SHOPPEGLAD: Sophie, fra første episode av sesong én, har cheerleading, sminke, klær og shopping som interesser. Foto: NRK
SHOPPEGLAD: Sophie, fra første episode av sesong én, har cheerleading, sminke, klær og shopping som interesser. Foto: NRK

«Teenage Boss» solgt til USA og England

TV

(VG Nett) NRKs egenutviklede serie «Teenage Boss» er solgt til USA, Storbritannia, Frankrike og Spania - og produksjonen er allerede i gang i Ukraina.

Publisert: Oppdatert: 21.03.12 17:28

Den norske serien gikk sin seiersgang på NRK1 i vinter, men har også fenget utenlandske produksjonsselskaper.

I tillegg til at programmet nå skal lages i både Danmark, Finland og Ukraina, er opsjoner på produksjon av programmet solgt til land som USA, England, Frankrike, Spania og Polen.

Les mer om programmet og se VGs anmeldelse - terningkast 4 .

- Det er veldig, veldig morsomt. For oss som lager programmet er det små vitamininnsprøytinger. Vi er midt i innspillingen av en ny sesong nå, og da er det veldig hyggelig at det blir solgt opsjoner i USA, England eller hvor det skal være, sier prosjektleder Randi Helland til VG Nett.

Egenutviklet

Helland forteller at serien har sitt utspring fra miljøet bak NRK-programmene Puls og Forbrukerinspektørene. Den er utviklet og produsert av NRK, med støtte fra det nordiske TV-samarbeidet Nordvisjonen.

Nå har produksjonsselskapene som har kjøpt opsjonene en frist for å bestemme seg om de vil lage programmet. Helland kan foreløpig ikke røpe for mye om hvem som har sikret seg førsteretten til å produsere «Teenage Boss» i de forskjellige landene.

- Jeg kan ikke si så mye om det, men det jeg kan si er at i Ukraina går de rett i produksjon. I både Finland og Danmark er de i gang, og jeg gleder meg til å se versjonene deres, sier hun.

- Hvor mye tjener dere på slike salg?

- Vi har nok ikke tjent noe ennå, for det koster arbeidskraft både å lage programmet og serve til utlandet. Vi er veldig uerfarne, og har ikke vært borti dette før, men vi får se. Det er morsomt å se at noe man har vært med å skape fanger interesse, at folk kjenner seg igjen i tematikken, sier hun.

Flere suksesser

Samtidig med at utlandet har fått øynene opp for den norskutviklede serien, arbeider NRK med å lage den andre sesongen.

- Nå holder vi på med nye tenåringer igjen, vi er inne i det fjerde av seks nye. Det er noen små endringer i programmet, men den samme utfordringen, sier Helland, som ikke vil utdype hvilke justeringer som blir gjort.

Programutvikler Ole Hedemann i NRK forteller at «Teenage Boss», sammen med «Ikke gjør dette hjemme» er de egenutviklede programmene kanalen har hatt størst suksess med å selge til utlandet.

Han understreker imidlertid at NRK ikke har lang tradisjon for systematisk salg av egne formater.

- Det var veldig tilfeldig og usystematisk fram til for ett år siden, da vi satte i gang et nytt prosjekt. I april i fjor lanserte vi de fire første titlene, så to til i fjor høst og to nye denne våren, sier han.

Hedemann forteller at også «Popstokk» og «Dama til» har fått god respons.