FORNØYD: - NRK Aktivum har levert 800 millioner kroner de siste ti årene til NRK, sier Bjørn Suhrke, daglig leder i NRK Aktivum. Foto: Jan Petter Lynau/VG

Går i minus på NRK-suksessene

Blånisser, Atle Antonsens DVD-rekord og boksuksesser til tross: NRKs kommersielle selskap tapte 12,3 millioner kroner i fjor.

Line Midtsjø
ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Møterommets vegger er fylt med forgylte CD-er basert på salgsvinnere fra NRKs ulike programmer gjennom tidene.

- Er det ikke flott? Det eneste problemet er at vi har så mange at vi vet ikke hvor vi skal henge dem, smiler daglig leder Bjørn Suhrke (60) i NRK Aktivum til VG.

Datterselskapet er NRKs forlengede arm inn i den kommersielle verden, og skal sørge for at NRK tjener penger på sine programmer etter at de har gått på TV og radio.

Økt underskudd

Produktene NRK Aktivum selger spenner fra T-skjorter, DVD-er og bøker, til billettsalg og arrangementer for næringslivet.

- 2009 har ikke vært vårt beste år, men det er ikke mange som hadde gode resultater for dette året, sier Bjørn Suhrke.

To viktige piler i regnskapet for 2009 peker feil vei. I 2009 gikk omsetningen for NRKs kommersielle produkter ned, samtidig som underskuddet økte.

VG Nett-leser:«Hvorfor må jeg betale for NRK-lisensen?»Si din mening!

I omsetning gikk selskapet fra 193 millioner kroner i 2008 til 170,5 i fjor. Driftsresultatet før skatt endte med et underskudd på 3,8 millioner i 2008, i fjor økte underskuddet til 12,3 millioner kroner.
Selskapet er bemannet med 30 årsverk.

800 mill. til NRK

- Hvor blir det av pengene?

- For det første så har vi tilført 100 millioner kroner til morselskapet i 2009. Og nytt av året er at underskuddet på 14,7 millioner fra våre eierandeler i RiksTV blir bakt inn i regnskapet vårt, forklarer
Suhrke.

Lyspunktene for NRK Aktivum i fjor var spesielt en populær mann med navn Atle Antonsen.

- DVD-en med Antonsen lå på salgstoppen i flere uker i fjor før jul. Ellers har «Himmelblå» fått en pris for årets mest solgte TV-serie på DVD.

Riksrevisjonen har tidligere kritisert NRK Aktivum for ikke å forvalte NRKs kommersielle potensial godt nok. Det avviser Suhrke.

- I løpet av de ti siste årene har vi overført 800 millioner kroner til NRK. Det er ikke så helt galt, mener han.

Vil snu utviklingen

Kringkastingssjef i morsselskapet NRK er på samme linje.

- NRK selger rettigheter til NRK Aktivum for vesentlige verdier. I fjor var vel dette opp mot 100 millioner kroner. Dette er et viktig bidrag til programproduksjonen i NRK, sier Hans-Tore Bjerkaas.

Men det må bli slutt på de røde tallene mener NRKs øverste leder, som ønsker å snu utviklingen.

- Selskapet må være sunt for å utvikle seg videre. Vi satser på positiv bunnlinje fra og med i år av, sier Bjerkaas.

NRK Aktivum mener femtiden ser lys ut.

- Til årets Eurovision solgte vi 57 000 billetter, hvilket er over budsjettert. Regnskapet for 2010 ser strålende ut, sier Bjørn Suhrke.

Riksrevisjonen vil ikke kommentere saken, før deres egen sluttrapport legges frem til høsten.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder