HYLLES: Margaret Berger blir i kveld tolket av syv norske artister på «Hver gang vi møtes». Foto: Annemor Larsen / VG
HYLLES: Margaret Berger blir i kveld tolket av syv norske artister på «Hver gang vi møtes». Foto: Annemor Larsen / VG

Dette mener VGs anmelder om Margarets kveld i «Hver gang vi møtes»

TV

I kveld var det Margaret Berger sin tur til å bli hedret i «Hver gang vi møtes». Det var de kvinnelige deltagerne som imponerte VGs anmelder mest, hvor han mente Hanne Sørvaags versjon kunne vunnet Melodi Grand Prix i 1987.

Publisert: Oppdatert: 04.02.17 22:03

Margaret Berger ble kjent da hun ble nummer to i Idol i 2004. Samme år ga hun ut debutplaten «Chamelon», som lå syv uker på VG-lista topp 40. I 2013 deltok hun i Eurovision med låten «I Feed you my love», som hun endte på en fjerdeplass med. The Guardian omtalte henne i den forbindelse som det beste Skandinavia hadde å by på.

Det er sjette år på rad at syv kjente norske artister flyttet sammen for en god sensommer-uke med musikalske hyllester, gode historier og felles hygge.

Også denne lørdagen var det VGs anmelder, Tor Martin Bøe, som felte dommen da Eldar Vågan, Espen «Dansken» Selvig, Ida Maria Børli Sivertsen, Hanne Sørvaag, Benny Borg og Åse Kleveland hyllet Berger på Kjærnes gård utenfor Moss. Her er hans dom. Låt for låt:


Ida Maria – «Samantha»:

Originalen var kledd i Ladytron-inspirert elektronisk nattproduksjon. Ida Maria trekker den om til et overraskende forblåst gitardrevet Morricone-mørke. «Samantha» er blitt en slags unnvikende og mystisk seig mikstur av PJ Harvey og Lana del Rey. Det jobbes hardt for å bruke låtens repetitive svakheter til en fordel. En god tilnærming til noe som opprinnelig hadde et ønske om å være mye strengere dansbart enn den dystre teksten skulle tilsi. Nesten ukjennelig – og akkurat passe avbalansert kul.

Hanne Sørvaag «Will You Remember Me Tomorrow?»:


Allerede andre låt fra Bergers annetalbum. En sukret Kylie Minogue-sak som kunne vært skrevet av Hanne Sørvaag sjøl. Med denne norske oversettelsen har hun overtatt den fullstendig. Arrangementet er blitt et voldsomt, skamløst åttitallsmonster med store synther, dansende rytmegitar og svevende stadionambisjoner. «Vil du huska meg i mårå» føles mer gledelig og større enn den, som Berger sier selv, ganske teite originalen. Det har blitt en helt ny låt, en ny gladmelankolsk sak som med litt finpussing kunne gått rett inn på de store radiokanalene. Og vunnet Melodi Grand Prix i 1987.'


Benny Borg – «Scream»:

Interessant at den programmets eldste har valgt den nyeste låten så langt. «Jeg er skitnervøs», sier Benny Borg, og behandler pauseinnslaget i Melodi Grand Prix 2014 slik Johnny Cash og Rick Rubin tolket tilsvarende låter på nittitallet. Som egentlig er en mild versjon av det Ida Maria gjorde tidligere på kvelden. En tydelig tolkning, der teksten nesten legges utenpå låten. Det voldsomme crescendoet prøver å gjøre helheten større og viktigere enn den faktisk er. Men selv hvor hardt Benny Borg jobber, blir ikke grunnlaget, altså låten bedre. Dessverre.


Esben Selvig – «Apologize»:

Åse Kleveland – «I Feed You My Love»:


Eldar Vågan - «Lifetime Guarantee»:

Her kan du lese mer om