TAR KONTROLL: Ylvis-brødrene har nå søkt om registrering av varemerket «What does the Fox say». Salg på verdensmarkedet er målet for ulike produkter påskrevet revespørsmålet, ifølge manager Jørgen Thue. Foto: Trond Solberg

Vil selge «The Fox»- T-skjorter i hele verden

Snart kan du gå rundt i T-skjorte og kanskje henge opp en liten julekule med teksten «What does the fox say».

  • Kristine Hellem Aanstad
  • Marcus Husby
ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

I natt satte Bård (31) og Vegard (34) Ylvisåker seg på flyet til USA for å delta på TV-showene «Late Night With Jimmy Fallon» og «The Today show with Carson Daly».

Begge har flere millioner seere, og det planlegger Ylvis å utnytte til det fulle. 26. september ble det registrert flere søknader i Patentstyrets elektroniske base.

LOGOEN: Dette er den offisielle revelogoen som det er søkt varemerkeregistrering på.

- Vi har søkt om varemerkeregistrering på «YLVIS» og «What does the fox say» fordi vi vil beskytte vårt eget navn og utnytte det kommersielt. Vi ønsker å ta kontroll, sier Jørgen Thue, Ylvis manager og daglig leder i brødrenes produksjonsselskap Concorde.

Han forteller at Ylvis-brødrene og selskapet har fått mange henvendelser når det kommer til bruken av frasen.

Ser mot verden

- Enkelte ideer har vært gode, mens andre mindre bra. Vi ønsker å produsere produkter som faller naturlig inn under vår virksomhet - som T-skjorter og lignende.

- Tenker dere å kun markedsføre produktene i Norge, eller har dere større planer?

- Vi tenker selvfølgelig å nå ut til hele verden. Noe annet ville være dumt når vi har en verdensomspennende hit.

Til vanlig er normal saksbehandlingstid for å søke varemerkeregistrering på fire måneder, men Patentstyret er litt usikre på hvor lang tid Ylvis-brødrenes søknad vil ta.

- Når det kommer til «What does the fox say» er det en mer komplisert og omfattende jobb enn hvis det kun er et merkenavn. Vi må søke i flere databaser og leksikon for å se om andre har registrert lignende frase, opplyser Lillian Jakobsen, rådgiver i Patentstyret.

Hun mener det er smart av selskapet til Ylvis å søke bredt når de først søker, for å sikre seg at ingen andre bruker frasen eller navnet deres.

Og det skal ikke stå på bredde i søknaden, som blant annet inneholder varemerkeregistrering for dataspillprogrammer, kontorrekvisitas, juletrepynt, kosmetikk, kjøkkenutstyr og drikker.

- Rart og hyggelig

Hvor mye Ylvis og Concorde kan tjene på å selge de planlagte T-skjortene ønsker ikke Thue å spekulere i.

- Det er har vi foreløpig ingen kalkyler på. Merchandise er litt på siden av vår kjernevirksomhet, sier Thue og opplyser at de skal lage sin egen nettbutikk hvor de selger T-skjortene.

I flere butikker rundt om i Norge har flere allerede begynt å reklamere med frasen «What does the fox say». Det er også mange nettbutikker som allerede selger T-skjorter med «The Fox»-tema, selv om de ikke har rettighetene til det. Hva Concorde skal gjøre med det ønsker ikke Thue å svare på.

- Det har jeg ingen kommentar til.

Hovedpersonene selv tar hele salgsstrategien med ro, men har lagt merke til at folk allerede kler seg med frasen.

- Jeg er utrolig glad for at jeg slipper å forholde meg til dette. Det er veldig rart, men hyggelig, at folk lager T-skjorter og strikker luer selv, sier Bård Ylvisåker til VG.

- Da jeg var på flyplassen i Bergen kom en liten gutt og ga meg noen revevotter med teksten til «The Fox» som moren hadde strikket. Herregud for en verden vi lever i, tilføyer Vegard.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder