afghanistan som bakteppe. Foto:Frode Hansen,VG

Hennie trener med spesialsoldater

Aksel Hennie (39) går daglig gjennom beinhard trening for å
være i form til rollen i Per-Olav Sørensens nye TV-serie om norske soldater og spesialoppdrag i Afghanistan.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Jeg må holde tunga rett i munnen, både når det gjelder tematikken og det fysiske. Men også fordi i dette prosjektet bryter jeg et prinsipp jeg alltid har hatt, som handler om å ikke melde noe politisk, sier Hennie til VG og fortsetter:

– Men det er helt umulig ikke å være til stede med egne tanker når man går i gang med noe som er så brennhett tematisk og politisk.

På en pressekonferanse mandag ble det kjent at han skal spille hovedrollen som løytnant Erling Riiser i NRKs nye dramasatsing «Nobel – fred for enhver pris», som regisseres av «Kampen om tungtvannet»-regissør Per-Olav Sørensen.

Bootcamp

Riiser er soldat ved Forsvarets spesialkommando (FSK) og har vært på flere oppdrag i Afghanistan i denne fiksjonsserien.

– Da jeg leste manuset første gang var det veldig tydelig for meg at om jeg fikk sjansen til å spille i serien, hadde jeg veldig, veldig lyst til å gjøre det, sier Hennie.

Han har akkurat sluttført jobben på Ridley Scotts nye film, «The Martian», mot skuespillere som Matt Damon, Kristen Wiig og Jessica Chastain. Om tre uker starter han innspillingen av den norske dramaserien, da mot nordiske størrelser som Tuva Nuvotny, Christian Rubeck og Anders Danielsen Lie.

SKUEPILLERNE: F. v.: regissør Per-Olav Sørensen, skuespillerne Aksel Hennie, Anders Danielsen Lie, Tuva Novotny, Ayesha Wolasmal, Christian Rubeck, Danica Curcic og Atheer Adel. Her på mandagens pressekonferanse i hovedstaden. Foto:Frode Hansen,VG

Sørensen forteller at samtlige skuespillere måtte prøvespille for rollene sine, og flere av dem måtte også gjennom en tøff «bootcamp» i fjor sommer for å se om de hadde fysikken som krevdes. Blant annet Hennie og Danielsen Lie ble plukket fra denne.

Prioriterte norsk rolle

Regissøren sier han er klar over hvilke tilbud Aksel Hennie har fra utlandet, og at han på ingen måte var sikker på å få ham med.

– Han jobbet nå med Ridley Scott, og jeg vet hvilke tilbud han har i utlandet. Det er ganske fantastiske tilbud, så det var ingen selvfølge at han skulle velge oss. Det er jeg veldig glad for at han gjorde, sier regissøren.

UTENRIKSMINISTER: Christian Rubeck spiller en utenriksminister med fred i Afghanistan som sitt personlige mål i serien. Foto:Frode Hansen,VG

Hennie selv, derimot, sier han var sikker på at han måtte ta rollen om han fikk den:

– Da jeg leste manuset visste jeg at om jeg fikk rollen, var jeg ikke i tvil. Det er en type historie du sjelden kommer borti. Det er en type prosjekt jeg har lett etter lenge, sier Hennie.

Sørensen, som tidligere jobbet som journalist, har lenge villet lage drama som berører vår samtid. Han håper denne serien, som starter innspilling om tre uker og skal sendes høsten 2016, vil skape debatt.

Ønsker debatt

– Det er lite debattert hva norske soldater egentlig må gjøre i en krigssone – og nå viser vi det. Det får også store konsekvenser for disse menneskenes liv videre. Jeg synes det er en veldig fin arena å gå inn i. Jeg mener det nesten så sterkt at om ikke vi får reaksjoner på denne serien, så har vi ikke gjort jobben vår, sier han.

– Det er klart jeg har et ønske om at det jeg er med på blir debattert, men først og fremst så lager vi serien for at den skal bli sett – for at den skal interessere og engasjere, understreker Hennie.

– Sørensens siste TV-serie for NRK ble sett av opptil 1,7 millioner nordmenn. Hvilke tanker har du om seertall for denne?

– Alt jeg gjør ønsker jeg flest mulig skal se. Hver eneste film og serie, fordi jeg gjør dem fordi jeg opplever dem som viktige eller interessante. Kunstnere som melder at det ikke er så viktig om kunsten deres blir sett, er annerledes fra meg. Jeg har et helt annet gen – jeg skaper det jeg gjør med et ønske om at folk skal forstå, se, like, mislike, bli engasjerte i og mene noe om det jeg gjør, sier Aksel.

Tøff militærtrening

Og mens rollefiguren er spesialsoldat i FSK, har ikke skuespilleren førstegangstjeneste.

– Jeg har aldri vært i militæret. Jeg startet å jobbe og studere ganske tidlig, så jeg har alltid utsatt det. Den militærtreningen jeg har fått er i voksen alder, gjennom filmer som «Max Manus», «Age of Heroes» eller nå med «Nobel». Jeg har «crash course VK2» i militæret, sier han og ler.

LØYTNANT: Anders Danielsen Lie spiller Erlings barndomskamerat, løytnant Jon Petter Hals i FSK. Foto:Frode Hansen,VG

– Hvor god form må du være i?

– Jeg prøver å være i så optimal form som mulig. Norge utdanner Forsvarets spesialkommando, som er en av verdens beste spesialstyrker. De er best trent på alle områder: våpen, nærkamp, kondisjon. De trener i tøffe forhold og de er av andre land sett på som de dyktigste og mest utholdende spesialstyrkene i verden. Så jeg må makse min form og være så godt forberedt som jeg kan være, sier Hennie som forteller at han daglig trener variert med folk fra FSK: Blant annet styrke, våpentrening og nærkamptrening.

Snakker med soldater

Han er kjent for å gå kraftig til verks i forberedelser til roller, som da han spilte konemishandler i «90 minutter» og snakket med menn som hadde banket konene sine, da han trente dykking før «Pionér» og trente seg ekstremt opp før «Hercules».

I UD: Tuva Novotny spiller Elings kone og kommunikasjonsrådgiver i Utenriksdepartementet, og har trent mye på hvordan de snakker i departementet. Foto:Frode Hansen,VG

– Jeg snakker daglig med folk i det miljøet jeg skal portrettere. Både for å snakke om hverdagsting, som handler om det å være hjemme, det å ha familie, det å være borte lenge – det kjenner jeg jo litt til, men også om hva det er å være en spesialsoldat. Jeg opparbeider meg en bank med info jeg forhåpentligvis kan bruke. Og så er det knallhard jobbing inn mot manus, for å skape en ekthet og troverdighet man trenger i et sånt prosjekt, forteller han.

Selv om historien er fiktiv, har Sørensen og manusforfatterne Mette M. Bølstad og Stephen Uhlander jobbet grundig med research – også i samarbeid med Forsvaret.

Har tatt seg friheter

De har snakket med militærfilosofer, jurister, offiserer og soldater fra en bred erfaringsbakgrunn.

– Vi gjorde bred research i starten, så skrev vi fritt, og så har vi gått gjennom faktasjekking de siste ni månedene og fått veldig mange påpakninger og kjeft, sier Bølstad om prosessen.

– Vi tar oss friheter så langt vi kan innenfor de rammene som eksisterer. Vi har ikke gått ut over noe de er i stand til å gjøre eller har gjort, sier Uhlander.

– Møtte dere motstand underveis?

– Ja. De hadde mange innsigelser. Det vi gjør er sjekket og innenfor, og så har vi gått så langt vi kan i hva som kunne ha skjedd. Vi forklarer om noe går imot vanlig oppførsel. Mye av det vi researcher ligger på grensen til gradert materiale, så da får vi nok lov til å gå litt lenger enn vi kunne gjort om det gjaldt spesifikke forhold eller spesifikke hendelser, siden vi jobber med fiksjon, påpeker Bølstad og utdyper:

– Det har vi gjort med vilje. Vi startet mer dokumentarisk, men har gått litt bort fra det for å kunne gå mer inn i noe av det mest interessante.

Kjøper militærutstyr

Hun forteller at de har samarbeidet mye med Forsvaret.

Ny TV-serie: Nobel- fred for enhver pris. Skuespillerne presenteres i ny, stor dramasatsning på NRK. MANUSFORFATTER: Mette M. Bølstad. Foto: FRODE HANSEN, VG Foto:Frode Hansen,VG

– Og vi har ikke fått noen krav om at de skal sjekke eller lese. De har vist oss en enorm tillit hele tiden, og vi er veldig opptatt av at vi skal gjøre ting riktig, og være nyanserte i fremstilling av særlig soldatene, for det er ofte dem som blir minst nyansert fremstilt, sier manusforfatteren.

Serien har fått 12 millioner i støtte av Norsk filminstitutt, og har et totalbudsjett på 68 millioner kroner.

– Hver gang noe eksploderer, er det dyrt, og det gjør det i krig. Noe av handlingen utspiller seg i krigssoner og kan bli så dyrt som bare det, så vi må velge smart. Det hadde ikke gjort noe å ha 20 millioner til, sier Sørensen.

Han forteller at store deler av kostnadene også går til riktig militært utstyr, som ekte uniformer fra Forsvarets spesialkommando.

– Ingenting blir likegyldig

– Vi vil ha de riktige tingene: våpen, uniformer og bilder – det er kjempedyrt.

– Kan dere ikke bygge kopier?

– Nei, for vi skal utgi oss for å være en ordentlig patrulje, og da må det være det. Vi kjøper inn utstyr godkjent av Forsvaret, og så får vi se hva vi gjør etterpå, om vi må levere det inn eller om de kjøper det tilbake, forteller regissøren og fortsetter:

– De tyngste research-scenen kommer etter sommeren. Det går på operasjonell data – hvordan soldatene beveger de seg, hvordan de går inn i et hus. Det er mye pirk, og vi må gjøre det ordentlig. Vi må faktasjekke hele veien. Det er fiksjon, men vi vil være så etterrettelige som mulig.

All researchen de siste tre årene til tross, og det som fremdeles gjenstår ved opptaksstart 14. april, er «Nobel» er prosjekt etter Sørensens hjerte:

– Det er et Kinderegg for meg: Det er lettere å gå inn i noe som er samtidig, det gir interessante politiske problemstillinger, og i en krigssone skjer det selvfølgelig dramatiske ting – som også påvirker det som skjer nære familiemedlemmer. Så plutselig øker den dramatiske potten noe voldsomt, så ingenting blir likegyldig. Og det synes jeg er kjempedeilig, sier han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder