KLEDD FOR EN VINTERNATT: Selv om Fredrik Skavlan har bygget opp en lukrativ TV-business, kommer han alltid til å se seg primært som en journalist. Foto: Jan Johannessen/VG

«Skavlan» koster 1,5 millioner i timen

Fredrik Skavlan bygger TV-imperium

NRK og SVT betaler Fredrik Skavlan ca. 1,5 millioner kroner per program. Trolig er halvparten fortjeneste for Skavlans selskap.

ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Og nå er det ikke lenger SVT og NRK som eier sendingene av Skandinavias mest sette talkshow, men Skavlan selv. Og med begge rikskringkastingene som kjøpere av programmet, kan Skavlans nye selskap, Monkberry, bli den reneste gullgruven.

- Når jeg en dag slutter som programleder, har jeg litt lyst til at det ikke skal være helt slutt likevel. Det er en økonomisk smart tanke, sier Skavlan til VG.

VG Nett-leser:«Tre-fire engelsktalende gjester i ett og samme program. Tror det hadde blitt vel i overkant for den godeste Skavlan.»Si din mening!

- For jeg har gått på veldig høy lønn, det er ikke det dette handler om. Men det handler litt om at jeg ikke skal være nødt til å klamre meg fast som programleder. Det er en investering for fremtiden, fortsetter han.

Vil videre

Med 24 sendinger får Skavlans selskap inntekter rundt regnet 35 millioner kroner denne høsten og våren, ifølge VGs opplysninger.

Det er penger som kan komme godt med i årene som kommer. For Skavlan nøyer seg ikke med «Skavlan». Målet er å utvikle flere TV-konsepter og selge dem til nordiske land.

Ifølge flere uavhengige kilder er prislappen for hvert enkelt program rundt 1,5 millioner kroner. Denne regningen kan Monkberry dele mellom NRK og SVT.

Charlo Halvorsen, prosjektleder for «Skavlan» i NRK vil ikke gå ut med de konkrete tallene.

- I underkant av en million kroner er ikke så veldig langt unna sannheten. Skavlan er ikke det dyreste vi har, heller ikke det billigste, sier han til VG.

Stefan Zetterberg, prosjektleder for Skavlan i SVT vil ikke kommentere avtalen, men bekrefter at de kjøper en ferdig pakke.

- Mye utgifter

- Og det er ikke slik at alle pengene går til Fredrik Skavlan, mye dekker utgiftene, sier Zetterberg.

Heller ikke Skavlan ønsker å kommentere inntektssiden.

- Det er varierende fra program til program, forklarer programlederen.

- Hva koster et dyrt Skavlan?

- Jeg aner egentlig ikke det. Det er min luksus å slippe å sitte med sånt. Vi ligger vel omtrent som andre store underholdningsprogrammer, liksom. Og det var billigere å gjøre bare Norge. Vi er en mye større redaksjon, det er mange reiser. Dette er vel dessuten en slags forretningshemmelighet mellom SVT, NRK og oss, sier Skavlan.

Kilder i TV-produksjonsmiljøet som VG har vært i kontakt med anslår kostnadene med å lage et Skavlan-program ligger maksimalt i størrelsesorden 7-800.000 kroner. Da er 150.000 kroner i studioleie for en dag, lønnsutgifter til stab, honorar til programleder og kostnader knyttet til gjester, inkludert. Det betyr at Fredrik Skavlan og hans produksjonsselskap kan sitte igjen med en fortjeneste på opp mot 50 prosent.

- Dette er en gullgruve for Fredrik Skavlan, sier en kilde til VG.

Hans selskap Monkberry AS har etter det VG erfarer mål om å bli Norges beste selskap innen «intervjubasert-TV», altså talkshow og andre beslektede sjangere.

- Vi har vel ambisjoner om å utvikle andre journalistiske produkter. Vi tenker at vi skal forsøke å være et journalistisk produksjonsselskap, et innholdsselskap, utdyper Fredrik Skavlan.

Alltid journalist

- Ambisjonen vår er å lage gode programmer, snarere enn å vokse raskt, presiserer Monkberrys daglige leder, Marianne Torp Kierulf (44), en av Skavlans mest betrodde medarbeidere siden «Først og sist» i 1999.

Skavlans rolle i Monkberry er i ferd med å utformes som kreativ leder, i tillegg til å være eier. Men det er foreløpig ingen tvil om at han fortsatt anser seg som journalist.

- Definitivt. Dette med forretningsmann i TV-bransjen lar nok vente på seg. Men jeg blir det gjerne!

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder