POPULÆRT: NRK1 har de siste helgene hyllet avdøde Rolv Wesenlund ved å vise repriser av «Fleksnes». Det har slått godt an hos seerne. Foto: Foto: Sverre A. Børretzen Aktuell / Scanpix.

Fleksnes vant kampen om helgens TV-seere

Interessen for Rolv Wesenlund var stor i forrige uke. På lørdag endte «Fleksnes: Blodgiveren» opp med hele 613.000 seere og ble dermed ukens nest mest sette program, uansett kanal.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

- Fleksnes har alltid vært en folkekjær figur i Norge, og også sist da NRK sendte serien var det høy seing. 613.000 seere på denne tiden av året viser at Wesenlunds figur fortsatt er elsket, og antageligvis vil være det i fremtiden også, sier analysesjef i NRK, Kristian Tolonen til VG.

Tyvstartet høstens TV-underholdning

På fredag tyvstartet TV 2 høstens TV-underholdning og fikk god uttelling for det. 592.000 seere fulgte det første programmet av The Voice.

- Det er godt å være i gang med høstens helgeunderholdning. Vi har sammen med Nordisk Film jobbet hardt med å forbedre formatet, og for å tilby seerne den best tenkelige fredagsunderholdningen. Det kjennes ekstra godt når 45 prosent av seerne velger TV 2. The Voice-eventyret fortsetter utover høsten og blir bare bedre og bedre med mange uforglemmelige øyeblikk, kommenterer konstituert programdirektør i TV 2, Rolf Wenell.

Liten konkurranse

Nå skal det sies at konkurransen fra NRK1 var ikke overvettes sterk på fredag. Statskanalen venter både en og to uker med å finne frem de store, sikre helgekanonene.

Dermed fikk The Voice i stor grad regjere grunnen alene og seertallene som økte kraftig gjennom hele programmet, endte mot slutten opp på hele 711.000. Noe som igjen altså resulterte i et snitt på 592.000 og det er TV 2- ledelsen godt fornøyd med.

- Selv om seertallene går litt tilbake fra forrige premiere, må vi ikke glemme at sist programmet hadde premiere var det i januar og høysesong for TV-seing. Nå er vi i slutten av august med relativt lav seing. Da er disse premiere-tallene fantastiske, kommenterer TV 2s kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl.

Traff både barn og voksne

492.000 så MGP jr på NRK1 på lørdagskvelden. Men da snakker vi om seere over 12 år. Dermed forteller ikke dette seertallet hele sannheten i denne sammenheng.

- MGP jr har blitt et event ikke bare for barna, men også de voksne. Et lynraskt utsolgt show fra Spektrum ble sett av nesten 500 000 voksne. Men det viktigste er jo de 134.000 barna som så sendingen, over en femtedel av barna i Norge, sier Kristian Tolonen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder