REGISTRERT VAREMERKE: NRK har registrert «Skam»-navnet som varemerke for på den måten å kunne hindre urettmessig bruk av navn og logo. Foto: NRK

Mange vil sko seg ulovlig på «Skam»

Nå griper NRKs advokat inn

En rekke kommersielle aktører bruker merkevaren «Skam» ulovlig  i sin markedsføring. Verstingene er utenlandske nettsteder som selger kosmetikk. Det vil NRKs advokater nå sette en stopper for.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Nå har jeg nok et tosifret antall saker relatert til «Skam» hvor jeg har tatt kontakt med en eller annen part og bedt dem slutte med en aktivitet eller virksomhet. Som å slutte og bruke logoen eller å stoppe en planlagt tjeneste, sier NRK-advokat Kari Anne Lang-Ree til nrk.no. som først omtalte denne saken.

Uventet problem: «Skam» er blitt for populær blant foreldrene

Til VG forteller Lang-Ree at sakene hun har fått på sitt bord varierer veldig.

– De vi sliter mest med er utenlandske nettsteder som misbruker «Skam»-logoen for å selge egne produkter som kosmetikk. De sliter vi med å få fatt i, sier Kari Anne Lang-Ree til VG.

Av hensyn til taushetsplikten kan hun ikke konkretisere hvilke firmaer og nettsteder dette gjelder, men karakteriserer dem som typisk useriøse nettbutikker. Lang-Ree forteller også at det er stor spennvidde over sakene hun nå har fått på sitt bord den siste tiden.

MANGE «SKAM»-SAKER: NRK-advokat Kari Anne Lang-Ree har hendene fulle med å følge opp ulovlig bruk av «Skam»-logo og «Skam»-innhold. Foto: Marit Holmquist Fenne, NRK

– Det kan være privatpersoner som er blitt litt overivrige og som forsøker å skaffe seg økonomisk vinning på vårt innhold ved for eksempel å selge billetter til fiktiv «Skam»-premiere, sier Kari Anne Lang-Ree.

Mange av sakene ikke minst i forhold til privatpersoner, løser hun greit ved å ringe og forklare situasjonen.

– Vi velger å ta det med det gode først. Men det er viktig for oss at kommersielle aktører ikke misbruker logo eller innhold som er NRKs eiendom. Vi skal ikke ha reklame i våre sendinger og da er det viktig at ikke andre bruker oss i reklame heller, fortsetter Lang-Ree.

VG har tidligere skrevet om hvordan turoperatøren Appollos «ultimate Skam-reiseguide», som ble lagt ut på selskapets blogg.

Les også:Turoperatør Apollo får NRK-refs for «Skam»-markedsføring

Her het det blant annet: «Hvis Noora ikke er klar for å dele Madrid enda, er Krakow et godt alternativ. Ekstratips til Noora: Legg inn et besøk Auschwitz mens dere er her, så William en gang for alle lærer at vold ikke fører verden fremover.»

Men Apollo, som senere har både har beklaget den urettmessige bruken av Skam-logoen og fjernet logoen, er så langt i fra alene.

– Apollo la seg paddeflat med en gang, sier Lang-Ree

Fikk du med deg denne? Slik lagde de «Skam»

Hun legger imidlertid ikke skjul på at hun særlig til å begynne med var overrasket over at såpass mange ønsket å utnytte «Skam» i kommersiell øyemed.

– Men da vi så hvor populær serien var i ferd med å bli, registrerte vi logoen som et beskyttet varemerke for noen måneder siden, sier advokat Kari Anne Lang-Ree.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder