Se VGs terningkast

Foto:,

Nora og Reidun i «Stjernekamp»-finale

I kveld er det klart for finale i «Stjernekamp», og da kaprer enten Reidun Sæther (33) eller Nora Foss Al-Jabri (18) tittelen «Norges ultimate entertainer».

  • Kristine Hellem Aanstad

Artikkelen er over fem år gammel

Siden september har ti norske artister konkurrert hver lørdag i ulike sjangre for å klare å kapre en plass i kveldens finale.

De to som har klart å få flest stemmer fra publikum frem til nå er 18 år gamle Nora Foss Al-Jabri og Reidun Sæther (33).

Underveis i programmene har VGs musikkanmelder Stein Østbø trillet terning på alle låtene, og regner man sammen summen fra terningkastene får man resultatet:

Reidun: 4,41

Nora: 4,08

- Det virker som et greit gjennomsnitt for de to, selv om det selvsagt er innertierne - sekserne - som både Reidun og Nora skal huskes for. Spesielt i de siste omgangene har Nora kommet sterkt, og jeg tror det er temmelig åpent hvem som vinner. Likevel er det kanskje Reidun som i finalen har låtene som passer best til hennes stemme, men Nora har overrasket oss før også, sier Stein Østbø.

Han har lagt merke til at både Nora og Reidun i kveld har valgt ut to låter av det de har sunget før i «Stjernekamp» som han ga en sekser på terningen for.

– Ikke uventet, ettersom dette var kanskje det aller beste både Nora og Reidun har servert i «Stjernekamp», det tror jeg tv-seerne er enig i også. Konkurransen skjerpes med dette, mener han.

LES ØSTBØS ANMELDELSER OG TERNINGKAST:

Sjanger: 50-60-talls rock

VG:s terninger viser 5 prikker

Reidun Sæther – «Proud Mary»

– Er dette verdens mest ihjelspilte låt? Jeg orker nesten ikke å høre den lenger, men Reidun, med sedvanlig stemmeprakt, tar et originalt grep ved å senke tempoet en smule i innledningen, før hun fyrer av avslutningen med en intensitet som er Tina Turner verdig.

Denne damen kommer langt!

Nora Foss Al- Jabri – «Whole Lotta Love»

VG:s terninger viser 4 prikker

– En temmelig ny side av Nora – den råheten i stemmen har hun aldri vist før! Riktignok stotrer hun urytmisk der Robert Plant er farlig som Djevelen selv, likevel avslører Nora noe av det som er bra med dette konseptet; at vi aldri skal ha endimensjonale bilder av artister.

Og nå som vi vet hva stemmen til Nora har av register, blir det spennende å følge henne videre.

Sjanger: Funk

Reidun – «We Can Work It Out»

VG:s terninger viser 4 prikker

– Skulle gjerne hørt Reidun gjøre Chaka Khans glansnummer «I’m Every Woman» istedenfor denne Beatles-coveret – den hadde stått enda bedre til den elastiske stemmen hennes. Og Reidun selv har helt rett; med høye hæler blir det mindre bounce enn med sneakers – dansingen hennes fremstår rett og slett forhåndsprogrammert og ergo mer stiv enn spontan. Men den stemmen, da …

Nora – «Lady Marmelade»

VG:s terninger viser 4 prikker

– Her er det en barnestjerne som har vokst opp fort … Nora har stemmen, blikket og åpenheten for enhver sjanger. Ganske treg start, men Nora henter inn låten midtveis og løfter den helt hjem når hun flytter stemmen en oktav opp, rynker nesen og får en look som ingen andre har hatt tidligere i kveld. Det spraker aldri, men akkurat da skinner det. Og pulserer.

Sjanger: Country

Nora – «Man! I Feel Like A Woman»

VG:s terninger viser 3 prikker

– En usedvanlig harry låt fra fru Twain og hennes ektemann, Robert John «Mutt» Lange, som egentlig ikke har noe med opprinnelig country å gjøre, men roadhouse-faktoren er skyhøy. Det er herlig å se at barnestjernen Nora har blitt voksen på alle måter, men nok en gang overskygger hun ikke de andre på scenen; det er nesten påfallende hvordan bandet (og danserne) i «Stjernekamp» gang på gang tar luven og oppmerksomheten fra solistene som programmet jo faktisk handler om. Nora har også blikket, bevegelsene og stemmen til å nå langt. Iallfall i livet, om ikke i «Stjernekamp».

Reidun – «Not Ready To Make Nice»

VG:s terninger viser 6 prikker

Reidun ruler! Egentlig hadde jeg håpet at Reidun kastet seg løs med Dolly Partons «I Will Always Love You» (sikkert mest kjent med Whitney Houston), men en politisk godlåt fra Dixie Chicks var et godt annetvalg. Reidun er teknisk fenomenal, noe hun her viser ved å beholde full kontroll både på de kraftfulle partiene og på de mer insisterende. Aggresjonen midtveis balanseres perfekt med det såre avslutningsvis. Fantastisk. Det er ikke mer å si; Reidun kan bli en internasjonal stjerne, sa mentor Ottar «Big Hand» Johansen etter fremføringen hennes. Det har jeg sagt i lang tid allerede, til og med før «Stjernekamp» startet. Og det skal jeg heldigvis fortsette med å fortelle omverdenen.

IMPONERTE: Reidun Sæther briljerte i country-sjangeren og fikk en 6-er på terningen av VGs anmelder. Foto:Trond Solberg,

Sjanger: Storband

Reidun – «Mack The Knife»

VG:s terninger viser 4 prikker

– Cover-dronningen klarer ikke å covre en standard som allerede er covret i hjel. Reidun tar sceneversjonen, snarere enn en egen låttolkning. Det er fremdeles særdeles lite å si på stemmekvaliteten hennes, men verset blir for spisset for henne; hun har all konsentrasjon i den siste, lange tonen i stedet. Ser man hvor avslappet Louis Armstrong var den gangen for omtrent hundre år siden da «Mack The Knife» virkelig fikk sitt gjennombrudd, oppdager man at utvikling ikke alltid er av det gode.

Nora – «Tough Lover»

VG:s terninger viser 4 prikker

– Et klart problem hittil i kveld er historieløsheten rundt storband – den baserer seg på bluesen. Men den tar Nora endelig vare på! OK – dette er en Etta James-spesial, selv om Nora sannsynligvis ble familiær med denne låten gjennom «Burlesque». Det får bare være; endelig vrir og vrenger Nora på den stemmen hun har og viser hva den egentlig er god for. Åpningen er halsbrekkende bra – resten er nærmest fremmedgjørende i forhold til hennes eget talent. Men pinadø – Nora og hennes vokalbånd fortjener å nå langt!

Sjanger: Hiphop

Nora – «Can´t Hold Us»

VG:s terninger viser 4 prikker

– Nora har ingen hiphop’er i kroppen, og er definitivt bedre på sangpartiene enn i selve rap’en – der er hun uovertruffen. Kjeftamentet har et tempo som burde misunne de fleste, men hun virker naturlig nok ikke helt på hjemmebane her. Sånn sett står hun riktignok forrest på scenen, men kommer likevel i skyggen avdanserne sine.

Reidun – «Get Ur Freak On»

VG:s terninger viser 2 prikker

Den foreløpige «Stjernekamp-dronningen» valgte seg hiphop-dronningen Missy Elliot, men i motsetning til Anita – som burde bli «featuring artist» på neste Karpe Diem-skive – mister vi dessverre totalt grepet på Reiduns stemmeprakt denne gangen. Hun imponerer faktisk i attitude – hun har åpenbart studert de vanligste hiphop-klisjeene – men energi berger ikke alltid et nummer når man er på såpass ville veier som Reidun her.

Sjanger: Opera

Nora – «Che Faro Senza Euridice»

VG:s terninger viser 5 prikker

– Den andre tyskeren av kun italienere i kveld – og Nora har stemme og ambisjoner til å fikse opera-reformatoren Christoph Gluck. Dessuten har hun intonasjonen for opera – Nora er ikke hemmet av at hun egentlig er en helt annen sangerinne, der de andre har angrepet kveldens oppdrag med henholdsvis vise-, r & b- og funk-tilnærming. Her er det ekthet (sikkert kjedsomhet for mange) i førersetet. Faktisk er det like før Evridyke våkner fra dødsleiet når Orfeus er så overbevisende som her.

OVERBEVISTE: Nora Foss Al-Jabri i sjangeren opera. Foto:Frode Hansen,VG

Reidun – «Chi il bel Sogno di Doretta»

VG:s terninger viser 6 prikker

– Puccini startet, Puccini avslutter. Helt riktig, helt herlig. Og like riktig og herlig er denne arien for mange av oss som sist hørte den i «The Sopranos» … Men nå snakker vi koloratur, dere! Høyt og lavt, fjernt og nært! Reiduns stemme hopper over oktaver som ingen av de andre deltagerne har hørt om. Ever! Det er praktfullt, det er en følelsesmessig innertier og Reidun burde herved ha firedoblet Den Norske Operas fremtidige publikumstall. Hun tok utfordringen, svelget den og sendte den tilbake med overbevisende kraft. Akkurat nå ønsker jeg å se Reidun synge Puccini i et intimt operahus i Firenze eller et annet, egnet sted. Puh …

Sjanger: 2000-talls pop og musikal

Reidun – «Chandelier»

VG:s terninger viser 5 prikker

– Modig å velge en låt fra et fenomen som egentlig ikke vil være popstjerne, fremført av en norsk kvinne som har ambisjoner om å bli det. Reidun tar selvfølgelig de vokale utfordringene med letthet, og enda viktigere; hun får frem desperasjonen som ligger i låten på en overbevisende måte. Reidun bommet på hiphop, men i resten av Stjernekamp-programmene har hun vært … vel, en stjerne uten kamp.

Nora – «Am I Wrong»

VG:s terninger viser 2 prikker

Er det sleipt å velge Norges mest suksessrike låt noensinne etter a-ha? Det er iallfall dristig, med all feelgood-energi som Nico og Vinz har lagt ned i denne låten, ikke minst hver gang de fremfører den. Og her bommer Nora kapitalt. Den lekne, afrikanske Holmlia-/Lambertseter-elegansen er fullstendig fraværende, det er så vidt Nora husker å smile. Det hjelper ikke å synge rent når du ikke har noe å tilføre en låt.

Reidun – «Climb Ev'ry Mountain»

VG:s terninger viser 6 prikker

Musikalens svar på Liverpool-fansens nasjonalsang, “You’ll Never Walk Alone”. Eller musikalens svar på Elvis’ kraftanstrengelse «An American Trilogy». En låt som aldri slutter å stige i intensitet, eventuelt klatre over regnbuen, for å bruke konteksten ti «Sound of Music». Og skreddersydd for en stemmeprakt som Reiduns. Hver eneste gang klarer hun å holde tilbake akkurat der hun skal, det er mesterlig. Reidun vet at hun kan synge de fleste internasjonale stjerner av scenen bare ved å trekke pusten, og hvem pokker skal slå henne i Stjernekamp etter dette?

Nora – «Don't Cry For Me Argentina»

VG:s terninger viser 6 prikker

– Please cry for Nora, Madonna! Dette er Noras desidert beste fremføring til nå i Stjernekamp. Åpningen er knallsterk; følelsene kan leses helt ut i Noras fingertupper og hun synger både behersket og klokkeklart – dette er en musikalstjerne in spe! Det er åpenbart at hun føler seg veldig hjemme i sjangeren, i låten og sikkert i hele «Evita». Det er ingen hittil i kveld – knapt nok i hele Stjernekamp – som har våget å frasere så inderlig, personlig og sterkt som Nora – full klaff!

Sjanger: Norsk på norsk og duett

Reidun – «Innerst i Sjelen»

VG:s terninger viser 3 prikker

IKKE HELT: Reidun Sæther fikk terningkast 3 for låten «Innerst i Sjelen». Foto:Julia Naglestad,

– Denne sangen er så nært knyttet til Sissel at det må en Reidun til for å overdra eierskapet på Ole Paus’ moderne nasjonalsang. Hun klarer det ikke helt; Reidun mangler den klokkeklare klangen til Sissel og virker egentlig ikke helt komfortabel med inderlige ballader som hun gjør når fargeregisteret i stemmen eksploderer i raskere låter. Her hadde det ikke hjulpet med bunad en gang. Aldri tamt, men litt tomt.

Nora – «Når Himmelen Faller Ned»

VG:s terninger viser 3 prikker

– Denne teksten skrev trolig Anne Grete Preus i en blanding av pur, barnlig glede over det første snøfallet og noe som kan minne om påvirkning av LSD. Og selve den akademiske fryden i ordene – komplett med bildene av en dansende Anne Grete under snøfnuggene – forsvinner litt når Nora heller tar den inn mot hjertet med en gang snøflakene faller ned i hendene, da smelter de jo! Men en flott vokalprestasjon – nesten litt for perfeksjonert denne gangen. Denne låten skal være breddfull av ukontrollerte følelser heller enn skjønnsang – der bommet Nora litt.

Nora og Raylee – «Telephone»

VG:s terninger viser 4 prikker

– «Småjentene» har virkelig utviklet voksen attityde siden tiden som barnestjerner. Ikke fullt så kraftig «in your face» som låtens opphavskvinner og samtidig bedre individuelle innsatser enn samspill, men tøft som bare rakker’n! Spesielt Nora viser en frekkhet som har vært litt savnet hittil (vi vet jo at Raylee har det allerede), og vi skal huske at dette er en låt som krever militær presisjon både i vokalprestasjon og dansesteg. Den utfordringen klarte Nora og Raylee – stemplet som mer enn godkjent!

Reidun og Jørn – «It’s Only Love»

VG:s terninger viser 4 prikker

– Dette er to stemmer som befinner seg i hver sin ende av skalaen, bokstavelig talt. En tøff låt, til Bryan Adams å være, og heldigvis bevarer Jørn og Reidun råheten i originalen i stedet for salongversjonen. De spiller på duettformatet på en helt annen – og bedre – måte enn Raylee og Nora, men det finnes et klart element av overtenning hos begge to som trekker ned. Jørn drar på og synger fint, men er ikke og blir aldri en energisk rocker, samtidig som Reidun ikke helt makter å holde stemmevolumet tilbake for å balansere mot makkerens svakere vokallyd. Sekser til forsøket, treer til gjennomføringen.

Sjanger: Danseband og låt valgt av publikum

Nora – «Ut mot havet»

VG:s terninger viser 4 prikker

– Det er vel nå sjangerdommer Rudberg skal begynne å bli redd – for sin egen sang. Nora er med all respekt i en helt annen kategori som vokalist enn Rune Rudberg selv, og gir denne gulvsliteren av en låt et vellykket touch av sensualitet. Likevel er det ikke til å nekte for at entusiasmen som en god dansebandvokalist bør ha, forsvinner litt i innstuderte fakter. Overbevist er vi ikke, men vi får nok en gang bevist at Nora har eksepsjonelle kvaliteter i stemmen.

TOUCH AV SENSUALITET: Mente VGs anmelder om Nora Foss Aj-Jabri versjon av Rune Rudbergs låt «Ut mot havet». Foto:Julia Naglestad / NRK,

Reidun – «100 %»

VG:s terninger viser 3 prikker

– Et svensk MGP-bidrag fra 1988, skrevet av Torgny Söderberg (som i sin tid vant hele Eurovision med Herreys) og Monica Forsberg, sunget av Lotta Engberg. Reidun tar den enkle danseband-grooven med største selvfølgelighet og er den mest scenevant sjarmerende hittil. Dessverre har hun en diskant-tone i stemmen som blir veldig (over) tydelig når materialet er så lettfattelig som her. Det beviser at Reidun er eslet til større oppgaver enn å fronte et danseband, for her hører hun ikke helt hjemme.

Nora – «Royals»

VG:s terninger viser 6 prikker

– En fersk verdenshit, ekstremt knyttet til artisten som har skrevet og sunget den – litt av en utfordring. Og Nora sluker den! Originalens litt dovne, smått ironiske fremføring har Nora tatt dyden på og angriper låten med en selvsikkerhet og nesten skummel overbevisning som tangerer Beyoncé i attityde. Og apropos den store B; «you can call me queen Bee», heter det i teksten. Nora kan godt være dronningen som overtar både krone og trone fra Beyoncé – mesterlig!

Reidun – «Like a prayer»

VG:s terninger viser 5 prikker

– Argh, hvorfor kunne ikke Reidun fått Chaka Khan i stedet for Madonna? Men Reidun tar grep og har gospeltrimmet både brystkasse og stemmebånd for å løfte denne låten til eleverte høyder som Madonna selv bare forsøkte å nå med videoens innhold. For Madonna har aldri hatt en god stemme, i forhold til Reiduns blekner den som et spøkelse. Dette er mektig så det holder – her makter Reidun å mase en vokalmessig ikke-utfordrende låt inn i et lite kapell som hittil ikke er bygd på Skedsmokorset, heller i New Orleans. Det er nesten som å oppleve John Belushi se lyset i «Blues Brothers» på nytt.



Les også

Mer om

  1. Stjernekamp

Flere artikler

  1. Jørn Hoel ute «Stjernekamp»: – Hadde aldri trodd jeg skulle nå så langt

  2. Raylee ute av «Stjernekamp»: – Det er kjipt

  3. VGs anmelder om Reidun: – Hvem pokker skal slå henne?

  4. VGs Stein Østbø anmelder «Stjernekamp»-deltakerne

  5. VG anmelder «Stjernekamp» låt for låt

  6. Nora vant «Stjernekamp»: – Det er uvirkelig!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder