KJERNEN: Robert Skjærstad, Fridtjov Såheim, Trond Fausa Aurvåg, Steven van Zandt og Tommy Karlsen Sandum er kjernen også i sesong 3 av «Lilyhammer».
KJERNEN: Robert Skjærstad, Fridtjov Såheim, Trond Fausa Aurvåg, Steven van Zandt og Tommy Karlsen Sandum er kjernen også i sesong 3 av «Lilyhammer». Foto:Lars Ivar Tumyr,Rubicon TV

«Lilyhammer» mistet 100.000 seere

TV

«Lilyhammer» taper stadig mot «Farmen». I overkant av halvparten så mange seere følger den urnorske mafiaserien på TV denne sesongen som forrige.

Publisert: Oppdatert: 06.11.14 14:37

Sesong to av «Lilyhammer» ble fulgt av 922.000 seere i fjor, tall som ble beskrevet som «jubel i stua» for NRK. Men premieren på sesong tre samlet betraktelig færre – 663.000 TV-tittere, eller 329.000 færre enn fjorårssnittet.

Nå er tallet sunket ytterligere, til i underkant av 500.000 som fulgte sendingen onsdag kveld, ifølge TV-sjef i Mediacom, Marianne Massaiu. Med forsinket seing i går, er tallet oppe i 563.000 og andelen 39,4 prosent.

– Men seertallet på «Lilyhammer» er nærmest misvisende fordi en stor grad av seingen skjer i opptak. Premiereepisoden har vokst til 750.000 etter én uke med opptak, og så kommer streaming i tillegg, påpeker Massaiu.

Det bildet bekrefter Analysesjef i NRK, Kristian Tolonen. Etter én uke er premiereepisoden av «Lilyhammer» sett av 985.000, om man regner med all forsinket seeing og nettstrømming. Sistnevnte har NRK beregnet til 77.000 seere.

– For oss er det veldig viktig å ha med den totale seingen når vi skal evaluere programmet. Det er den verdenen vi lever i nå. Til syvende og sist spiller det ingen rolle om 900.000 ser «Lilyhammer» live, i opptak eller på nett. Det er innholdet vi vil at publikum skal se, sier han.

«Farmen»-konkurranse

For «Lilyhammer» sendes klokken 21.35, i hard konkurranse med TV 2s onsdagsepisoder av «Farmen» klokken 21.40. «Farmen», som første gang ble sendt i 2001, har gått svært godt denne sesongen. 787.000 seere så forrige onsdagsepisode, og søndag var snittallet 896.000, mens det nådde over én million i del to, der tvekampen hvor Frank Tore Aniksdal røyk ut ble sendt.

– Vi ser en nedgang på «Lilyhammer». Og det er klart at når «Farmen» har etablert seg så godt som den har gjort, er det vanskelig komme inn midt i sesongen og kapre seere, sier TV-sjef i Carat, Morten Wiberg.

Denne onsdagen landet TV 2s bonde-reality på 838.000, noe som gir en andel på 44,6 prosent.

– Frank har klart å få opp interessen rundt «Farmen». Snittet dro seg veldig opp etter siste uken, og så er spørsmålet om de klarer å holde interessen oppe når han er ute. Men det er utrolig sterke tall, som holder seg på 2008-2009-nivå, sier Massiau.

Kommunikasjonssjef i TV 2, Jan-Petter Dahl, tror ikke Franks exit vil være avgjørende for seertallene videre.

– Det er veldig mange sterke profiler i årets «Farmen», og ser vi på onsdagens seertall var de høyere en sist onsdag, sier han, og legger til:

– Så langt i år er snittet for «Farmen» 837.000 seere og en andel på 43,3 prosent. Per i dag ligger det an til å bli den nest mest sette sesongen i «Farmen»-historien.

På spørsmål om hva de gode tallene vil bety for en eventuell ny sesong, svarer kommunikasjonssjefen:

– Som med alle programmer på TV 2 så oppsummerer vi etter endt sesong. Da vil vi ta stilling til om og eventuelt når det blir en ny sesong av «Farmen».

Nye seervaner

Om drømmetallene forrige uke sa han dette:

– Det er nesten som å oppheve tyngdekraften når et program som «Farmen» leverer så skyhøye seertall tre dager i uken på TV 2. Sterke og interessante personligheter, norsk natur, romantikk og intriger er helt klart med på å drive seertallene til himmels.

Massaiu påpeker at NRK denne sesongen aktivt markedsfører at hele «Lilyhammer»-sesongen ligger tilgjengelig på nett-TV, og at det dermed vil være en del som ser hele serien der.

– Jeg tror også «Lilyhammer»-seeren er en serie-seer, som ikke er så opptatt av å se programmet når det sendes lineært, understreker hun.

Tolonen i NRK sier han ikke blir overrasket om det for årets sesong blir mer seing i opptak og nett enn fjorårets.

– Generelt så vi allerede i fjor vesentlig mer opptaksseing og nettseing enn sesongen før det, da vi ikke hadde nettmåling. Fortsatt ser mange færre TV på nett, men samtidig er «Lilyhammer» sammen med «Øyevitne» og ikke minst «Side om side», de mest populære programmene våre på vår nett-TV. «Side om side» med sine 100.000 seere, er NRK nett-TVs «Nytt på nytt», opplyser analysesjefen.

Han har tidligere opplyst at det i fjor to var drøye 100.000 som så «Lilyhammer» i opptak og like mange som så den på nettet. Med denne seingen landet snittet på 1.206.000 forrige sesong. Den første sesongen hadde et snitt på 1.054.000 utenom opptaksseing.

«Gift ved første blikk» ligger stabilt

Av de andre programmene på onsdagsmenyen, går TVNorges kontroversielle datingserie, «Gift ved første blikk», stabilt på i overkant av 300.000 seere.

– Det tror jeg TVNorge er fornøyd med. Det er ikke bare-bare å komme inn med en serie som er på kanten av hva folk synes er ok. Men det har tydeligvis pirret nysgjerrigheten til folk, sier Wiberg til VG.

– Det laveste tallet serien har hatt er 310.000 og det høyeste 350.000, og programmet gjør det godt i den kommersielle målgruppen mellom 15 og 49 år, påpeker Massaiu og legger til:

– Det er et litt utypisk program i forhold til deres humorprofil. Men TVNorge har jo hatt et par andre atypiske programmer som har vært med på å underbygge en mer seriøs profil på kanalen, som «På liv og død» og «Ønskebarn».

Her kan du lese mer om