Fikk «Tufte» gratis av Norsk Tipping

TV

I kjølvannet av tv-suksessen Tufte IL på TVNorge sender Norsk Tipping nå sin gamle Tufte-reklame med Peter Schemichel om igjen.

  • Anders Kemp
Publisert: Oppdatert: 06.10.05 11:45

Heia Tufte baserer seg på den danske sukess-serien om «FC Zulu» som besto av en gjeng datanerder, rollespillere og en politiker, som ble sendt på dansk TV 2s avlastningskanal Zulu i 2004.

Da TVNorge første gang kikket på konseptet vurderte de å ta navnet «FC Norge», som i TV Norge, men fant etter hvert ut at det fantes en morsom reklame for Lotto om den fiktive klubben Tufte IL som passet fint.

- Vi tok kontakt med Norsk Tipping og fikk til en avtale hvor vi fikk bruke navnet Tufte IL gratis. Vi syntes det var en morsom reklame som viste at man ikke trenger å være toppidrettsutøver for å drive med idrett, sier informasjonsdirektør i TVNorge, Jens Petter Gjelseth.

Vinn vinn-situasjon

For TVNorge og Norsk Tipping har dette vært et vinn-vinn situasjon:

- Det er klart at det er en god spin-off effekt for oss, sier Per Jakob Svenkerud, informasjonsdirektør i Norsk Tipping.

Spillselskapet hadde ikke regnet med at serien skulle bli en såpass stor suksess, med over 630.000 seere i andre episode.

Nå har Norsk Tipping besluttet å sende den gamle Tufte-reklamen fra 2002 om igjen på TV Norge.

- Men ikke før, i eller rett etter programmet. Vi er forsiktige på at vi ikke vil fremstå som sponsorer av serien, sier Svenkerud.

Suksess

Senior informasjonsrådgiver i Dinamo PR, Kjell Terje Ringdal, mener at «Heia Tuftes!» suksess ikke skyldes at navnet er innarbeidet hos tv-seerne gjennom Lotto-reklamen.

- Jeg tror det er så enkelt som at serien er ekstremt godt laget, men at de muligens har fått en viss drahjelp gjennom bruken av grønne drakter og Tufte-sangen.

PR-guruen understreker at det er veldig sjelden at en TV-suksess baserer seg på en reklamefilm.

- Vi får en sirkel-effekt hvor mediene går i ring og speiler seg i hverandre. Jeg er ikke overrasket over at Norsk Tipping nå sender reklamen igjen, sier Ringdal.

Det var reklamebyrået Try, med Kjetil Try i spissen, som i sin tid fant opp navnet til Tufte IL. Lotto-filmen regissert av Marius Holst innkasserte Gullfisken for beste reklame i 2002, men byrået har ingen rettigheter til bruken av navnet.

- Vi bisto riktignok Norsk Tipping om bruken av navnet da TV Norge tok kontakt, og fant ut at dette var en serie som ikke ville trekke Tufte ned i søla. Det er en meget gledelig overraskelse at serien har blitt såpass bra, mener Kjetil Try.

Her kan du lese mer om