GRUNN TIL Å SMILE: «Idol» har gått på skjermen i mange år, men TV-seerne lar seg fortsatt begeistre. En liten uke etter premieren satte programmet sesongrekord. Foto:Roger Neumann,VG

«Idol» satte ny sesongrekord

... men TVNorge samlet også mange seere denne helgen

«Idol»-oppturen til TV 2 vil ingen ende ta: Over 700.000 seere benket seg foran skjermen fredag kveld. Dermed er sesongrekorden en faktum.

  • Felicia Alvsing
  • Line Orfjell
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

«Idol»-sendingene på fredager er delt i to, og kveldens første halvdel sanket 662.000 seere. Etter nyhetene hadde enda flere funnet frem til TV 2, ifølge kanalen selv: Hele 720.000 TV-tittere fulgte siste halvdel av programmet.

I gjennomsnitt hadde «Idol» 662.000 seere fredag kveld. Programmet har hatt svært gode seertall til nå: Åpningen ble sett av nesten 500.000. TV 2 har dermed all grunn til å være fornøyd med talentkonkurransen, som nå er inne i sin åttende sesong. TV-ekspert Morten Wiberg i Carat tror at «Idol» vil holde seg fint.

– Det er kjempebra tall for programmet. Det viser at «Idol», etter en uke på skjermen, holder seg bra, og at konseptet fortsatt er likt. Man kan jo si så mye negativt man vil om de som synger dårlig, men folk er interesserte – og det er jo blitt en familiegreie å se på, sier han til VG.

Vellykket helg for TVNorge

Det var ikke bare «Idol» som hanket inn gode seertall i helgen. «Alt for Norge», med Henriette Bruusgaard i spissen, slo til med knallåpning på årets sesong under premieren søndag kveld. Hele 493.000 seere fulgte programmet. Det er 100.000 flere enn fjorårets åpningsprogram.

– Dette er utrolig gøy. Vi må faktisk tilbake fem år i tid, da «Alt for Norge» hadde sin urpremiere på TVNorge, for å finne sterkere premieretall. «Alt for Norge» er i ferd med å bli en av våre aller sterkeste merkevarer, og det kan vi takke et knippe emosjonelle norskamerikanere for, sier programdirektør i TVNorge og SBS Discovery, Eivind Landsverk, i en pressemelding.

SJARMERER FORTSATT: Nesten 500.000 TV-seere fulgte sesongåpningen til «Alt for Norge». Dette er programmets femte sesong. Foto:TVNORGE,

TV-ekspert Wiberg forteller at «Alt for Norge» med sine 493.000 seere, og «Big Brother» med sine 277.000, gjorde at TV Norge hadde en fin premierehelg.

– På søndag kom TV Norge som ei kule, med premiere både på «Alt for Norge» og «Big Brother». Førstnevnte har hatt en betydelig økning siden premieren i fjor, og den har en sterk posisjon hos det norske folk. «Big Brother» hadde en sterk åpning, og tallene viser jo at det er potensial for programmet. Man kan ikke si at konseptet er dødt, men om de klarer å beholde seerne er en annen sak.

Men «Big Brother» hadde ikke spesielt mange konkurrenter denne helgen, påpeker Wiberg.

– Konkurransen var ikke den tøffeste denne helgen, og programmet vil nok kanskje miste noen seere til «Farmen» når det begynner. Enn så lenge vil nok SBS Discovery dominere søndagene i ukene fremover.

Lot seg friste av kjendisdans

Lørdag kveld hadde «Skal vi danse» sin første ordinære sending denne høsten, og seerne sviktet ikke: 592.000 fulgte kjendisenes krumspring på parketten. Dette er gode tall, mener Morten Wiberg:

– Seertallene til «Skal vi danse» sunket sammenlignet med premieren i fjor, men dette er likevel et bra resultat – TV 2 hanket inn flere seere enn NRK gjorde på lørdag, sier han.

Selv om seerne ikke sviktet «Skal vi Danse», måtte de se seg slått av kanalens andre underholdningsprogram: «God kveld Norge». Hele 618.000 så Dorthe Skappel på lørdagskvelden denne helgen, og TV 2 kan se seg fornøyde.

Men statskanalen vil nok snart puste TV 2 i nakken, tror TV-eksperten.

– TV 2 vil nok merke at NRK stjeler seere, gjennom «The Hit» og andre programmer. Men jeg tror «Skal vi danse» vil holde seg ganske bra – og jeg tipper at TV 2 er fornøyde så lenge seertallene holder seg i overkant av 500.000, sier han.

Selv om TV 2 og TVNorge gjorde det svært godt på seerfronten denne helgen, var det mange som skrudde på NRK også: Totalt 571.000 seere fulgte MGPjr - hvor 13 år gamle Mathea-Mari gikk av med seieren.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder