MISTER INNTEKTER: Carl Espen Thorbjørnsen og hans låtskriverkusine Josefin Winther var de norske deltakerne i årets Eurovision fra København. Nå risikerer fremtidige vinnere å miste store inntekter etter at EBU har inngått en eksklusiv avtale med Universal Music. Foto: NTB Scanpix Foto: ,

NRK frykter for MGPs fremtid

Uro i MGP-leiren

FORNØYDE: Josefin Winther, låtskriver og kusine, og Carl Espen Thorbjørnsen feiret en vel gjennomført opptreden etter finalen i Eurovision Song Contest 2014. Foto: NTB Scanpix Foto: ,

NRK er dypt bekymret for Eurovisions fremtid etter at samarbeidspartneren EBU har inngått en ny og eksklusiv  platekontrakt for Melodi Grand Prix-vinnere. Nå trekker sentrale bidragsytere seg fra konkurransen.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Den europeiske kringkastingsunionen EBU lenge hatt en eksklusiv platekontraktsavtale med verdens største plateselskap, Universal Music.

Det nye i år er at EBU/Universal nå krever å få utgitt vinnerlåtene som singler, ikke bare som en del av et Eurovision-samlealbum. Dermed mister andre plateselskaper inntekter fra sine nasjonsvinnere om de har kontrakt med et annet plateselskap enn Universal.

Alle inntekter fra salg utenfor eget land stikker Universal av med, selv om eksempelvis Sony Music har kontrakten med årets norske bidragsyter, Carl Espen Thorbjørnsen.

I en tid da streaming og digitalsalg av enkeltlåter passerer fysisk albumsalg, er dette dårlige nyheter for de som sitter på låtenerettighetene.

NRK: Helt feil vei

REAGERER: Bransjemannen og mangeårig bidragsyter til Melodi Grand Prix, Jørn Dalchow, trekker seg fra videre jobbing med musikk-konkurransen etter den nye avtalen som EBU sentralt har inngått med Universal Music. Foto: Privat Foto: ,

Bransjeveteranen Jørn Dalchow i plateselskapet og musikkforlaget daWorks reagerer så kraftig på den nye avtalen at han trekker seg fra hele Melodi Grand Prix-sirkuset.

- Muligheten for både å tjene penger på innspillingene og kontrollere bruken av disse har EBU gjennom denne avtalen kraftig redusert, sier Dalchow til VG.

Han får støtte av EBUs samarbeidspartner i Norge, NRK.

- Vi synes det er helt feil vei å gå av EBU, og vi er i dialog med EBU for å få dem til å fjerne den nye regelen før det skader de nasjonale konkurransene i flere land. Vi ser med stor bekymring på hva som vil skje med den nasjonale konkurransen i Norge dersom denne avtalen består i sin nåværende form, sier NRKs prosjektleder for Melodi Grand Prix, Stian Malme, til VG.

- Dette kan selvfølgelig skape problemer for oss i NRK/MGP når vi nå går i gang med å samle låter til neste års konkurranse, sier han.

Også Sony Music, som inngikk platekontrakt med årets norske deltaker, Carl Espen Thorbjørnsen, nekter å være med videre.

- Sony Music i Norge – og mest sannsynlig på europeisk basis – vil ikke være representert i Eurovision-sammenheng de kommende årene så lenge EBU opprettholder dagens regler, opplyser marketing domestic manager i Sony Music, Leif O.Ribe, til VG.

- Vi melder oss ut

Også Warner Music støtter holdningen til Sony Music og daWorks, forteller selskapets daglige leder i Norge, Guttorm Raa.

- Vi hadde «heldigvis» ikke vinneren i år. Vi melder oss også ut av sirkuset om ikke reglene endres, sier Raa til VG.

Det var Østerrikes Conchita Wurst som vant årets Eurovision-finale. Finalen i 2015 blir dermed arrangert i Wien.

Den nye avtalen har blant annet ført til at Carl Espens «Silent Storm» opplevde å komme på Topp Ti på iTunes med to versjoner - den originale versjonen utgitt av Sony Music og den internasjonale versjonen utgitt av EBU/Universal. Sony Music sliter med promoteringen av «Silent Storm» så lenge inntektene tilfaller konkurrenten Universal Music.

- For Carl Espen sin del har dette vært veldig skadelig for markedsføringen av «Silent Storm» på europeisk basis. Sony Musics kontorer i de ulike landene har ikke kunnet legge noen betydelige ressurser i promoteringen av denne låten når mesteparten gevinsten tilfaller en konkurrent, påpeker Leif O.Ribe i Sony Music, som vil forfatte et brev til EBU og Universal Music hvor han redegjør for selskapets synspunkter.

- Fikk sen beskjed

Ribe forteller at de nye reglene ble presentert Sony Music på et veldig sent tidspunkt.

- Vi var tvunget til motvillig å signere fra oss disse rettighetene av hensyn til Carl Espen, som allerede var kåret som vinner av norske MGP. Alternativet ville vært at Carl Espen ikke kunne representere Norge i Eurovision, og det kunne vi ikke tillate, sier han.

Jørn Dalchow har i en årrekke jobbet med nasjonale finalister i Melodi Grand Prix som Hanne Sørvaag, A1, Carina Dahl og Knut Anders Sørum, samt norskrumenske Ovi som kom på tredjeplass for Romania i Eurovision i 2010 og 12. plass i årets finale i København.

- For «Miracle» med norsk-rumenske Ovi og hans duettpartner Paula Seling, viser foreløpige undersøkelser at rundt 80 prosent av alt salg har skjedd via EBU/Universal Musics versjon, og bare tyve prosent via vår egen orginale utgivelse. Det innebærer et stort tap for oss, artisten, låtskriverne og produsentene. De fleste som står bak denne sangen og innspillingen er forøvrig norske, og dermed blir også muligheten til norske eksportinntekter redusert, sier han.

- Denne situasjonen gjør det nesten umulig for en deltagers plateselskap å få andre lands selskaper til å jobbe markedsføring og distribusjon av innspillingene, fordi de ikke kan gjøre dette eksklusivt i sine markeder, sier Dalchow.

Han spår et dramatisk fall i inntekter for de som jobber med de nasjonale vinnerne.

Jørn Dalchows utspill kommer bare en knapp uke etter at NRK åpnet for innsending av nye bidrag til Melodi Grand Prix 2015. NRK forstår frustrasjonen til Dalchow, men må samtidig rette seg etter avtalene til sitt moderselskap i Eurovision-sammenheng, EBU.

- NRK har stor forståelse for Dalchows frustrasjon når det gjelder inntektene til rettighetshaverne. Noe av motivasjonen for å være med på MGP/ESC er jo de inntektene man kan få dersom et bidrag vinner sin nasjonale konkurranse, og da er det selvsagt frustrerende at et annet selskap kommer inn fra sidelinjen og skal ha en del av kaken, sier NRKs Stian Malme.

Han retter et varsku mot Eurovisions fremtid dersom denne avtalen opprettholdes.

- Det virkelig store problemet for NRK er om flere låtskrivere kvier seg for å være med i MGP på grunn av denne regelen. Da vil EBU bidra til å ødelegge for de nasjonale konkurransene, og det kan vel neppe være i Eurovision Song Contests interesse, sier Malme.

Jørn Dalchow på sin side forstår at NRK og mange andre nasjonale tv-kanaler i dette tilfellet er tvunget til å opptre som EBUs forlengede arm dersom det i det hele tatt skal bli mer Eurovison.

Men:

- Avtalen er uansett et grunnleggende brudd på fortståelsen av de eksklusive rettigheter en eier av en innspilling har, og for oss en helt uakseptabel måte for en nasjonal lisensfinansiert allmenkringkaster å operere på, sier Jørn Dalchow i daWorks som derfor har valgt ikke å delta lenger i Melodi Grand Prix så lenge dagens avtale ikke endres.

Øverste sjef for Eurovision i EBU, Jon Ola Sand, sier til VG at det er behovet for å utnytte alle rettigheter rundt merkevaren Eurovision som gjør at avtalen med Universal nå også omfatter salg av enkeltlåter.

- Det var nødvendig for å kunne tilby et fullskala-produkt via Eurovision-brandet, det skulle bare mangle at man ikke også kunne få muligheten til å kjøpe enkeltlåtene, ikke bare samlealbumet. Vi sendte ut dette til de europeiske kringkasterne i fjor høst, noe også NRK i likhet med alle andre underskrev på, men det NRK glemte var nok å fortelle Sony Music om endringene. Det samme skjedde med den rumenske kringkasteren i forbindelse med Ovi, men de største markedene har ikke hatt innsigelser. Det er kun i Norge, Finland og Romania at det har vært reaksjoner, sier Sand.

EBU-sjefen presiserer at store deler av inntektene uansett sendes tilbake til rettighetshaverne – låtskriverne – og understreker betydningen av å få en europeisk arena for musikken sin gjennom Eurovision.

- Eurovision er et spleiselag der det hvert år investeres mellom 20 og 22 millioner euro (ca.160 millioner norske kroner, red.anm) på å gi disse artistene muligheten til å vise seg frem, artister som i all hovedsak aldri ville hatt en sjanse til å nå frem til så mange uten Eurovision. Da er det ikke urimelig at vi samler de mulighetene vi har under Eurovision-brandet for å få enda mer tilbake for disse investeringene.

- Forstår du den norske bransjen som nå vender Melodi Grand Prix ryggen?

- Jeg forstår at dette kan være kontroversielt for noen, det er mange følelser i denne bransjen. Jeg synes det er kjempeleit at Jørn Dalchow, som jeg har kjent i flere år og som er et flott menneske, har tatt denne avgjørelsen.

- Sony Music sier de vil sende EBU et brev med sitt synspunkt i denne saken. Er dere villige til å se på dette på nytt dersom motstanden blir for stor?

- Det får vi vurdere hvis og når henvendelsen kommer, men det har som sagt ikke vært et tema så langt. Jeg håper imidlertid at vi kan fortsette et godt samarbeid med både NRK og den norske musikkbransjen i fremtiden, men jeg ser ikke helt for meg at det blir noen endringer fra vår side akkurat nå, sier Jon Ola Sand.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder