TILBAKE IGJEN: Bård Tufte Johansen og resten av gjengen i «Nytt på nytt» har hentet seg inn etter tidenes nedtur for to og en halv uken. På fredag var seertallene opp med over 200.000 Foto: Anne Liv Ekroll

«Nytt på nytt» slår tilbake etter tidenes nedtur

Etter tidenes nedtur med bare 610.000 seere på høstens andre program, krabber «Nytt på nytt» oppover igjen på seerstatistikken. Sist fredag var seertallet over 800.000.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

Men vi måtte helt tilbake til år 2000 for å finne et så lavt seertall som 610.000 for NRKs flaggskip.

– Et overraskende lavt seertall, konkluderte TV-ekspert Marianne Massaiu, TV-sjef i mediebyrået Mediacom den gang.

Du fikk vel med deg? Tidenes nedtur for «Nytt på nytt»

– «Nytt på nytt» hentet seg raskt inn igjen, og allerede uken etter hadde programmet 805.000 seere, altså en økning på 195.000 seere, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK til VG.

Han påpeker at mye av årsaken til de lave seertallene 1. september, skyldtes konkurransen fra fotballkampen på TVNorge mellom Norge og Aserbajdsjan. Men samtidig har «tidenes nedtur» satt sitt preg på totaltallene for «Nytt på nytt».

– Så langt i år har «Nytt på nytt» rundt 100.000 færre seere på førstegangsvisning og opptak i forhold til samme periode i 2016, fortsetter Tolonen.

Les også: Dramatisk nedgang i seertallene for Jon Almaas

Seertallene fordeler seg slik: For de tre første episodene i 2016 var det i snitt 785.000 som så «Nytt på nytt» på TV på fredagen da programmet ble vist første gang, 87.000 så det i repise i løpet av uken, 98.000 på opptak og 74.000 på nett. Det gir et snitt på 1.044.000.

Fikk du med deg hvem som feiret 50-årsdagen med lettøl?

Tilsvarende tall for samme periode denne høsten er 726.000, 89.000, 37.000 og 94.000 på nett. Noe som gir et snitt på 947.00 seere. Da er ikke fredagens tall på 817.000 seere regnet med.

– Det vi ser nå er at både seertall og markedandeler for «Nytt på nytt» øker, og fredagens tall er sesongens beste så langt, sier Tolonen.
Se også: Dette svarte Jon Almaas og Knut Nærum i 2012, på spørsmål om hvordan «nytt på nytt» kan fortsette å være morsomt år etter år:

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder