LABER INTERESSE: Ari Behn og Per Heimly er gode venner privat og profesjonelt. Men kjendisduoen er ingen suksess på TV-skjermen. Her fotografert i Bosnia i fjor. Foto: MATTIS SANDBLAD

Ari og Per flopper igjen

Kun 68.000 seere på TVNorge

I høst valgte TVNorge å flytte «Ari og Per løser verdensproblemer» etter fire episoder på grunn av manglende seertall. I går prøvde de igjen - med lavere seertall enn noen gang.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Da premieren på programmet kun trakk 125.000 seere i høst - med påfølgende seernedgang på de tre neste programmene - valgte TVNorge å kansellere serien og programmere den med nypremiere i går. Begrunnelsen den gang var at «programmet fortjener flere seere».

I går trakk programmet kun 4,2 prosent av de som hadde TV-skjermen slått på: Nærmere bestemt 68.000 seere.

- Vi hadde håpet på mye mer, for det fortjener programmet. Og vi trodde på litt mer. Men sånn er det i TV-bransjen, man må ta noen sjanser av og til, sier kommunikasjonssjef i TVNorge, Espen Skoland.

- Kommer dere til å ta av programmet for godt?

- Planen er å sende de resterende fire programmene som er igjen av denne serien, sier Skoland.

Dermed hadde prinsessegemalen og kjendisfotografen sin laveste seeroppslutning noen gang.

- Ingen sterk konkurranse

Siste program som ble sendt hadde en seeroppslutning på 70.000 og 9 prosent i markedsandel. Da første sesong gikk på NRK i 2011, hadde programmet 638.000 og fikk en markedsandel på 38,2.

- Ari og Per løser verdensproblemer er et program som ligger litt utenfor vår vanlige profil. Selv mener vi at programmet har et sterkt særpreg og holder høy kvalitet.

- Men når vi ikke lykkes etter å ha flyttet programmet til det vi mener er en bedre sendetid, må vi beklageligvis erkjenne at ikke alle våre faste seere deler entusiasmen, sier Skoland.

TV-ekspert i mediebyrået Carat, Morten Wiberg, mener TVNorge har gjort et slett arbeid med relanseringen av programmet.

- Det startet der det slapp. De hadde en veldig nedadgående trend etter premieren. TVNorge har ikke fokusert veldig på relansering av programmet, så de har ikke gitt det så mye hjelp, sier Wiberg.

Han mener programmet først burde fått TV-tid igjen til våren.

- Med bakgrunn i det som ble kommunisert på TVNorge, det at de skulle gi det en bedre «slot» og tidspunkt som kunne lokke seere, burde de ha ventet til mars.

- De hadde heller ingen sterk konkurranse på de andre kanalene i går, så det kan ikke være et veldig attraktivt program for seerne generelt sett.

- Er det en flopp?

- Ja. 60.000 i beste sendetid på TVNorge er flopp-tall, sier Wiberg til VG.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder