LEVENDE REKLAMEPLAKAT: Genseren Gaute Grøtta Grav har på seg i «Farmen» har han selv vært med på å designe sammen med Rauma Ullvarefabrikk. Foto: ALEX IVERSEN/TV 2

Medieeksperter refser Gaute-genseren: Skjult reklame!

I forrige uke viste «Farmen» et 11 minutters innslag fra Rauma ullvarefabrikk - der Gaute Grøtta Gravs barndomsvenn er markedssjef. Nå tjener fabrikken fett på genseren Gaute går med i hvert program.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL
Farmen - hjemmeside

Om lag én million TV-seere følger gårdslivet på «Farmen», noe som betyr sterk eksponering av ullgenseren til programleder Gaute Grøtta Grav (33).

Gaute Grøtta Grav og TV 2 har samarbeidet med Rauma ullvarefabrikk om utviklingen av den brune ullgenseren Gaute bruker i høstens «Farmen».

Samme ullfabrikk fikk et innslag på over 11 minutter forrige onsdag - i forbindelse med at ull og strikking var ukestema.

Barndomskamerater

I reportasjen intervjuet Gaute Grøtta Grav markedssjef Erling Digernes (31) som ved et Google-søk viser seg å være en barndomsvenn av Gaute. De to har kjent hverandre hele livet, spilt i band sammen og Digernes drev med booking for Gaute mens bandet var aktivt.

Nå selger Rauma Ullvarefabrikk ull og mønster til genseren under merkelappen Årets «Farmen»-genser. Og salget går så det suser:

- Det er klart det er kjekt at genseren blir eksponert på denne måten og at vi får så fin profilering. Vi har solgt mønster og garn til noen tusen gensere den siste tiden, og en av fargene i genseren ble fort utsolgt, sier markedssjef Erling Digernes.

REFSER: Carl-Erik Grimstad. Foto: MATTIS SANDBLAD

- Smaker vondt

Forsker og ekspert på presseetikk, Carl-Erik Grimstad, mener Gautes innslag fra ullfabrikken er tekstreklame.

- Dette smaker det vondt av. Programlederen i «Farmen» er jo en vandrende reklameplakat for genseren, og denne reportasjen ser for meg ut som klar tekstreklame. Det er ikke sånn at underholdningsprogram er unntatt det etiske regelverket som alle medlemmer av pressens organisasjoner er forpliktet til å følge, sier Grimstad.

Han reagerte også tidligere i «Farmen»-sesongen da Lerum, som er en av annonsørene til «Farmen», fikk samme type innslag i programmet, ifølge Kampanje.

- «Farmen» utvikler seg til å bli en versting på dette området. Her er det så mange gråsoner at det er helt svart.

Artikkelen fortsetter under bildet.

BEKJENTE: Markedssjef Erling Digernes og Gaute Grøtta Gravs under opptaket av innslaget om fabrikken. Foto: TV 2


Troverdigheten til TV 2 og «Farmen»-programlederen svekkes jo fullstendig. Hvordan skal jeg kunne stole på Gaute Grøtta Grav, etter all informasjonen dere nå bringer, sier Grimstad til VG.

Ordknapp om vennskap

Gaute Grøtta Grav vil bare svare på spørsmål over e-post, og han svarer ikke på noen av spørsmålene knyttet til vennskapet med Erling Digernes og om det greit å gi «gratisreklame» i «Farmen».

- Jeg viser til det presseansvarlig Alex Iversen har sagt om min redaksjonelle rolle, skriver han i en e-post.

FLERE «FARMEN»-NYHETER HER

TV 2 forsvarer

TV 2 bekrefter at Rauma Ullvarefabrikk har kjøpt lisensen på genseren, men de mener det lå en redaksjonell vurdering bak innslaget fra fabrikken som ligger ved hjemstedet til Gaute i Rauma.

- Rauma Ullvarefabrikk er ikke en sponsor av «Farmen», og innslaget derfra er gjort etter en redaksjonell vurdering, sier «Farmen»-presseansvarlig Alex Iversen.

Nekter for reklame

Gaute Grøtta Grav avviser at innslaget fra hjemstedet og fabrikken er reklame.

- Vi har laget Magasindelen av «Farmen» de siste fire sesongene. Gjennom snart 100 reportasjer i «Farmen»-magasinet har vi sett nærmere på alt fra båter, feler og ostefabrikker til saueklipping og ølbrygging. Hvis jeg kan være med på å tenne en flamme hos det norske folk for å ta opp gamle tradisjoner - enten det er dans, strikking eller matlaging - så er jeg veldig fornøyd, sier han.

