RESIRKULERES: «Søppelkongen» og Gaute Grøtta Grav hadde bare 286 000 seere den siste mandagen programmet ble sendt. Men utenlandske TV-stasjoner har sikret seg opsjon på rettighetene. Foto: Espen Braata
RESIRKULERES: «Søppelkongen» og Gaute Grøtta Grav hadde bare 286 000 seere den siste mandagen programmet ble sendt. Men utenlandske TV-stasjoner har sikret seg opsjon på rettighetene. Foto: Espen Braata

Utlandet vil ha «Søppelkongen»

TV

«Søppelkongen» har ikke har vært noen suksess på TV 2 i høst. Men i utlandet er det stor interesse for konseptet.

Publisert:

- Så langt har 13 forskjellige land kjøpt opsjon på «Søppelkongen», eller «Paradise Lost» som vi kaller det i utlandet, sier salgsdirektør i produksjonsselskapet Strix, Jonas Linnander-Manfred, til VG.

Det betyr likevel ikke at alle vil lage egne «Søppelkonge»-versjoner. Vanligvis ender rundt halvparten med å kjøpe lisens til formatet, og så lage egne versjoner.

Egenutviklet

- Jeg synes dette uansett er veldig hyggelig. Det er tross alt et TV2-utviklet konsept, hvor ideen opprinnelig kom fra nyhetsavdelingen her i huset, sier programdirektør i TV2 Nils Ketil Andresen.

Både han og Linnander-Manfred synes det er synd at «Søppelkongen» ikke har hevdet seg bedre i konkurransen denne høsten. Reality-serien ble som kjent fjernet fra beste sendetid på mandager denne uken. I stedet sendes det torsdager etter «Rikets røst» - en mye dårligere sendetid.

- Det hadde nok vært lettere å selge «Søppelkongen» til flere land dersom seertallene i Norge hadde vært bedre, medgir Linnander-Manfred.

Så langt er det TV-stasjoner i Australia, Tyskland, Belgia, Frankrike, Chile, Colombia, Argentina, Brasil, Venezuela, Ecuador, Italia, Spania og Mexico som har sikret seg opsjoner.

- Det som er gøy for oss, er at alle disse landene ser gode muligheter til å lage egne versjoner ut fra lokale forhold, sier Jonas Linnander-Manfred.

Her kan du lese mer om