GODE SEERTALL: «Skal vi danse» fanget mange seere lørdagkveld. Her er Linnea Myhre og Alexander Svanberg. Foto: Audun Braastad,

Rekordtall for «Skal vi danse»

– Har ikke hatt så mange seere siden 2009

Seertallene til «Skal vi danse» gikk i helgen tilbake til gamle høyder, og TV 2 ble dermed seirende i lørdagens duell.

Ida Christine Johannessen
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Forrige uke trakk NRKs «Stjernekamp» flere seere enn «Skal vi danse» med 662.000 seere mot 652.000. Men til tross for at «Stjernekamp» denne gang steg til et seertall på 665.000, var det likevel «Skal vi danse» som vant lørdagskvelden med 749.000 danseglade følgere.
– Det er blitt jobbet hardt både internt i TV 2 og i produksjonsselskapet Monster med å fornye «Skal vi danse» før årets jubileumssesong. Det har vi jo lykkes med når vi får slike tilbakemeldinger fra seerne og programmet øker med 100.000 seere. Lørdagens sending er faktisk det mest sette ordinære «Skal vi danse»-sendingen siden 2009, sier kommunikasjonssjef i TV 2, Jan-Petter Dahl.
NRK fortviler likevel ikke for at TV 2 denne gangen fikk flest seere.

– Det var veldig gøy å se at «Stjernekamp» ble sett av flere denne gangen til tross for noe lavere andel. Lørdagens sending var mest sett denne sesongen og den mest sette fjerdeepisoden sammenlignet med andre sesonger, sier Håkon Lund Sørensen i NRKs analyseavdeling.

Hele helgen tatt i betraktning må danseprogrammet kun se seg slått av «Senkveld med Thomas og Harald» med sine 772.000 seere og «Nytt på nytt» som med et seertall på over 1 million nok en gang er helgens mest populære program. Talkshowet til Fredrik Skavlan opplevde denne helgen å ha et lavere seertall en TV 2s «Senkveld».
«Idol» dalte fredag ned til 549.000 seere fra forrige fredags 603.000, men er fremdeles et langt mer populært program enn «The Hit» på NRK.

«Klovn til kaffen» øker

ØKER: «Klovn til kaffen» med Odd-Magnus Williamson, Espen Eckbo, Knut Lystad, Hege Schøyen, Stein Johan "Steinjo" Grieg Halvorsen og Linn Skåber. Foto: Krister Sørbø,

«Farmen» ble søndag sett av 716.000 noe som er en økning fra 638.000 seere sist søndag.

– «Farmen» har nå stabilisert seg på et meget høyt nivå. Søndagen er den dagen «Farmen» har desidert sterkest konkurranse – og da er det ekstra hyggelig å se at programmet vokser fra sist søndag, sier Dahl.
Søndag er «Farmen» den sterkeste konkurrenten for TV Norges programmer «Alt for Norge» og «Klovn til kaffen», som nå ble sett av henholdsvis 345.000 og 315.000 seere mot forrige ukes tall på 386.000 og 282.000.

– Vi kniver med TV 2 om å være størst på søndager i reklamekjøpernes hovedmålgruppe, seere mellom 15 til 50 år. I går stakk TV 2 av med seieren. «Alt for Norge» dropper litt, mens «Klovn til kaffen» øker. Som gruppe holder vi oss på samme høye nivå som forrige søndag, mens TV 2 tar andeler fra MTG og NRK. Det kommersielle TV-markedet fortsetter å vokse, og det er bra, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør for TVNorge og SBS Discovery.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder