PROFFE: Ellen Dorrit Petersen og Odd-Magnus Williamson som de separerte advokatpartnerne Elea Bergen Wessel og Erik Aber i «Aber Bergen».
PROFFE: Ellen Dorrit Petersen og Odd-Magnus Williamson som de separerte advokatpartnerne Elea Bergen Wessel og Erik Aber i «Aber Bergen». Foto: Rune Bendiksen TV3

TV-anmeldelse «Aber Bergen»: Frisk og frekk

TV

«Aber Bergen» er noe så sjelden som en norsk advokatserie
fra Bergen. Det i seg selv gjør den verd å se.

Publisert:

TV-premiere: «Aber Bergen»

Norsk dramaserie i 10 deler

Produsert av ITV Studios

TV 3 torsdager kl. 21.55

Regi: Ole Endresen

Med: Odd-Magnus Williamson, Ellen Dorrit Petersen og Line Verndal

Men «Aber Bergen» har mer å by på.

Den har Odd-Magnus Williamson som Erik Aber - en tatovert, munnrapp og østlendingskjekk strafferettsadvokat i bergensk farvann. Vi møter ham nyseparert og tilsynelatende nypult i en penthousesuite med panoramautsikt, til bergensrap dundrende på høytalerne.

Bakgrunn: Fikk mentorhjelp av John-Christian Elden.

Replikkmitraljøse

Derfra tar replikkmitraljøsen veien til rettssalen for å forsvare sin beste venn i en drapssak. Aber er bakfull, har blackout og behov for smertestillende, men det stopper ikke den tørt konstaterende ordstrømmen. Williamson har en vanskelig balansejobb mellom å avlevere faktamengder og å få humoristiske frekkheter til å smelle – en jobb han med få unntak av overbalanse overbeviser i. For det meste manøvrer han seg gjennom et ordtett manus med årvåken lekenhet.

Og ikke minst har «Aber Bergen» Ellen Dorrit Petersen. Det er nesten så man blir forelsket som anmelder når en skuespiller bare oser riktig for rollen. Rogalendingen er blitt fiin bergensfrue.

Det vil si, Elea Bergen Wessel er ikke lenger Eriks, eller noens, frue. Hun fremstår behersket gjennomprofesjonell, men vi forstår raskt at det bak det mykskarrende smilet befinner seg en kobra av en advokat.

Har du lest: Slik blir seriehøsten 2016.

«Mammon»-skaper Gjermund Eriksen har ledet manusskrivingen også her. Enkelte av rollefigurene er karikerte og replikkene føles av og til som en noe tvungen samling «one-linere», men det er også å forvente i sjangeren frekt, mørkt komidrama. For en ikke-juskyndig fremstår sjargongen overbevisende.

Smittende kamera

Lars Vestergårds kamera duver gjennom dramaet med akkurat nok bevegelighet til å gi oss en ubehagelig følelse av at Erik Abers fyllesyke har smitte over på oss, eller at den brå vendingen i vitneboksen får konsekvenser for oss seere også.

Fikk du med deg: Ellen Dorrit slår Keira Knightley på prestisjeliste

I tillegg til de avsluttende enkeltsakene vi ser i episodene, går det også en truende, rød tråd av et skittent maktspill gjennom historien. I den lurer Eleas far Carl Wessel, spilt av Lasse Lindtner, som den syvende advokatfar i huset. I Ole Endresens («Kong Curling» og «NAV») regi er advokatene overbevisende brikker i et stadig ekspanderende spill.

Dypere univers

Det tar litt tid før «Aber Bergen» setter seg. I første episode etableres rollefigurene og det demonstreres hvor mange jusreplikker man kan dytte inn i et manus. Sakene er aktuelle og provoserende, men vi skjønner ikke helt hvor serien vil. I andre episode begynner vi å ane et dypere univers hvor de menneskelige relasjonene får mer farge.

Se også: Odd-Magnus i Tørnquist-show

Ikke minst tegner «Aber Bergen» et uvant bilde av Bergen: Ikke noir-skittent som sett i «Varg Veum», eller glanset-melodramatisk som «De syv søstre», men som en stilig, mørk Barcode-variant.

Det er forfriskende å se.

Her kan du lese mer om