Men «söta bror» elsker alle finalelåtene

UNGT HÅP: Frans Jeppsson Wall (17) skal forsvare svenskenes ære under finalen på hjemmebane 14. mai. Foto: ORENTZ-ALLARD ROBIN , AFTONBLADET

Sveriges Eurovision-håp granskes

Til tross for intense påstander om plagiat, knuste Frans Jeppsson Wall (17) konkurrentene i Melodifestivalen. Men bråket har ikke lagt seg.

Artikkelen er over fire år gammel

Allerede før lørdagens finale stormet det rundt «If I Were Sorry», som mange mener er plagiat av amerikanske Matt Simons' «Catch & Release». Nå granskes den på nytt, skriver Expressen. I verste fall kan den ende opp med å bli disket.

Bakgrunn: Frans (17) vant Melodifestivalen

Det er imidlertid ikke bare den svenske vinnerlåten som gås etter i sømmene. Alle de 43 bidragene som skal i ilden i Globen i Stockholm i mai, skal gjennomgås av en Eurovision-komité, nettopp for at arrangørene skal forsikre seg om at ikke det har foregått juks. Denne gjennomgangen skjer hvert år. I den sammenheng skal Frans' låt gjennom «beinhard gransking», skriver den svenske avisen.

– Kommer det bevis for at det er et klart plagiat, og det ikke foreligger tvil, da får vi håndtere på den måten at låten ikke får være med, sier den norske sjefen for Eurovision, Jon Ola Sand, til Expressen.

Han legger til at det skal mye til før en låt diskes med den begrunnelsen.

– Det er mange poplåter i verden som ligner hverandre. Det er ganske vanlig.

LISTEPOP: 11 av 12 Melodifestivalen-bidrag topper Spotify i broderlandet. Foto: Spotify ,

Etterforsker også

Plateselskapet Pias Recordings, som har Matt Simons i sin stall, har tatt saken i egne hender. De skal ha satt eksterne eksperter på saken for å kartlegge de angivelig store likhetene mellom låtene. De er også i dialog med Sony, som er 17-åringens plateselskap.

Frans selv har uttalt til svenske Nyheter24 at han ikke frykter utfallet.

– Jeg hørte låten første gang tirsdag. Det er en bra låt, men jeg synes ikke det er plagiat, uttalte Melodifestivalen-vinneren i forrige uke.

Unggutten har selv vært med på å skrive låten – i samarbeid med Oscar Fogelström, Michael Saxell og Fredrik Andersson, som alle er velkjente låtskrivere i Melodifestivalen.

YouTube: Hør svenskenes «If I Were Sorry» her – og hør Matt Simons' «Catch & Release» her.

Også i fjor var det heftig plagiat-debatt i Sverige – rundt Måns Zelmerlöw (30) og «Heroes». Alle husker hvordan det gikk. Låten seilte gjennom alle kontroller, og Zelmerlöw ble storfavoritt og kuppet til slutt hele den europeiske finalen.

12 millioner stemmer

Mens de norske Melodi Grand Prix-låtene har strevd med å bli spilt på radio og ikke har markert seg på listene, er svenskene svært så opptatt av sine artister og låter. Dagen etter finalen toppet 11 av de 12 finalistene Spotify i Sverige. SVT kunne også telle svimlende 12 millioner stemmer under finalen. Ikke verst med tanke på folketallet på ni millioner.

Til sammenligning talte NRK opp i overkant av 366.000 stemmer i superfinalen der Agnete Johnsen (21) gikk av med seieren – med 166.000 stemmer. Hvor mange som stemte frem til superfinalen, er imidlertid ikke kjent.

Men selv om svenskenes engasjement rundt Melodifestivalen er langt større enn nordmenns fascinasjon av Melodi Grand Prix, tapte SVT seere i år. 3,46 millioner svensker benket seg foran finalen, noe som er en nedgang på nesten 300.000 seere fra i fjor, melder Aftonbladet.

Til tross for at det har vært rekordlav mediedekning av MGP her til lands, samlet NRK likevel 1,3 millioner nordmenn til finalen i februar.

Oppdatert? P1 gir etter, spiller Agnetes låt

Kommentar: Når NRK glemmer sitt eget kalas

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder