SKRU NEEEEEED..!: Amerikanere og Canadiere har fått nok av høy lyd i reklamepauser. Også i Norge klager TV-titterne. Foto: FRODE HANSEN, VG

Forbyr høy lyd på TV-reklame

Canadas kringkastingstilsyn har besluttet at fjernsynsreklamer fra nå av skal ha samme lydnivå som vanlige programmer.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

- Canadiere vil nå kunne se på sine favorittprogrammer på fjernsyn uten å måtte skru ned volumet hver gang det er reklamepause, sier leder Jean-Pierre Blais i Canadas kringkastingstilsyn.

Det var mer enn 7000 klager fra seere om larmende reklameinnslag som til slutt fikk tilsynet til å ta tak i saken. De nye reglene er basert på en internasjonal standard fra 2009 og vil tre i kraft i oktober.

Også i USA et lignende forbud mot larmende fjernsynsreklame i vente. Der vil de nye reglene tre i kraft ved nyttår

I Norge har Medietilsynet fått klager på høy reklamelyd i en årrekke.

- Vi har fått henvendelser om dette jevnt og trutt de siste ti årene, så det er helt klart at dette opptar folk, sa Erik Langebekk i Medietilsynet til VG i 2009.

Den gang hevdet lydtekniker i TV 3, Gustav Jansen, at lyden i motsetning til det mange tror ikke er høyere under reklamepausen enn ellers.

- Lyden oppleves annerledes fordi de som produserer reklamefilmene bruker mye tid og ressurser på å etterarbeide lyden. Ved å komprimere lydbølgene, det vil si å presse dem mye tettere sammen, vil lyden få et veldig kraftig trykk hele veien, uten at det overstiger maksimumsgrensene, forklarer han.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder