HÅRETE MÅL: Netflix-sjef Reed Hastings har tro på at Norge skal bli en Netflix-nasjon. Foto: Netflix/Jeppe Gudmundsen

Slik vil Netflix kapre 1 av 3 norske hjem

Lover å bli raskere på store serier

KØBENHAVN (VG) Netflix-sjef Reed Hastings sier til VG at de vil nå en av tre norske husholdninger i løpet av få år. Samtidig skreddersyr de nå en promoteringsplan for «Lilyhammer 2».

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Det høres kanskje ut som et hårete mål, men i USA har altså strømmetjenesten Netflix klart dette - og er oppe i 30 millioner brukere.

Bruker du Netflix eller andre strømmestjenester? Del dine erfaringer nederst i artikkelen!

Det er mindre enn et år siden administrerende direktør Reed Hastings var i Norge og lanserte Netflix.

Denne uken har han lansert tjenesten, der du kan se TV og film over internett, i Nederland som er Netflix-land nummer 41.

ORIGINALSERIE: Her er Little Steven på premierefesten til «Lilyhammer» i New York i februar i fjor. Foto: AP

Fornøyd med Norge

- Det har vært en stor lansering, og vi har veldig tro også på Nederland. De er, som Norge, et veldig internettorientert samfunn. Vi er nå altså i 41 land, og vi er oppe i 30 millioner medlemmer bare i USA og over 7 millioner i resten av landene - inkludert Norge, forteller Hastings når VG møter ham i København.

- Så hvor mange brukere er det i Norge?

- Dette er ting vi ikke oppgir, hverken for Norge eller de andre landene. Men vi kan si at vi er veldig, veldig fornøyd.

- Kan du si noe om hvor mye nordmenn ser på Netflix?

Ser mer TV om vinteren

- Ikke noe konkret, men vi kan si at det er utrolig mye. Og det som er litt spesielt for Norge - er at dere ser veldig, veldig mye på Netflix om vinteren og mye, mye mindre om sommeren. Kanskje ikke så rart, men det er interessant. Jo lenger nord du kommer, jo mer skille mellom seeing på sommer og vinter ser vi, sier Hastings som er klar på at Netflix har høye mål for Norge.

- I USA har vi streamet i seks år - og der har nå en av tre husholdninger Netflix-medlemskap. Vi vil nå dette i Norge også. Det kan skje om få år, sier Hastings.

KRITIKERROST: Kevin Spacey spiller hovedrollen som Frank Underwood i Netflix-serien «House Of Cards». Foto: AP

På promoteringsrunden i København har han med seg sin høyre hånd, kommunikasjonssjef Jonathan Friedland, og rettighetsforhandler Kelly Merryman. Sistnevnte forteller at de norske Netflix-medlemmene er nokså like de amerikanske.

- Vi trodde i utgangspunktet at brukerne i de nordiske landene kanskje skulle like andre ting, men det vi ser er at den gruppen vi i hovedsakelig når ut til, liker det samme som i USA. Alle vil ha neste episode av «Homeland» eller «New Girl» - eller de liker «House of cards» og «Orange is the New Black», sier Kelly Merryman.

Ønsker å bli raskere

- Og når får vi norske brukere flere sesonger av nettopp «Homeland» og andre serier dere ligger litt langt bak?

- Vi skal snart få ut flere nye sesonger nå. «Dexter» blant annet. Målet vårt er at vi bare skal ligge en, eller i noen tilfeller to, sesonger bak. Vi har en vei å gå her, men dette jobber vi kontinuerlig for å få til, sier Merryman.

ORIGINALSERIE: Jenji Kohan har skrevet TV-serien «Orange Is The New Black» for Netflix. Foto: AP

- Jo flere brukere vi får, jo mer penger til å bruke på innhold og rettigheter. Neste år vil vi ikke bare gjøre flere nye originals-serier, og nye sesonger av «House of cards», «Orange is the New Black» og «Hemlock Grove», men vi jobber også veldig mye med rettigheter slik at vi får flere filmer og TV-show, legger Reed Hastings til.

Netflix har blant annet inngått store avtaler med Warner Brothers og Disney slik at alle filmer og serier havner henholdsvis ni og 15 måneder etter på Netflix.

Skryter av «Lilyhammer»

Akkurat nå planlegger Hastings hvordan Netflix skal promotere «Lilyhammer 2» for brukerne sine.

- «Lilyhammer 2» er jo en av de mest interessante tingene vi har nå i høst. Dere får det vel på NRK først, men vi skal i alle fall ut med serien til resten av verden. Folk i USA og Canada elsket det, og det er jo vår første originalserie, så vi er spesielt svake for den. Vi har store forventninger til «Lilyhammer 2».

Netflix har unik informasjon om brukerne sine og deres vaner, og nå skreddersyr de promoteringen av «Lilyhammer 2» etter hva de vet om brukerne.

- Vi ser på de som liker skandinaviske serier og filmer og kobler det med de som liker gangsterserier, «Lilyhammer» sesong 1, de som har sett «Sopranos» og andre ting med Steven van Zandt. Alle slike ting hjelper oss til å skjønne hvem som kommer til å like «Lilyhammer 2» - som vi promoterer sterkt for akkurat disse brukerne på deres Netflix-side.

Netflix-sjefen er selv svært begeistret for den første sesongen, men har ikke selv sett sesong 2. Han vet heller ikke om det blir en tredje sesong.

- Det kommer helt an på hvordan sesong 2 går, sier han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder