Ekspert: - Skuffende og ikke bra nok

IKKE SÅ MORSOMT: 276.000 så «Roast» forrige uke. Denne uken sank tallet til 193.000. Her fra premiereprogrammet. Foto: TVNorge.

Seerne svikter «Roast»

(VG Nett) Under 200.000 så Thomas Giertsens nye humorsatsning på TVNorge onsdag. Eksperter mener tallene er bekymringsfulle.

  • Atle Jørstad Wergeland

Artikkelen er over ni år gammel

Mens TVNorges nye programmer «Bingobanden» og «Total Blackout» øker fra premieren, er tendensen helt motsatt for «Roast fra Chat Noir». Fra premieren forrige uke mistet Giertsen-programmet 83.000 seere, nesten 30 prosent.

TVNorges programdirektør Eivind Landsverk medgir at han er skuffet.

Les: TV-anmeldelse av «Roast»: Alle får svi

- Det er selvfølgelig skuffende at 100.000 velger oss bort fra forrige onsdag, sier han til VG Nett.

Han mener imidlertid at programmet må få tid til å sette seg, og trekker fram at mange mannlige TV-seere forlot kanalen før «Roast» - trolig på grunn av fotballkamp på Viasat 4.

- «Bingobanden» gikk også mot fotballkampen, men økte i seertall. Hva sier det om «Roast»?

- Det er alltid vanskelig å analysere, men jeg har stor tro på at «Roast» vil bygge humorsjangeren i TVNorge. Jeg er overhodet ikke nervøs for dette, og tror seerne kommer tilbake, sier Landsverk.

Onsdagstaper

Tallenes klare tale er at «Roast» (193.000) er det minst sette av TVNorges nysatsninger på onsdagskvelden. Både «Bingobanden» (372.000) og «Blackout» (270.000) hadde flere seere enn Giertsen-programmet onsdag. «Roast» ble også slått av 4-stjerners middag, som hadde 244.000 seere.

På premieren hadde «Roast» 276.000 seere, og TVNorge ga klart uttrykk for at de var fornøyde med kvelden i sin pressemelding den påfølgende dagen.

- 193.000 - isolert sett - hvor godt er det tallet?

- Jeg kan ikke tenke på et tall, vi må sammenligne. Men det ligger godt innenfor det vi er fornøyd med. 20 prosent av alle som ser TV mellom 12 og 44 ser Roast, og det i et tidsrom hvor vi ikke har satset veldig tidligere. Samtidig er det skuffende hvis man sammenligner med premiere-episoden, sier programsjefen.

Les også: Giertsen om Jan Fredrik: - Du har en liten hjerneskade

- Synd

Carats TV-/radio-/kino-sjef Morten Wilberg ser ingen grunn til at kanalen skal være fornøyd med «Roast»-tallene.

- Det er et stort fall fra premieren, nesten 30 prosent, og det er i overkant av hva man kunne forvente. Det er ingen god tendens for «Roast», det må man kunne si. Når man først begynner å miste seere er det vanskelig å ta dem tilbake. Dette var litt synd for TVNorge, sier Wilberg.

Både Wiberg og Tv- og radioansvarlig Thomas Høiby i Mindshare peker på gjesten «Bettan» som en av årsakene til det at seertallene er lavere enn forrige gang.

- Det er nok litt avhengig av hvem som skal være midtpunkt for programmet. Ellers er det ingen forklaring utenom Champions League på Viasat 4, men de tar jo ikke så mange seere, sier Wilberg.

For tidlig med dom

Han er selv skuffet over tallene.

- Dette er en av storsatsningene til TVNorge, så de burde ha 250.000, det er det ingen tvil om. Såpass stor og ambisiøs er kanalen, i hvert fall når de satser på disse komikerne. Det er skuffende og ikke bra nok, sier Wilberg.

Han understreker imidlertid at det er for tidlig å kalle serien en flopp.

- Jeg tror ikke de er fornøyd med tallene, og jeg mener de ikke skal være fornøyde. Bingobanden hadde 370.000 seere, og så kommer Roast og nesten halverer det. Det er ikke bra nok. De hadde ikke spesielt hard konkurranse, så jeg er litt bekymret for fortsettelsen, sier Wilberg.

- Risikable prosjekter

Thomas Høiby i Mindshare er enig med kollegaen, og påpeker at seervanene ikke har satt seg når det kommer til de nye programmene helt ennå.

- Det kan være visse prosjekter som er risikable, sier han, og viser til «Mandagsklubben», som brukte lang tid på å bli populær.

Han gir TVNorge honnør for satsningen på nye prosjekter, og berømmer kanalen for å ta sjanser. Seertallene i «Roast» synes han imidlertid ikke er noe å skrive hjem om.

- TVNorge burde ikke være fornøyd med dette i det hele tatt, sier han.

Innfrir forventningene

Eivind Landsverk i TVNorge påpeker at de hadde 20 prosents markedsandel i kjernegruppen 12-44 år, og sier at det er bra kanalen.

- Vil dere vurdere å flytte programmet hvis dette fortsetter?

- Nei, der er vi overhodet ikke ennå. Vi har valgt å satse på onsdag som humordag, og fra 4-stjerners middag klokken 19.30 til Roast er ferdig klokken 23 har vi i et snitt på godt over 200.000, det er et veldig bra tall over så mange timer for TVNorge. Det er vanskelig å isolere det ene programmet, for totalt sett innfrir kvelden absolutt våre forventninger, sier han.

Les flere TV-saker på vg.no/rampelys .

Les også

Flere artikler

  1. Valen til NRK

  2. Fra vondt til verre «Anne-Kat.»

  3. Seerfallet fortsetter for «Mandagsklubben»

  4. TVNorge-sjef om den tøffe vinteren: – Vi har ikke innfridd

  5. Seerrekord for «71 grader Nord»

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder