KRITISERES: Arne Hjeltnes er programleder for kanalens nye storsatsing «Fly med oss». Nå kritiseres han for å ha en dobbeltrolle, fordi hans reklamebyrå solgte inn ideen til TV 2. Foto: SCANPIX
KRITISERES: Arne Hjeltnes er programleder for kanalens nye storsatsing «Fly med oss». Nå kritiseres han for å ha en dobbeltrolle, fordi hans reklamebyrå solgte inn ideen til TV 2. Foto: SCANPIX

TV 2-program kritiseres av presseekspert

TV 2 og Hjeltnes ikke enige i kritikken

TV

TV 2-programmet «Fly med oss» får kritikk for å hyre inn Arne Hjeltnes som programleder, fordi hans selskap også hadde ideen til konseptet.

Publisert:

TV 2s nye storsatsing «Fly med oss» er et samarbeid mellom TV 2, Avinor og reklamebyrået Creuna. Sistnevnte står også bak ideen som kom for to år siden, og som ble solgt inn til TV 2 og senere Avinor. Nå får de kritikk for at Arne Hjeltnes er hyret inn som programleder, og er konsernsjef i reklamebyrået som solgte inn ideen til TV 2.

Nyhets- og sportsredaktør i TV 2 Jan Ove Årsæther sier til VG at det er TV 2 som har hatt den redaksjonelle kostnaden og den redaksjonelle styringen, uten påvirkning fra de andre samarbeidspartnerne.

Årsæther sier at TV 2 følger Enterprise-modellen, og at bruk av eksterne ideer og programledere ikke er uvanlig.

- Vi forholder oss til eksterne partnere på daglig basis, og ofte er deres ansatte inne i produksjonen. Det er heller ikke uvanlig at produksjonsselskap stiller med programledere, og vi har brukt Arne Hjeltnes i veldig mange år uten at han har vært ansatt i TV 2. Denne gangen var det vi som ønsket Hjeltnes, og han får honorar for å være programleder, sier han.

Presseekspert og fagmedarbeider ved Institutt for Journalistikk, Gunnar Bodahl-Johansen, er blant dem som reagerer på at Arne Hjeltnes er hyret inn som programleder.

- Jeg mener at det er kritikkverdig. Det er så mange som har dobbeltroller som svekker den journalistiske troverdigheten, og det er viktig å slå ned på det fordi det er en utfordring vi har i dag. Fra tidligere har vi sett med Arne Hjeltnes at skillelinjene hans har vært for utydelige. Her har han kommersielle interesser som går hånd i hånd med «Fly med oss», og det gjør at det blir uryddig og troverdigheten til TV2 minsker.

Bodahl-Johansen mener at Hjeltnes ufarliggjør og tildekker problemstillingen som programmet står overfor.

- Programmet er veldig koselig og hyggelig, og Arne er en god programleder som har vunnet mange hjerter rundt om i Norge. Han har sjarmen og karismaen som gjør at folk faller for ham, og dermed ufarliggjør han problemstillingen.

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, mener at det er en vanskelig situasjon å kommentere.

- Det er jo en veldig spesiell dobbeltrolle som seerne ikke er klar over, og som også er vanskelig å forklare. Dette er et eksempel på vår nye mediehverdag hvor dobbeltroller og bindinger har en kompleksitet som utfordrer dagens regelverk.

Arne Hjeltnes er ikke enig i at han gjennom dette samarbeidet og jobben som programleder får kritikk for dobbeltrollen.

- Jeg er engasjert som programleder av TV 2, og jeg forholder meg til en redaktør som bestemmer det redaksjonelle. Dette er som hvilken som helst annen programlederrolle, for jeg skal ikke selge eller reklamere for noe. Jeg skal kun guide folket gjennom nasjonen, og det vi viser er vårt felles produkt - landet. Jeg kan ikke helt se at dette er feil, sier han til VG.

Mer kritikk

Programmet får også kritikk for skjult reklame og reklamebyrået skrev på sine hjemmesider 24. april at programmet er en profilkampanje for Avinor. Dette reagerer Bodahl-Johansen på.

- Ut i fra slik jeg leser det som står på hjemmesiden så er dette et utrykk for at man smugler inn en profilkampanje i et redaksjonelt utrykk uten at det skal se ut som akkurat det. Dette er et brudd på de presseetiske normer for det er svært viktig at publikum til en hver tid skal vite hva man står overfor. Her virker det som om publikum ikke vet hva de står overfor og det er veldig uheldig, sier Bodahl-Johansen.

TV 2 avviser at dette er tilfellet, og sier at de laget opp en skisse over programmet som de kunne stå for redaksjonelt, og at den ble akseptert av Avinor.

- Når det gjelder «Fly med oss» har TV 2 den redaksjonelle kostnaden og den redaksjonelle styringen, med en redaktør som går igjennom materialet og bestemmer hva som skal vises og hva som skal publiseres. De som er ute og reiser er underlagt denne redaktøren. Det er også TV 2 som har bestemt sendeskjema, og hvordan det skal publiseres på de ulike kanalene, både på nett og på TV. Hundre prosent av dette programmet handler om å vise frem Norge, og i motsetning til for eksempel programmet om Hurtigruta er det ingen private aksjonærer som tjener på oppmerksomhet i programmet. Vi mener at dette er innenfor gjeldende journalistisk etikk, sier Årsæther.