TIL USA: I den amerikanske versjonen av TV2-serien «Dag» bor Atle Antonsens karakter i Seattle. Ellers er ting stort sett likt som den norske serien. Foto: INGEBORG KLYVE
TIL USA: I den amerikanske versjonen av TV2-serien «Dag» bor Atle Antonsens karakter i Seattle. Ellers er ting stort sett likt som den norske serien. Foto: INGEBORG KLYVE

«Dag» til Hollywood - «flytter» til Seattle

Vil ha norsk storproduksjon i USA

TV

TV-suksessen «Dag», med Atle Antonsen, er på budrunde hos amerikanske TV-giganter i ny, amerikansk drakt.

Publisert:

«The marriage therapist that think everyone should live alone and has a 93% divorce rate to prove it».

Slik lyder pitchen på den amerikanske utgaven av TV2-serien. I nyinnspillingen er Oslo byttet ut med storbyen Seattle. Ellers er den ulykkelige samlivsterapeuten stort sett lik seg selv, ved unntak av noen få kulturelle justeringer.

Antonsen: Det er forskjell på meg og Julia Roberts

HBO og Showtime

– Seattle er en by som har fire årstider, litt av det bleke nordiske i seg på grunn av tåke fra kysten og som har en bred miks a befolkningsgrupper. Leiligheten til Dag er fremdeles lik den også, sier regissør og manusforfatter Øystein Karlsen til VG.

Sammen med produsent Anders Tangen fra Viafilm har han den siste tiden vært på besøk hos HBO, Showtime, TBS, Amazon og Starz i Los Angeles for å pitche den norske serien.

Møtene gjennomføres med studiogigant Lions Gate som vil produsere amerikanske «Dag». Teamet regner med å få svar innen noen uker.

– HBO syntes traileren vår var veldig bra og ville at vi skulle sende alle trailerne fra alle sesongene samme dag, sier Tangen til VG.

– Hvordan det gikk er virkelig helt umulig å si. Et par av de føltes veldig bra, et par av de var det mindre energi i rommet. Men noen ganger er det de som en tror går dårlig som faktisk selger, sier Karlsen til VG og legger til:

– Vi startet med kanalene der vi kan dra på mest innholdsmessig. Det er litt mer justeringer som må gjøres med for eksempel Anders Baasmo Christiansens karakter før den kan gå på kanaler som ikke er rene kabelkanaler, forklarer regissøren.

Les også: Atle Antonsen slanket seg elleve kilo for filmrolle

Tok rettigheter tilbake

Dette er andre gang TV2-serien er ute på det amerikanske markedet. 20th Century Fox kjøpte rettighetene til å lage en amerikansk versjon i 2011 – med tidsfrist på ett år. Det var første gang en norsk TV-serie ble solgt det amerikanske markedet. Da ingenting skjedde tok teamet rettighetene tilbake.

Denne gangen selger nordmennene formatet under forutsetting av at de skal være med på å lage serien – i Hollywood. Da med Anders Tangen som produsent sammen med Steve McPherson. Han har bakgrunn fra «Desperate Housewives» og «Modern family». Karlsen er manusforfatter (tanken er at han også skal regissere deler av serien) med en amerikaner ved navn Ric Swartzlander.

Lurer du på hva som skjer i Dag-kulissene? Bli med VGTV her

Surrealistisk hos HBO

– Det er ganske surrealistisk når man går gjennom kontorbygget til HBO, som for øvrig er en slags retro 60 talls innredet, og ser store sort/hvit bilder av alle seriene i rammer på veggen. «se der er et bilde fra Sopranos ja..og der er True Detective». Det føles…rart.

– Hvilken Hollywood-skuespiller vil dere se i rollen som Dag?

– Vi har tanker om det, men det er helt avhengig av hvor serien havner og om vi får solgt det i det hele tatt. Den som er en riktig Dag på HBO er ikke nødvendigvis den samme som på en annen TV-kanal.

«Dag» er allerede en internasjonal suksess sendt i 21 land. Sesong fire hadde nylig premiere i Sverige til glødendekritikk, og i fjor ble den kåret topp 5 av alle serier på alle kanaler i Storbritanniai fjor av The Guardian.

Les også: «Dag» tar britene med storm

Suksessen kommer ikke gratis. Produsent Anders Tangen, som også står bak suksessen «Lillyhammer», flyttet til Los Angeles for et år siden for å jobbe opp og frem «Dag» i Hollywood.

– Jeg fikk høre fra mange at det ikke var nødvendig å flytte over før vi hadde en deal. Men slik er det ikke. Jeg tok med meg familien og flyttet, noe som skulle vise seg å være viktig fordi alle involverte ser at du mener alvor, sier Tangen.

Skal man lage TV i et annet land er det viktig å lære seg hva seerne er opptatt av, mener han.

– Som hvordan de tenker, hvordan de kommuniserer og hvordan de jobber. Vi er vant til å skrive for et nordisk publikum. Nå skal vi lære oss å skrive for et amerikansk publikum, sier Anders Tangen.

Her kan du lese mer om