SOMMERMORO: NRKs «Sommeråpent» med programlederene Atle Bjurstrøm, Nadia Hasnaoui, Dan Børge Akerø, Haddy N´jie, Anne Rimmen og Tore Strømøy er mer populær blant TV-seerne enn TV 2s «Sommertid» med Ida Fladen, Guri Solberg og Gundhild Dahlberg. Foto:NILS BJÅLAND / VG / TV 2,

«Sommeråpent» knuser «Sommertid»

TV 2: Vi ønsker flere seere

Seerkampen mellom årets sommerprogrammer er i gang for fullt – og foreløpig blir TV 2 knust av superkonkurrent NRK.

  • Martine Haug Nysether
  • Line Orfjell
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Det har gått en måned siden årets «Sommertid»-sesong var i gang på TV 2, denne gangen med tre nye programledere foran kameraet. Premieren var en suksess: Over 400.000 mennesker fulgte Guri Solberg, Ida Fladen og Gunhild Dahlbergs sommerunderholdning.

Programmet har senere fått hard medfart, blant annet av tidligere TV 2-programleder Oddvar Stenstrøm, og i slutten av juni var seertallene til «Sommertid» på synkende kurs.

Sommertaperen

NRKs «Sommeråpent» hadde premiere i forrige uke, og de siste dagene har statskanalens seertall virkelig skutt fart: Onsdag kveld hadde sommerprogrammet over 500.000 seere, mens «Sommertid» kun klarte å få 165.000 mennesker til å benke seg foran skjermen.

«Sommertid» starter klokken 20, mens NRKs sommermoro sendes klokken 21.25. Begge kanalene har sendefrie dager. Mens TV 2 har pause torsdag, lørdag og søndag, sender ikke NRK «Sommeråpent» mandag og søndag.

Det ingen tvil om at TV 2 er den store seertaperen.

– Generelt er TV-seingen med fine sommerkvelder som vi har hatt i år høyere jo senere på kvelden programmet sendes. TV 2 og NRK sender de to omtalte programmene til to forskjellige tider på døgnet, og NRK har alltid hatt høyere seertall på «Sommeråpent» enn TV 2s «Sommertid», sier kommunikasjonssjef Jan Petter Dahl i TV 2 til VG.

– Det er ingen tvil om at vi ønsker flere seere for «Sommertid», legger han til.

– Naivt av TV 2

TV-ekspert Synne Vindal påpeker at «Sommertid» aldri har vært noen seermagnet, og at seertallene ikke har forandret seg nevneverdig siden i fjor.

– Men i år hadde TV 2 store forventninger til programmet. De håpet at yngre programledere skulle trekke til seg flere, yngre seere – men den strategien ser ikke ut til å ha fungert. Konseptet er jo nesten det samme som før, sier Vindal.

Hun mener at godværet kan ta sin del av skylden for TV 2s sommerflopp, og at konkurrentens «Sommeråpent» også har tapt seere som følge av sol og varme.

– Været har veldig mye å si for seertallene om sommeren. Likevel synes jeg det er naivt av TV 2 å tro at yngre programledere skal trekke til seg yngre seere. Så lett er det ikke. Seernes alder har jo ikke forandret seg, sier hun.

Et profesjonelt alternativ

Vindal får støtte av Per Christian Strand Teslo ved mediebyrået Carat. Han tror at seerne velger NRKs sommerunderholdning fordi det fremstår mer stødig enn konkurrentens alternativ.

– Seerne synes kanskje at NRKs konsept er mer gjennomført og profesjonelt. Programlederne i TV 2 har fått en del kritikk, og det kan også være en årsak til labre seertall, sier han.

Analysesjef Kristian Tolonen i NRK ønsker ikke å kommentere hvorfor TV 2 ikke klarer å lokke flere seere til TV-skjermen.

– Jeg tenker det viktigste er at vi lager et program som fungerer for publikum. TV 2 og NRK forskjellige varianter, og det er sikkert noen som liker begge, sier Tolonen til VG.

Teslo mener «Sommertid» ikke har levert gode nok seertall for TV-kanalen.

– Programmet har under 200.000 seere nesten hver dag, og det er dårlige tall for en slik egenproduksjon, sier han.

Slik har TV-seerne valgt den siste uken:


TV 2 NRK

Tirsdag 8. juli: 202.000 357.000

Onsdag 9. juli: 152.000 318.000

Torsdag 10. juli: – 465.000

Fredag 11. juli: 141.000 330.000

Lørdag 12. juli: – 305.000

Mandag 14. juli: 157.000 –

Tirsdag 15. juli: 188.000 498.000

Onsdag 16. juli: 165.000 513.000

Torsdag 17. juli: – 610.000

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder