SLITER: TV3s egensatsning «Nannyhjelpen» har bare 97 000 seere. Her er nanny Berit Lind Jørgensen på besøk hos familien Lind - med (f.v.) pappa Eirik med Helene (2) på armen, mamma Anne Mari med Martin (2) og Rebekka (6). Foto: TV3
SLITER: TV3s egensatsning «Nannyhjelpen» har bare 97 000 seere. Her er nanny Berit Lind Jørgensen på besøk hos familien Lind - med (f.v.) pappa Eirik med Helene (2) på armen, mamma Anne Mari med Martin (2) og Rebekka (6). Foto: TV3

Motgang for TV3

«All time low» i september

TV

TV3 sliter med seertallene. Aldri har TV3 hatt så lav markedsandel som denne høsten.

  • Rune Skogseth
Publisert:

- Forklaringen kan jo være så enkel som at kanalen ikke lager gode nok program, antyder Morten Wiberg, TV-ansvarlig i mediebyrået Carat.

I september i fjor var TV3 oppe i en markedsandel på 8 prosent, som ifølge Morten Wiberg var «all time high». I september i år var markedsandelen på seks prosent, som er «all time low» de siste fem årene.

I vår hadde TV3s flaggskip, «Ekstrem oppussing», med Asgeir Borgemoen som programleder, et gjennomsnitt på rundt 230000 seere.

Hittil i høst har beskjedne 158000 seere i gjennomsnitt sett Asgeir Borgemoens oppussingsprogram. Også påkostede egenproduksjoner som «En annen verden», «Nannyhjelpen», «Top Model 2005» og «Cash Cab» sliter med svært lave seertall.

- Fenger ikke

- «Cash Cab», som er en av kanalens egensatsinger denne høsten, har i underkant av 50000 seere?

- Nå er jo «Cash Cab» et nytt konsept, og det er mulig det ikke er tilstrekkelig innarbeidet ennå. Men kanskje har markedsføringen vært for dårlig. En annen mulighet er at programmet rett og slett ikke har truffet markedet, at programmet ikke har falt i smak hos målgruppen.

Wiberg understreker imidlertid at TV3 er en smal kanal, og at kanalen sikter mot en yngre målgruppe. Men han mener at kanalen allikevel ikke kan være fornøyd med en markedsandel på 6 prosent.

TV3-direktør Lasse Kokvik sier til VG at han ikke er fornøyd med tallene for september, og at han gjerne hadde sett at flere av egensatsingene hadde hatt flere seere.

- For tidlig

- Men september er bare en måned av en hel høst, og vi ser mer langsiktig på situasjonen. Vi er underveis med flere programsatsinger denne høsten, både egne og utenlandske. Derfor er det altfor tidlig å gjøre opp status.

Men han innrømmer at konkurransen om seerne blir bare tøffere og tøffere - men at TV3 ruster seg for konkurransen.

- Er programmene for dårlige?

- Vi evaluerer fortløpende våre programmer, og dette er noe vi selvfølgelig også vil se på.

Kokvik understreker samtidig at TV3 er fornøyd med situasjonen på annonsemarkedet - på dette området leverer kanalen i henhold til etterspørselen.

Her kan du lese mer om