Utviklet genseren

Gaute var aktivt med på å utvikle genseren sammen med fabrikkens designavdeling. Fabrikken har kjøpt lisensen på genseren og får alle inntektene av salg av ull og mønster.

Gaute har selv to eksemplarer av genseren - som en av modellstrikkerne ved Rauma Ullvarefabrikk har laget.
Under den lange reportasjen der Gaute intervjuer Raumas markedssjef Erling Digernes, kommer det ikke fram at de to er venner.

Tar ikke kritikk

Alex Iversen i TV 2 synes ikke det er kritikkverdig.

- Gautes rolle i «Farmen» er å være programleder. Det er produsent i Strix og programredaktør i TV2 som er ansvarlige for de redaksjonelle avgjørelsene i programmet, sier Iversen.

Strix ønsker ikke å uttale seg fordi de mener det er TV 2 som må svare for samarbeidet de har hatt med Rauma ullvarefabrikk.

Uansett er det TV 2 som har det overordnede ansvaret for «Farmen», men TV 2-ledelsen vil ikke uttale seg utover det Alex Iversen har sagt.

Erling Digernes i Rauma Ullvarefabrikk vil ikke ut med hvor mye de har betalt for lisensen på genseren. Han ser ikke problemet med at Gaute og han selv er venner.

- Jeg har ikke inntrykk av at Gaute har hatt så stor innflytelse på dette, men jeg håper og tror han syntes det var kjekt å kunne gjøre et innslag fra kommunen han kommer fra.

Forespørselen om vi ønsket å lansere «Farmengenseren 2012» kom fra Produktavdelingen AS. Senere ble vi kontaktet av «Farmen» - produsenten som ønsket å vise moderne garnproduksjon sammenlignet med de gamle metodene som deltagerne i «Farmen» ble utfordret med, sier Digernes.

Høy reklameverdi

Rektor ved Markedshøyskolen i Oslo,Trond Blindheim, mener innslaget om Rauma Ullvarefabrikk er gull verdt.

- Et halvt minutt med reklame på TV 2 i beste sendetid koster kanskje 100.000 kroner, så det er klart denne eksponeringen er verdt mye - uten at det blir helt det samme som et reklameinnslag. Innslaget er i tillegg såpass langt at ullvarefabrikken aldri hadde hatt råd til å kjøpe tilsvarende tid til vanlig reklame på TV 2, sier Blindheim.

- Mer troverdig

Han mener et «redaksjonelt innslag» av denne typen dessuten kan virke mer troverdig enn en typisk reklamesnutt, i tillegg til at man ikke mister seerne som skifter kanal når reklamepausen kommer.

Blindheim forklarer videre at programleder Gaute Grøtte Grav spiller en stor rolle som levende reklameplakat for genseren, ettersom «Farmen» er at av landets mest sette programmer. Søndag hadde programmet over én million seere.

- At en person mange identifiserer seg med bruker en spesiell genser har en enda sterkere effekt en vanlig reklame. Gaute blir en opinionsleder, og ofte blir det slik at de som liker Gaute også vil like genseren han har på seg. Det blir litt som James Bond - man liker helten, så man liker også bilen han kjører, sier Blindheim.

- På mange måter er dette skjult reklame, og dersom Rauma og TV 2 har et samarbeid bør det opplyses om dette i en rulletekst eller noe lignende.

HVA MENER DU? Er dette kritikkverdig av TV 2? Diskuter i kommentarfeltet nederst i artikkelen.

KRITISK: Per Edgar Kokkvold. Foto: KNUT ERIK KNUDSEN

- Svært problematisk

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund mener innslaget fra ullfabrikken er svært problematisk.

- Selv om «Farmen» er et underholdningsprogram omfattes det av presseetikken. Den sier at det skal være et klart skille mellom redaksjonelt innhold og tekstreklame, og at publikum skal kunne være trygge på at det de ser springer ut fra en journalistisk vurdering. Journalistikk og butikk må skilles, og det høres det ikke ut som man gjør i dette tilfellet, sier generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund.

Kokkvold mener at det siden fabrikken har sikret seg en avtale som gjør at bare de tjener penger på den, burde det vært opplyst om at fabrikken ikke sponser TV 2, men at den har samarbeidet med programleder Gaute om å lage genseren.

Han sier at TV 2s svar om at innslaget er laget på bakgrunn av en redaksjonell vurdering, ikke holder mål.

- Det er typisk at man bruker det argumentet når man er i en gråsone. Jeg skal ikke påstå at TV 2 lyver, men hvis de er så trygge på vurderingen de har gjort bør de i alle fall opplyse seeren om at de har et samarbeid med fabrikken.

FLERE NYHETER PÅ RAMPELYS

FØLG RAMPELYS PÅ FACEBOOK

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder