KAN FORSVINNE: Brødrene Vegar og Bård Ylvisåker er blant de som kan forsvinne fra nesten halvparten av norske TV-skjermer dersom Telenor og Discovery Networks ikke kommer til enighet. Her under Discovery Networks' presentasjon av vårprogrammet 2016 med stort kjendisoppbud på Ullevaal Stadion. Foto: Eskil Wie Furunes , VG

Canal Digital-kunder kan miste TVNorge-kanalene

Én million norske husstander kan miste 13 kanaler dersom Telenor og Discovery Networks ikke blir enige om distribusjon av TVNorge-kanalene innen søndag.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Jeg kan dessverre ikke si så mye om hvorfor vi så langt ikke har klart å komme til enighet. Vi er ennå i forhandlinger med Telenor, og vi håper i det lengste å finne en løsning, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery Networks til VG.

Hvilke konsekvenser vil det få for dere dersom avtalen ikke kommer i havn?

– Jeg ønsker ikke å si noe mer enn det jeg allerede har sagt.

Disse kanalene kan forsvinne

Telenor Norges informasjonssjef Tormod Sandstø bekrefter at det har vært tøffe forhandlinger.

– Først og fremst handler dette om å finne den riktige prisen for kundene våre, som vi handler på vegne av, sier han.

Kanalene som kan forsvinne fra Canal Digital, er: TVNorge, FEM, MAX, Discovery Channel, TLC, VOX, Eurosport, Eurosport Norge, Animal Planet, Discovery Science, Discovery World, ID: Investigation Discovery og Discovery Showcase HD.

Få oversikt: Her ser du idrett på TV i årene som kommer

Dette gjelder for kunder av både Canal Digital Kabel og Canal Digital Satellitt, samt TV-abonnenter tilknyttet Telenor IPTV, opplyser Discovery Networks i en pressemelding.

Viasat kan rammes

Saken kan også få konsekvenser for Viasats kunder. Viasat samarbeider med Telenor om distribusjon, og dersom Discovery og Telenor ikke kommer i mål med forhandlingene, risikerer Viasat-kunder å miste kanalene TVNorge og Fem, bekrefter pressesjef Line Vee Hanum.

I en tekstmelding til VG skriver pressesjefen følgende:

«Viasat blir berørt fordi vi har en distribusjonsavtale med Telenor. Vi følger forhandlingene tett og håper selvsagt at partene kommer til enighet, slik at våre kunder ikke blir rammet.»

KOMMER SNART: Thomas Giertsen og Ine Jansen blir å se i TV-programmet «Thomas Giertsen: Helt perfekt» når det har har premiere i februar. Foto: Eskil Wie Furunes , VG

Dårlig tid

Telenor ble i 2001 eneeier av Canal Digital da de kjøpte de resterende 50 prosentene av aksjene i Canal Digital AS fra franske Canal +.

Den nåværende avtalen mellom Telenor og Discovery Networks går ut ved midnatt 31. januar. Det kan dermed bli en travel avslutning på uka for de to partene.

– Dette er en situasjon vi i det lengste ønsker å unngå. Vi vet at dersom alle våre kanaler forsvinner fra Canal Digital, kan dette få konsekvenser både for seere, annonsører og store deler av det norske produksjonsmiljøet, sier Skoland.

Rundt én million norske husstander er i dag Canal Digital-kunder. Det tilsvarer nesten 50 prosent av det norske TV-markedet.

Også Tormod Sandstø i Telenor Norge forteller at dette er en lite ønskelig situasjon.

– Det er fortsatt tid igjen, og vi jobber hardt for å unngå svarte skjermer, sier han.

Konsekvensene dersom forhandlingene ikke skulle lykkes, ønsker ikke Sandstø å kommentere.

Har tapt terreng

Høsten har vært vanskelig for TVNorge, som for første gang på fem år hadde en nedgang i markedsandelene sammenliknet med året før. Dagens Næringsliv skrev i oktober at hele gruppen til Discovery Networks hadde en nedgang fra september 2014 til september 2015.

I november presenterte TVNorge imidlertid sin plan for å snu den dårlige trenden.

Populære programmer fra tidligere, som «I kveld med YLVIS LIVE», «4-stjerners middag» og «Thomas Giertsen: Helt Perfekt», er alle tilbake på skjermen denne våren, og programdirektør Eivind Landsverk har kalt årets vårsesong «den mest topptunge vi har hatt».

Olaf Tufte om Christine Koht: – Vi er vårens ytterpunkter på TVNorge

Forhandlingstrøbbelet med Telenor kommer derfor på et svært ubeleilig tidspunkt for TVNorge, som står i fare for å miste store summer i annonseinntekter.

– Vi har forståelse for at situasjonen kan skape frustrasjon blant mange seere. Vi går inn i en periode hvor flere av våre mest populære programmer går på lufta. Vi håper derfor å komme frem til en løsning sammen med Telenor, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder