Flere så Melodi Grand Prix-finalen
987.000 seere så musikk-konkurransen i helgen – en økning på en kvart million fra fjoråret. Vinnerens popularitet slår også ut på Spotify.
957.000 fulgte finalen direkte, mens 30.000 så den digitalt i etterkant. Det opplyser NRK mandag formiddag.
Vinner Alessandra Meles Eurovision Song Contest-bidrag «Queen Of Kings» har forøvrig nå også gått til topps på den norske daglige Spotify-hitlisten, en ny milepæl for 20-åringen.
Fredag passerte låten 100.000 daglige avspillinger på strømmetjenesten for første gang. Søndag bikket den 200.000.
I 2022 var det 737.000 som så Subwoolfer gå av med seieren – en nedgang på 375.000 i forhold til i 2021 hvor over 1,1 millioner bivånet TIX vinne finalen.
Seertallet i fjor var historisk lavt for en norsk finale i sangkonkurransen.
Man måtte da tilbake til 2014 for å finne tall på samme nivå. Det året fulgte 755.000 med på finalen.
I 2020 fikk 972.000 med seg den norske finalen.
Stig Karlsen, NRKs musikkansvarlige for MGP, mener at 2023-konkurransen har vært en «stor suksess» og at dette gjenspeiles i helgens tall.
– På det meste var over en million seere innom finalen, og markedsandelen var hele 68 prosent. Teamet har jobbet hardt for å lage et mer engasjerende og spennende show, frontet av svært solide artister og låter, sier Karlsen.