OVER 600.000 SEERE: Over 600.000 TV-seere så prinsesse Ingrid Alexandra tenne OL-ilden under Ungdoms-OL på Lillehammer fredag kveld. Foto: Geir Olsen , NTB scanpix

De eldste ser mest på Ungdoms-OL

Over 600.000 seere fikk med seg åpningsseremonien fra Ungdoms-OL på Lillehammer og prinsesse Ingrid Alexandra som tente ilden fredag kveld. Seertallene fra NRK viser at det er aldersgruppen 50+ som ser mest på Ungdoms-OL.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Nå skal vi ikke glemme at det er de voksne seerne som ser mest på TV - og det gjelder for de aller fleste programmene på NRK1, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK til VG.

PÅ OL-TOPPEN: Så langt er det langrennscross som har hatt flest seere under Ungdoms-OL på Lillehammer. Foto: Geir Olsen , NTB scanpix

NRK hadde valgt å overføre åpningssermonien direkte på sin ungdomskanal NRK3 - og et redigert opptak etter Skavlan på NRK1 senere på kvelden. 162.000 seere fulgte direktesendingen mens 440.000 fikk med seg NRK1-sendingen.

Les også: Prinsesse Ingrid Alexandra fulgte i sin fars fotspor

–162.000 er et sjeldent høyt seertall på NRK3 såpass sent på kvelden, sier Kristian Tolonen.

Ny øvelse mest sett

Bortsett fra åpningssermonien fredag kveld, er det sendingene fra langrennscross som så langt er mest sett. Lørdag formiddag var det i underkant av 380.000 seere som fikk med den nye øvelsen.

– Dette er omtrent det seertallet vi har på våre andre sportssendinger på dagtid i helgene, forklarer Kristian Tolonen.

Stolt Vegard Ulvang om datteren som er med i Ungdoms-OL

– Vi synes det er fantastisk å ha en markedsandel på hele 70 prosent av de som så på TV på denne tiden på lørdag, sier kommunikasjonsdirektør for Ungdoms-OL, Magne Vikøren, til VG.

En annen populær konkurranse blant TV-seerne var kortbaneløp skøyter som søndag ettermiddag hadde et samlet seertall på 294.000.

Direktesendingene fra snøbrettcross og skicross mandag formiddag hadde henholdsvis 42.000 og 52.000 seere, mens ettermiddagssendingen med en oppsummeringen fra de to øvelsene som også ble sendt på NRK1 samlet 137.000 seere.

Han sikret Norges første gull i ungdoms-OL

108.000 over 50 år

Kristian Tolonen forteller at i snitt har alle sendingene fra Ungdoms-OL blitt sett av 154.000 seere. Av disse er 108.000 over 50 år.

Seertallene fordeler seg forøvrig slik innenfor de forskjellige aldersgruppene: 4.000 i 12-19 år, 9.000 20-29 år, 12.000 30-39 år, 19.000 40-49 år, 47.000 i gruppen 50 -64 år og endelig 61.000 over 65 år.

– Vi er svært takknemlige for at NRK har TV-produksjon fra Ungdoms-OL og det hjelper stort på interessen for arrangementet, sier Magne Vikøren.

Han forteller også at når det gjelder TV-dekningen spiller Ungdoms-OL på lag med flere kanaler.

– I tillegg til NRK blir alt som produserer her fra lekene lagt direkte ut på YouTube. Dessuten produserer IOCs Olympic Broadcasting Services flere sendinger om dagen som de tilbyr til sine samarbeidspartnere, sier Vikøren.

OBS har avtale med en lang rekke store internasjonale TV-stasjoner om levering av TV-innslag fra Ungdoms-OL.

Men Magne Vikøren er også opptatt av at for Ungdoms-OL handler det ikke bare om TV-seere. Det handler også om tilskuere på de forskjellige arrangementene, enten det er på idrettsstadion eller på kulturscene. Til nå har Ungdoms-OL samlet nær 70.000 tilskuere.

– Vi er overveldet og stolte. Dette hadde vi ikke forventet, og nå setter vi opp ekstrakonserter med Nico & Vinz og Highasakite, sier adm.dir. for Ungdoms-OL Tomas Holmestad.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder