NEDTUR: Signe Schineller og Kåre Brustad skulle hjelpe boligselgere med å få fart på salget. Foto:TVNORGE,

Krise for «Boligkrise» - tas av skjermen

TVNorge har laget TV om boligfiaskoer, men ender selv opp som flopp. Etter bare to episoder er det over for «Boligkrise».

  • Catherine Gonsholt Ighanian

Artikkelen er over fem år gammel

Serien, hvor eiendomsmeglerne Øysten Edsbergløkken og Kåre Brustad sammen med interiørstylist Signe Schineller skulle hjelpe fortvilte boligselgere, tas av plakaten. Det melder TV Norge på programseriens Facebook-side i ettermiddag.

«Boligkrise har dessverre ikke klart å fange så mange seere som vi skulle ønske. Vi er en kommersiell TV-kanal og er avhengige av å levere gode seerandeler slik at vi kan hente inn inntekter fra våre annonsører. Det er disse inntektene som er med på å finansiere nytt og spennende innhold» lyder det i meldingen fra TV-kanalen, som beklager overfor de seerne som faktisk har fulgt med på boligprogrammet.

«Vi lover å sette den på igjen ved en senere anledning», skriver TVNorge.

Programmet hadde premiere onsdag for litt over to uker siden. Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge, forteller til VG at «Boligkrise» kun har fristet rundt 100.000 seere, og det holder ikke mål.

Svensk kjøpesenter inn

– Vi gjør derfor umiddelbare grep. Programmet tas av, og vi erstatter det med den populære, svenske kjøpesenterserien «Ullared», som tidligere har levert sterke tall på ukedager, opplyser Skoland.

Han mener noe av den lave seerresponsen skyldes spesielt stor konkurranse fra statskanalen nå på nyåret.

– NRK har fått en fin start på året, med «Anno», «Tungtvannet» og vintersport. Det merker både vi og de andre kommersielle kanalene, og det tar litt tid å få opp dampen igjen, forklarer Skoland.

– Derfor er det viktig at vi tar grep når produksjoner ikke leverer sterke nok tall. 100.000 seere på en ukedag er ikke et tall vi er fornøyde med.

TVNorge håper på lysere tider og ser fram til at vinteren er over.

– Vi ligger litt bak skjemaet så langt denne måneden, men det er fortsatt tidlig i mars. Vi håper å komme opp i ønsket fart i løpet av de neste ukene. Da er det også slutt på vinteridrett på NRK.

FLOPP ELLER SUKSESS? Slik måles TV-tallene

Les også

  1. Mesterlige finaletall for NRK-reality

    Rekordmange fikk med seg «Mesternes mester»-finalen.
  2. Flopp eller suksess - slik måles antall TV-seere

    Visste du at du ikke trenger å se mer enn ett minutt av et TV-program for at det skal slå ut på TV-tallene?
  3. TV 2 tapte helgens konkurranse om TV-seerne - knust av konkurrentene

    Både NRK og TVNorge kan juble for rekordhøye tall når TV-helgen oppsummeres.
  4. «Paradise»-fall for TV 3

    «Paradise Hotel»-premieren har langt færre seere enn tilfellet var i fjor.
  5. Overlegen NRK vant TV-helgen

    Med over én million seere både fredag og lørdag er NRK helgens store vinner – og det er uten VM i Falun.

Mer om

  1. Medier
  2. Reality-TV
  3. Boligmarkedet
  4. Bolig

Flere artikler

  1. «Paradise»-fall for TV 3

  2. 1/3 av seerne sviktet: Nakendating strippet for seere

  3. Nedtur for «Alt for Norge»

  4. TVNorge forsvarer jeger-TV

  5. «Stjernekamp» vant knepent over «Skal vi danse»

Fra andre aviser

  1. Tv-distributør og Discovery uenige: Disse kanalene kan forsvinne

    Bergens Tidende
  2. Alle TVNorge-kanalene kan forsvinne om fire dager

    Bergens Tidende
  3. Discovery og Telia kom ikke til enighet. Én million nordmenn mister flere TV-kanaler fra og med tirsdag.

    Aftenposten
  4. Discovery klager inn TV 2-avtalen for ESA

    Bergens Tidende
  5. Kun én reklametype irriterer nordmenn like mye som pengespill

    Bergens Tidende
  6. Kun én reklametype irriterer nordmenn like mye som pengespill

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder