TIL USA: Programleder Fredrik Græsvik og kjendiskokk Tom Victor Gausdal besøkte en rekke konfliktfylte områder, som her i Afganistan, i serien «Til bords med firenden». Nå skal det lages en amerikansk versjon av serien. Foto: TV 2
TIL USA: Programleder Fredrik Græsvik og kjendiskokk Tom Victor Gausdal besøkte en rekke konfliktfylte områder, som her i Afganistan, i serien «Til bords med firenden». Nå skal det lages en amerikansk versjon av serien. Foto: TV 2

«Til bords med fienden» selges til USA

TV

Den amerikanske TV-kanalen Travel Channel har kjøpt rettighetene til å lage sin egen versjon av TV 2-serien «Til bords med fienden» med Fredrik Græsvik og kjendis-kokken Tom Victor Gausdal.

Publisert:

-Dette er vi veldig stolte av. Norsk og nordisk TV er i skuddet for tiden. Og denne gangen er det ikke et ferdigprodusert norsk produkt, men et norsk TV-format med amerikanere og for amerikanere. At et norsk format blir produsert for det amerikanske TV-markedet, er norsk TV-historie, sier daglig leder Espen Huseby i NordicWorld i en pressemelding.

Dermed får det prisvinnende TV-programmet et nytt liv, i en annen innpakning i et annet marked. I serien besøkte Græsvik og Gausdal flere konfliktfylte områder, deriblant Kashmir og Afghanistan. Tom Victor Gausdal var så bekymret over farene knyttet til innspillingen av «Til bords med fienden», at han vurderte å droppe deltakelsen.

Bekymret for farene

- Jeg var i tvil, fordi familien min var ikke så veldig begeistret for at jeg skulle reise. Det var en del utfordringer der, sa Gausdal som har kone og to døtre hjemme i Norge i forbindelse med sesongpremieren i fjor vinter.
Programmet hadde premiere på norske TV 2 våren 2012, og ble også tildelt den internasjonale kringkastingsprisen AIB Awards samme år. Så langt har «Til bords med fienden» gått to sesonger på TV 2.

- Briljant TV-format

-«Til bords med fienden» er et briljant TV-format og et flott eksempel på den nordiske TV-regionens talent for utvikling av samvittighetsfullt innhold. Dette er så vidt jeg kjenner til første gang et norsk format er blitt produsert i USA. Det vil bli TV-historisk ikke bare for TV 2 Norge, Gry Winther og NordicWorld, men for hele den norske TV-industrien, sier salgsdirektør Jan Salling i NordicWorld.

Også solgt til Canada

Dokumentar-produsent Gry Winther og Winther Productions produserte programformatet sammen med TV 2. TV 2 har også eierskap i konseptet med den internasjonale tittelen «Dining With The Enemy». Formatet er også lisensiert til Canada og er under innspilling. Der skal det gå på TV5 Quebec.