VERDIFULLT: Verdien av eksponeringen hos Thomas og Harald i «Senkveld» er betydelig, ifølge beregninger. Foto: EGIL ASLAK AURSAND HAGERUP, TV 2

Anslår verdien av TV 2s egne kjendiser på Senkveld til 24 millioner

(VG Nett) TV-ekspert Morten Wiberg i anslår at verdien av eksponeringen av TV 2-profilene i «Senkveld» til 24 millioner kroner.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Fredag skrev VG at «Senkveld» i 19 av 28 episoder i 2012 hadde gjester som var aktuelle med programmer på TV 2.

Bakgrunn: Én av tre «Senkveld»-gjester tilknyttet TV 2

TV-ekspert Morten Wiberg i mediebyrået Carat anslår verdien av eksponeringen til 24 millioner kroner.

- Tallene er basert på hva det vil koste å kjøpe reklametid på TV 2, sier han til VG.

TV 2 ønsker ikke å kommentere Wibergs beregninger.

For å komme fram til tallet har han satt et gjennomsnittlig seertall til 750.000, samt gjennomsnittlig tid på tre minutter per besøk - et nøkternt anslag.

Hva mener du om gjestene i «Senkveld»?Si din mening her !

- Jeg tillegger også en PR-verdi, fordi redaksjonell TV-tid har langt høyere eksponeringstid enn reklame, sier Wiberg.

Les også: TVNorge om «Senkveld»: - Vanskelig å få inn profiler

Wibergs tall tilsier at hvert besøk er verdt 1,2 millioner kroner, uavhengig av hvor mange personer som er gjester på programmet. I og med at både «Stil» og «Til bords med fienden» ble profilert i én og samme sending, blir det 20 besøk fra aktuelle gjester og dermed 24 millioner kroner i verdi for eksponeringen.

- Hva synes du om tallene?

-Jeg synes ikke det er ufint, i og for seg.- TV 2 sine programledere eller kjendiser står ikke for en tredjedel av kjendis-Norge, så de har en unaturlig overvekt av egne folk, sier han.

Følg VG Rampelys på Facebook !

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder