SVAK NEDGANG: Premieren på årets «71 grader nord» viste en seermessig tilbakegang, men TVNorge tror tallene vil øke utover høsten. Foto: Matti Bernitz / TVNorge

«71 grader nord» mister seere - oppgang for «Jakten»

TVNorge følger den negative seertall-trenden til TV 2 med tilbakegang for to godt innarbeidede konsepter.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Helt grei start. Ikke mer, ikke mindre. Slik karakteriserer Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Networks, høstens sesongstart for «71 grader nord» og «Sinnasnekker'n».

Seertallene havnet på henholdsvis 284.000 for «71 grader nord», ned fra 357.000 ifjor og 122.000 for «Sinnasnekker'n» som er ned fra 160.000 i 2015.

– Dette er velkjente formater, som i motsetning til mange andre programmer faktisk har en tendens til å legge på seg utover sesongen, fortsetter Skoland.

Les også: Ny nedtur for TV 2 og «Skal vi danse»

TV 2 hadde en laber start for «Jakten på kjærligheten» forrige mandag med 360.000 seere. Gårsdagens episode ble sett av 398.000 seere, som er en vekst på 42.000 i forhold til premieretallene.

398.000 er imidlertid fortsatt under gjennomsnittet forrige sesong, og langt unna toppnoteringene fra tidligere år.

«Åsted Norge», som var forrige ukes mest sette sesongpremiere for TV 2s vedkommende, kunne notere seg for en økning på 35.000 og endte dermed opp med 558.000 seere.

Bakgrunn: Krise i TV 2 - millionkutt - seerflukt - intern strid - sluttpakker

– «Jakten på kjærligheten» øker betraktelig og har en høy andel i den kommersielt attraktive målgruppen 20 - 49 år. I går startet speed-datene og vi ser allerede at følelser er i sving mellom bøndene og frierne. Dette er bare starten på hva seerne kan forvente seg utover høsten. «Åsted Norge» øker også og leverer svært sterke tall. Årets sesong har allerede gitt resultater og tipsene strømmet inn også under gårsdagens sending, sier programdirektør Jarle Nakken i TV 2.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder